Powerforum
http://powerforum.dk/

Afvejning af stempel/krumtap på en 1cylindret
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=25003
Side 1 af 1

Forfatter:  Runesm [ 12 okt 2011, 16:47 ]
Titel:  Afvejning af stempel/krumtap på en 1cylindret

Jeg forstår ideen i at afveje stempler og plejlstænger når man har flere cylindre, og også at man kan balancere krumtappen.

Men hvordan angriber man lige det på en 1-cylindret?

Forfatter:  møffe [ 12 okt 2011, 16:52 ]
Titel: 

på samme måde. den skal være i ballance.

Forfatter:  Runesm [ 12 okt 2011, 21:06 ]
Titel: 

møffe skrev:
på samme måde. den skal være i ballance.


Du har jo modvægte på en krumtappen på en 4-cylindret ?

Forfatter:  møffe [ 12 okt 2011, 21:30 ]
Titel: 

http://www.stage6.dk/pl/Aprilia_SR50_R_ ... p_669.aspx

det er der også på en 1 cylindret så vidt jeg kan se.

Forfatter:  grydesvamp [ 12 okt 2011, 22:24 ]
Titel: 

jeg troede heller ikke der var det vilde at hente på en 1 cyllindret men jeg tog fejl, var sidste weekend ude og lege på en kraftigt modificeret yamaha yfz 450 (atv/quad) der havde fået hele turen mht tuning, deriblandt også afbalancering af krumtap og stempel, og det kan sku mærkes, alle de vibrationer som der forekommer på min og alle andre jeg har prøvet er reduceret med i hvert fald 30%! det er ret vildt.

men jeg skiller dog ikke min maskine af for at få den afbalanceret da det koster min, en tudse i pakninger og den kører ganske fint pt..

Forfatter:  Runesm [ 13 okt 2011, 15:34 ]
Titel: 

Altså dvs hvis man spænder den op mellem 2 "nåle", så skal den være 100% i ligevægt, uden plejlstangen på?

Forfatter:  lqs [ 13 okt 2011, 16:04 ]
Titel: 

nej.... tæt på at skrive selvfølgelig ikke!
man bruger hele stemples vægt samt en god del af stangens, hvor meget er del en del uenighed om......
er det noget du vil lave selv?
er der ændret på motoren?
MVH søren

Forfatter:  luske [ 13 okt 2011, 19:29 ]
Titel:  Re: Afvejning af stempel/krumtap på en 1cylindret

Runesm skrev:
Jeg forstår ideen i at afveje stempler og plejlstænger når man har flere cylindre, og også at man kan balancere krumtappen.

Men hvordan angriber man lige det på en 1-cylindret?


afvejning er en ting man kan selv med rette værktøj (på motore med flere cylindre) på en single er det næsten ligemeget medmindre du skal meget højt op i rpm , så hedder det dog letning og ikke afvejning da der ikke er nogen dele der skal veje det samme

ballancering er lidt mere tricky , det skal gøres af en fagmand der ved hvad han laver , ikke noget jeg ville rode med selv

mvh luske

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/