Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 nov 2018, 06:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2011, 13:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
luske skrev:
er der så nogen der har erfaring med etch-primere ala terosons ??

Ikke andet end at Teroson er Henkel/Loctite's professionelle mærkevare serie. F.eks var en specifik Teroson gummihud, i hvert fald for nogle år tilbage, vist det eneste der var godkendt af Audi til skadesreparationer på de aut.værksteder.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jul 2011, 10:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
HenrikGM skrev:
bjarne9800 skrev:
På de gamle volvo BM traktore er grunderen gul, og det har åbenbart noget at sige for farven bagefter, hvis ikke gul så får den ikke den rigtige volvo-rød...

Det er egentlig sjovt med farven på grunderen, for kan kun tilslutte mig at grå slår rust igennem på kort tid, hvor at den røde nærmest er lak nok i sig selv, om end ikke så pæn, ihvertfald ikke at kigge på i flere måneder;)


Den røde koster også en pæn sjat mere end den grå. Nogen der ved hvad forskellen er i indholdet?

Hvorfor er autolakeren ikke pjattet med feks den røde 1-komponent grunder?
Jeg har ikke haft de bedste erfaringer med langtidsholdbarheden på "autolak grundere", hvorimod den røde ESBJERG aldrigt har svigtet men måske udseende er sadt over funktion her?
Kunne forestille mig at autolakken ovenpå feks rød ESBJERG måske får et udseende problem? Nogen der ved?


Det er pga at deres 2 komponent maling ikke arbejder ordenlig sammen md din 1 komponent. Resultere i skygger/revner/løbere/pletter.

Du kan være heldig at male autolak oven på 1 komponent grunder og det bliver et hit. Men du kan også sagtens risikere at skulle lakere hele bilen om, hvilket inkludere at slibe ind til rå metal, så går det hurtig op i spillemandspenge. Desuden hvis kunden kan sætte en finger på lakerens arbejde bagefter er det altid hans skyld..
Så kan man lige så godt vaske det af med fortynder til at starte med..

_________________
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jul 2011, 23:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Ok.

Men findes der så en "malervenlig" grunder der kan konkurrere med feks Esbjergs røde på korrosionsbeskyttelse?

Også på ej perfekt ren ny plade vel at mærke.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2011, 08:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Hvad med POR15? Kom i tanke om en der lavede rust på hans rx-7'er:
http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=18 ... c&start=70
og så et stykke nede er bagagerummet blevet sværtet godt ind, med maling herfra: http://www.por15.dk/catalog/

Andre som har erfaring med det? eller bare ved hvad det er for noget?
Det lyder meget spændende, men det er dog noget dyrere end alm. rød grunder...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2011, 11:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
...."malervenlig"...

Konceptet er vel at man skal se alle lag i "lakken" som EN enhed, hvis man skal ende med bedste slutresultat mht. slagstyrke, korrosionsbeskyttelse og udseende. Tror måske endda at indførslen af de nye mere miljøvenlige malingstyper har gjort dette endnu vigtigere.

Apropos at 2K epoxy skulle være svært at købe, 10 sek på google: www.autolakspecialisten.dk , læg i øvrigt mærke til at de har en stribe forskellige primer produkter, det næppe bare for sjov. Så mit råd er stadigt at få professionel vejledning, sådan noget autolak er ikke bare lige hvis der stilles krav til slutresultat og langtids holdbarheden. :)




Ps. R-M (Rinshed-Mason) som de forhandler har i øvrigt fremstillet autolak nærmest lige siden bilens barndom.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2011, 23:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Problemet er lidt at autolak er så dyr en post på bilen, og "bare" prøve til med noget man ikke kender langtidseffekten af kan blive enddog ret så dyrt.
Så længedet er ren ny plade, så kan de fleste produkter nok åndtere opgavn, men når det er en bil der er sandblæst for at få rusten "væk"og man vil forhindre at rusten kravler op af korrosionshullerne igen og spolerer den nye lak, så bliver det meget uigennemskueligt hvad autolak der skal til.

Jeg har ingen erfaringer meden autolak der kan håndtere det problem med succes, men jeg ved af erfaring at en rød Esbjerg grunder håndterer den opgave til UG. Det gør den grå til gengæld langt fra.

Men det skorter også på gode langtidseffekter/erfaringer på andre laksystemer synes jeg, især på pladedele som ikke er perfekte(sandblæst pladeer fuldt af rust i hullerne hvis du går det efter medet mikroskop)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2011, 09:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
...og man vil forhindre at rusten kravler op af korrosionshullerne igen...

Hvilket jo kun sker fordi sandblæsningen reelt ikke er kommet i bund i rusten og der sidder mere rust tilbage i metallet. Kender det glimrende (har sandblæst en masse bildele gennem tiden), hvis det ikke blev byget over samme dag, var der tit dukket sorte pletter frem i gamle rustar allerede næste dag. Det sker i øvrigt ikke med ting der har været i syre, her kan tingene ligge ubehandlet i lang tid bagefter uden at rusten viser sig igen på de gamle steder.

Tror epoxyen er den mest ilt tætte og dermed bedst beskyttende grunder. De flest grundere er jo slet ikke beregnet til at skulle forhindre rust, deres egentlige formål er at få den beskyttende toplak til at binde solidt på underlaget. Man kan jo også få svejsbare grundere således at man kan svejse direkte uden først at skulle slibe pladen ren.

Ved ikk' om det ligefrem er politisk korrekt, men apropos 2K epoxyen så kan den byges tykt på hvor det kræves og bruges som badass "sprøjtespartel". Det var et prof tip jeg fik engang og det fungede over alt forventning til at fjerne bl.a div mindre rustar. Den epoxy jeg brugte var i hvert fald let at slibe i. Den ser også ud til at være meget modstandsdygtig over for stenslag og den slags. Har vist endnu ikke set nogen der er nået hele vejen igennem ind til metallet. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2011, 10:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Problemet er lidt at autolak er så dyr en post på bilen, og "bare" prøve til med noget man ikke kender langtidseffekten af kan blive enddog ret så dyrt.

F.eks så skriver firmaet jeg linkede til som det allerførste i deres handelbetingelser at man altid er velkommen til at kontakte dem. Så mon ikke de hellere end gerne vil fortælle hvad der er deres bedste produkt til netop dit foremål. Vejledning var i hvert fald intet problem i en tilsvarende biks jeg tidligere havde i nærheden. Der var super vejledning selv om man kom som privat mand og kun skulle købe en 1L. Dem man blev betjent af havde nærmest alle en baggrund som autolakerere så de viste hvad de snakkede om og var altid god for små prof tricks. :)

At gætte på hvilken grunder der nok er bedst, er vel ligesom at bygge en dyr hårdt tunet motor med nogle helt ukendte "kineser" plejlstænger, måske duer det, måske siger det pludseligt BUUUM og alle pengene + arbejdet er spildt. Den slags gambling er vist kun for folk med gode nerver! :D

Reelt kan man jo bare bruge det man nu bedst kan lide som grunder, men man risikere at ende som min kammerat der engang fik udleveret en sliber da han afleverede bilen hos maleren. Så kunne han lige selv slibe alt det grunder af han havde smurt på...... :grin:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team