Powerforum
http://powerforum.dk/

Driftbil?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=25065
Side 1 af 3

Forfatter:  Frederik Holm [ 31 okt 2011, 06:25 ]
Titel:  Driftbil?

Hej!

Jeg vil meget gerne begynde at køre drift, og derfor skal jeg jo have en bil. Men jeg er i tvivl om hvilken bil jeg skal vælge. Egentligt havde jeg først kigget efter en Supra MKIII 3.0 Turbo, men efter at have læst på div. sider, er jeg kommet i tvivl, da mange siger at den er for tung. Så skriv endelig hvis du har en god idé, eller en bil til salg.

Mvh. Frederik

Forfatter:  JerrilD [ 31 okt 2011, 20:10 ]
Titel: 

BMW E30? Med en ordentlig kværn i?

Eller noget som ikke er set så tit... En Ascona B :)

Forfatter:  møffe [ 31 okt 2011, 20:45 ]
Titel: 

de billigste er vel silvia og SX200 for at få en bil hvor billige dele findes i hobetal.

eller ja en e30 med nissan motor og gear.

der er også bygget sierra med nissan bagbro så der er alt også muligt.

alt efter budget.

Forfatter:  beyer [ 02 nov 2011, 14:14 ]
Titel:  drift

lige en tilføjelse , nissanerne er nu ved at løbe tør for dele , så hold dig til noget tysk ....

Forfatter:  Jakobsen [ 02 nov 2011, 22:19 ]
Titel: 

hvad menes der med at Nissan er ved at løb tør for dele ??

Forfatter:  r_uldal [ 02 nov 2011, 23:00 ]
Titel: 

Drifting er en speciel form for motorsport og det er vigtigt at du tænker dig rigtig godt om.

Det der er anderledes ved drifting er at motoren primært kører i meget høje omdrejninger, men bilen bevæger sig ikke ret hurtigt. Dvs køling bliver et problem. Det er derfor man ser mange driftere uden motorhjælm og den slags.

BMW er notorisk dårlige til at håndtere varme. En BMW motor er en dejlig motor (har selv haft en E34 535i som kørte kanon godt) men bliver den for varm så dør den. Om det kan udbedres ved at lave et bedre kølesystem ved jeg dog ikke...?

Jeg ville til en start gå efter noget tysk eller svensk stål. En Volvo 364 med en B23 turbomotor med små 200hk kan nemt ligge sidelæns, det kan en gammel Opel Ascona / Kadett / Manta også (faktisk kørte Driftking i Finland for nogle år siden mesterskabet hjem i en Manta A med en 3,6 liters irmscher motor med 250hk)

Ellers er der jo også klassikeren som du praktisk taget ikke skal lave en skid med for at køre drift, Corolla AE86.

Men som sagt, start med en billig øse, ingen kan drifte fra starten af, og du vil komme til at smadre bilen rigtig meget (gear, bremser, bagtøj osv). Senere når du er blevet dygtigere kan du selvfølgelig ofre penge på noget "ordentligt" legetøj.

Men som sagt, gå efter noget 4 cyl med 150-200hk pr 1000kg der kan køle ordentligt, monter en kæmpe køler i den og 2 eller 3 el blæsere der bare kører konstant, svejs bagtøjet og så har du dig en drifter :)

Her er nogle forslag:

Ford Sierra XR4i (rwd) (ja det er en V6 men køler bedre end BMW)
Ford Sierra Cosworth RWD (super bil, men de fleste er 4x4)

Opel Manta / Kadett / Ascona (alle har samme motormuligheder, smid en 150 hestes 2,0 16V i, svejs bagtøjet og vupti så drifter du)

Opel Senator / Monza (stor og tung, 6 cyl række med 180 hypper, køler ikke speciel godt, men bliver den for varm er motoren mere holdbar end BMW)

BMW 3´serie (E36 og E30, jeg ville nok foretrække en E36, men igen, de håndterer ikke varme særlig godt, sørg for alvorlig køleropgraderinger)

BMW 5´er serie (tror sgu den bliver for tung, men de fåes med V8 med masser af power BMW 530ia og 540ia desværre er de fleste med automatgear som ikke egner sig til drift)

Volvo 240-740-900 (store tunge slæder, men de er bygget af solid granit. Bagtøj på dem er kendte for at kunne håndtere tæt på 1000hk (dana bagtøj). Omkring 200hk er ikke svært at skrue en B23 turbo op til)

Volvo 360 (de er ret specielle da vægtfordeling er nær perfekt pga gearkassen ligger i bag. Hold dig fra 340 da det er med en lille Renault motor, gå istedet efter en 360 med B20 motor, der kan opgraderes til B23ET (turbo) eller evt B23 16V)

Mercedes 190E 2,3 16V (kongemaskine med ZF gearkasse, kan dreje enormt skarpt så den kan komme ud i ekstreme vinkler, og 4 cyl 16V sugemotor med 190hk skal du ikke gøre noget ved andet end måske at forbedre køling.)

Mercedes 300 serie (de er igen nok for tunge ligesom BMW 5 serie. Men de fåes også med nogle ret kraftige motorer, bla.a nogle få Moselmann Biturbo der virkelig leverer hk)

Igen jeg ville holde mig fra japserstålet da de ikke er billige at reparere på, og igen som begynderbil er der ingen grund til at bruge en kæmpe stak penge..

Forfatter:  jens [ 03 nov 2011, 08:33 ]
Titel: 

Et bagtøj der skal holde til 1000 hk skal have 35 splines aksler. Volvo har kun 28. Svenskerne bruger ford 9" centersektion og 31 splines aksler når de bygger vilde biler. Volvo er kun omkring 7.5". Volvo aksel lejerne er samme størrelse som de små 9" hvor man kan få et leje til 31 splines. Trikket er at dreje Volvo akselrør enderne ned så de kan svejses sammen med en 3" rør 9" ford banjo. Vupti stærkt bagtøj med originale ophæng og bremser.
360 er med stor motor kræver sin mand at køre. Min kammerat kørte folkerace med en med svejset bagtøj. Den kommer med et brag som en Porsche når den går i skred. Synkromesserne i gearkassen var heller ikke glade.
Hvad er reglerne for motor størrelse i drifting må man montere feks 300zx ls1/ls7 motor i en 200 sx.

Forfatter:  Spirillen [ 03 nov 2011, 15:30 ]
Titel: 

jens skrev:
Et bagtøj der skal holde til 1000 hk skal have 35 splines aksler. Volvo har kun 28. Svenskerne bruger ford 9" centersektion og 31 splines aksler når de bygger vilde biler. Volvo er kun omkring 7.5". Volvo aksel lejerne er samme størrelse som de små 9" hvor man kan få et leje til 31 splines. Trikket er at dreje Volvo akselrør enderne ned så de kan svejses sammen med en 3" rør 9" ford banjo. Vupti stærkt bagtøj med originale ophæng og bremser.
360 er med stor motor kræver sin mand at køre. Min kammerat kørte folkerace med en med svejset bagtøj. Den kommer med et brag som en Porsche når den går i skred. Synkromesserne i gearkassen var heller ikke glade.
Hvad er reglerne for motor størrelse i drifting må man montere feks 300zx ls1/ls7 motor i en 200 sx.


Der er STOR forskel på om din 1000hk motor skal holde spin på dine hjul, eller om den lette af fra nul med hjulløft osv.
Min påstand vil være at sålænge du kan holde spin på hjulene så kan bagtøret holde til hvad som helst.

Dit fine trick med hybrid bagtøj fungerer også i mange andre biler/sportsgrene :D

Forfatter:  r_uldal [ 03 nov 2011, 17:07 ]
Titel: 

Nu er der også forskel på Volvo bagtøjene, der findes så vidt jeg ved to DANA bagtøj til dem. Det ene af dem sidder også på Jeeps fra USA fordi de er ekstremt holdbare.

Jeg siger heller ikke at den kan holde til 1000hk og som skrevet er den del også relativ. Jeg skrev op mod 1000 hk, og kender da i hvert fald til en bil der har DANA bagtøj koblet op på en knap 700 hestes dragracer, og her får sådan et bagtøj virkelig kærligheden at føle rent momentmæssigt. Til drift kan jeg ikke forestille mig andet end at sådan en DANA aksel kan holde til det meste :)

Forfatter:  Fluen [ 07 nov 2011, 20:50 ]
Titel: 

150hk er ikke altid nok selv til en bil som ae86. ikke sagt at den ikke kan drifte men den vil få problemer på store lange sving.

de små biler har generalt lidt svære ved det på store sving men klare sig bedre på små hurtig sving

en bil jeg kunne se en sjov fremtid i er kadett c med S13 drivlinie. jeg har dog ikke fået målt på hvor godt bagtøjet og forbroen passer.


med opgradering af motor så er da ingen regler for hvad da må stilles op med, bare den er forsvarlig bygget .

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/