Powerforum
http://powerforum.dk/

brændstof forbrug
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=24848
Side 1 af 2

Forfatter:  Mads B (dk) [ 02 aug 2011, 18:56 ]
Titel:  brændstof forbrug

hej sad lige og lurede lidt på peugeot/mazda/ford's DV6C og fandt dette

http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/c ... blique.pdf


kan det passe motoren er mest brændstof effektiv ved ca 2200omdr ?

Forfatter:  møffe [ 02 aug 2011, 19:02 ]
Titel: 

syntes nu min er billigere jo langsommere jeg køre.

feks så køre den ca 31km/L ved 70km/t i 5. gear. hvor ca 2000omdr er 90km/t og der køre den kun ca 27km/L

(ford fiesta tdci)

til dagligt køre vi en del lange ture (52000km/år)

vores snit de sidste 3 tanke med alm kørsel er ca 25km/l uden ac.

Forfatter:  Mads B (dk) [ 02 aug 2011, 19:40 ]
Titel: 

Der er jo lidt mere vindmodstand ved 90kmt prøv evt i 4gear istedet for 5gear


min køre kun 16.7kml med den har også kun kørt 6400km og det er en mazda 3

Forfatter:  Westmus [ 02 aug 2011, 19:52 ]
Titel: 

Det plejer vist at hedde sig at motoren udnytter brændstoffet bedst/arbejder mest effektivt der hvor momentet er højest, hvilket jo passe rimeligt med kurverne i linket. Brændstof-udnyttelseskurven ligner jo tilnærmelsesvis en spejling af momentkurven. :)

Forfatter:  møffe [ 02 aug 2011, 21:44 ]
Titel: 

hvis den ikke har kørt mere så bare roligt. den kommer til at køre længere.

den tilpasser sig også til hvordan du køre.

fartpilot er et must. og ikke noget med masser af overhalinger hvis du vil køre langt på litteren

og hver gang du har været til service så går den lidt kortere igen.

min er 3år og 4mdr og har kørt 168k km.

Forfatter:  Mads B (dk) [ 03 aug 2011, 04:08 ]
Titel: 

Ok så er det ikke helt samme motor vi har da den blev lavet om i 2009

http://www.peugeot.com/media/884279/com ... 205-en.pdf

din er ikke dv6c men dv6ted4

http://www.google.dk/imgres?q=DV6TED4&u ... MUW&zoom=1

Forfatter:  møffe [ 03 aug 2011, 07:56 ]
Titel: 

der kan man bare se.

dog er jeg sikker på den fundamental er den samme motor.

har din også undersænket olie aftapningsprop ?

for så skal du da gøres opmærksom på de ting det kan medføre.

og at der sidder et filter i banjoen i tilførslen af olie til turboen som skal skiftes da der har været problemer med de 2 ting kombineret over tid.

man kan nemlig ikke tømme bundkaret 100% og over tid giver det slam i bundkaret som sætter sig i filtret på turboen og det koster så en turbo.


det er få tilfælde jeg har kendskab til men det forekommer.

Forfatter:  Mads B (dk) [ 03 aug 2011, 15:23 ]
Titel: 

det har jeg ikke lige luret på.... men der skal jo for garantiens skyld laves service de første 100kkm :-)

Jeg legede med 1500 omdr i 6gear på fartpilot ca 80kmt også i 5gear ca 2000omdr..... og den er ikke mere øko der ;-)

Forfatter:  møffe [ 03 aug 2011, 19:47 ]
Titel: 

giv den lidt tid. det skal nok komme.

Forfatter:  Dybro [ 04 aug 2011, 20:11 ]
Titel:  Re: brændstof forbrug

Mads B (dk) skrev:
hej sad lige og lurede lidt på peugeot/mazda/ford's DV6C og fandt dette

http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/c ... blique.pdf


kan det passe motoren er mest brændstof effektiv ved ca 2200omdr ?

Ud fra graferne i pdf'en tyder det på, at alle 3 målinger er med sømmet i bund fra start til slut. Derfor vil det specifikke brændstofforbrug næppe være gællende ved dellast!

Men hvis det er meget vigtigt at vide hvilket gear der er mest økonomisk, vil jeg mene, at vi bare skal ha fat i duty-cycle fra dyserne - jo lavere værdi jo bedre.
Hvis man f.eks. skal trække en stor campingvogn eller lignende, kan man måske spare lidt ved at vælge 4. gear kontra 5.

Og såvidt jeg lige husker, så er luftmodstanden = en konstant gange hastigheden i anden potens !!

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/