Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 okt 2011, 13:44 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2011, 08:29
Indlæg: 48
Geografisk sted: Østjylland
Jeg går og laver udstødningsmanifold for tiden, men er stødt på et ret stort problem. Kan ikk rigtigt få bukket det rør jeg har bestilt, så mit spørgsmål er om det kan gå at man svejser et Ø38 rør sammen med et Ø1.5", også lave en glat overgang indvendigt. Ved godt det ikk er optimalt, men ville det komme til at virke, som det skal eller hvordan?
Ø38 er indvendigt mål på røret, og Ø1.5" er udvendigt mål, så faktisk kan rørende gå ind i hinanden.
Det kommer til at sidde ca 37mm fra selve flangen som går ind på topstykket.

Hvis det ikk er til at forstå, så skriv endelig, så kan jeg prøve at uddybe mere. :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 15:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
masser af manifolde er lavet på den måde. der kan endda være ret store fordele forbundet hermed. det mindste rør (altså Ø) skal sidde tættest på topstykket. evt søg på reverse flow.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 15:24 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2011, 08:29
Indlæg: 48
Geografisk sted: Østjylland
Se det lydet godt. :)
Så vil jeg bare lave en glat overgang fra topstykket og ud.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 15:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ja fra topstykket og ud i rør. men der hvor det tykkere rør går udenpå det første, behøver der ikke være en glat overgang, tværtom.... hvis altså det er beregnet rigtigt så det gavner.
prøv at læs om emnet, det er faktisk ret spændende.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 17:45 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2011, 08:29
Indlæg: 48
Geografisk sted: Østjylland
Det vil jeg da lige gøre. :)
Tak for hjælpen.
Ved du evt os om det gør noget, at udstødningen går nedad først også går op bagefter?
Så den knækker ned af ved flangen til topstykket, også går 90 grader op ca 25mm længere henne?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 19:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
lqs skrev:
ja fra topstykket og ud i rør. men der hvor det tykkere rør går udenpå det første, behøver der ikke være en glat overgang, tværtom.... hvis altså det er beregnet rigtigt så det gavner.
prøv at læs om emnet, det er faktisk ret spændende.
MVH søren


bare for at spørge, hvordan tjekker man om det er beregnet korrekt? laver man 100 manifolde med en lille variabel individuelt og så tester dem alle på et rullefelt for at se om der er en målbar forskel ?

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 19:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
icon19990 skrev:
Det vil jeg da lige gøre. :)
Tak for hjælpen.
Ved du evt os om det gør noget, at udstødningen går nedad først også går op bagefter?
Så den knækker ned af ved flangen til topstykket, også går 90 grader op ca 25mm længere henne?


hvor meget effekt jager du og til hvilken motor?

jeg syntes jeg har set meget "klyn" gennem tiderne, men de virkede alle efter hensigten på hver deres måde.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 22:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Endnu en gut der nu skal ud og ha sig en bog af A.Graham.Bell.. Forced induction tuning.

deri finder du mere eller mindre svar på "alt" hvad angår turbo motore manifolde, rørføring, både udstødning,og trykrør. Opbygning af ic'er for mest flow, illustrationer af hvordan tingene laves og IKKE laves.. + teori der understøtter alt herom, bla valg af turbo ud fra a/r forhold osv..


den koster omkring 300kr og jeg vil ikke undvære min, den er guld! fik den i julegave af de gamle og så gik den juleferie.. ;)


mht din rør-i-rør manifold er det også illusteret i bogen meget fint tegnet med tværsnit, mål og hvordan man udregner det hele ;)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2011, 07:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
prøv at søg på ANTI reverse flow i stedet!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2011, 08:30 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2011, 08:29
Indlæg: 48
Geografisk sted: Østjylland
Jamen den bog vil jeg da så lige se på, og har læst lidt om det anti reveres som i os snakker om.
Det drejer sig om en Audi S8 motor, som jeg har bygget turbo over på.
Mht HK, så regner jeg bare med en 6-700. Gider ikk høre noget om at den ikk holder, for det ved man ikk før man har prøvet. :)
Men hvis nogen har en god ide til hvordan jeg optimere ind og udstødnings manifolde, så lytter jeg meget gerne.
Uploader løbende billeder på BG, og der kan nok komme billeder, da jeg har mulighed for at lave flere, så jeg kan lave dem til folk efter deres mål og deres data. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team