Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Dom over motor.... http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=24741 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | JPP [ 09 jun 2011, 21:34 ] |
Titel: | Dom over motor.... |
Hejsa Har en nabo som har fået en dom over sin bil hos mekanikeren efter fejlsøgning på vandforbrug. Here goes; Bil skoda fabia 1.4tdi 3. cyl. Bruger ca. ½ liter på 30-45 km Bilen har brugt vand længe. Trykprøvet = OK Ingen hvid røg Ingen start problemer Ingen mislyde Motoren viser stabil 90 grader konstant...ingen hoppen på nålen. Motor kører som en mis Ingen vand i olie Ingen utætheder, spild whatsoever! Den skyder jævnligt vand ud af overløbsventilen !!!!!!!! Dæksel til vandbeholder skiftet Hele vandbeholderen skiftet. Igen trykprøvet = Alt ok Efter det 4. besøg hvor Skoda siger alt ok, og kunden (min nabo) kommer igen og fortæller at den stadig smider vandet, besluttes der af værkstedet at toppen må af for gennemlysning ! (det er beskeden der gives inden toppen pilles af) Der bliver IKKE lavet kompressionstest inden toppen ryger af. Kunden får herefter beskeden: motoren er færdig. Cylinder 3/stempel færdig. Toppakning ok. Gennemlysning af topstykke kan ikke længere betale sig. Ny motor. Jeg undrer mig.... Jeg ser 3 scenarier:
Årsag: Vandsystemet har aldrig været luftet ud af kunden under de mange gange der er blevet fyldt vand på. Mekanikeren som skifter vanddæksel og trykprøver får ikke tjekket for luft i systemet (ved godt det lyder usandsynligt.....) I såfald, luften cirkulerer med tiden rundt, bliver varm og udløser overløb i beholderen 2) mikroskobisk revne i toppakning, topstykke eller forring som endnu ikke er opdaget, ikke udløst på trykprøvning, og forudsager vandforbrug. Den manglende vand giver luft i systemet, ekspandering og dermed overløbet. 3) en helt tredje årsag..... Motoren skulle stå skilt ad, så jeg har tænkt mig at tage ud og kigge på den cylinder 3 og høre mekanikeren som dømmer selv samme cylinder ude og en byttemotor inde. Jeg undrer mig ved primært at motoren kørte upåklageligt, ingen startproblemer, ingen røg, ingen mislyde, ingen brud på toppakning, trykprøvning ok.....bliver interessant at se den cylinder/stempel Hvad har i af erfaringer på haveri på baggrund af vand/kølervæske i cylinder? Mvh Jakob |
Forfatter: | Slavteren [ 09 jun 2011, 22:25 ] |
Titel: | |
2eren er i hvert fald en mulighed... har lige selv prøvet det på en Honda top. Toppen er blevet trykprøvet 3 gange, og hår kun været utæt den ene gang... I mit tilfælde var det så ud til top dækslet den var gået, og vi mener så at det hår været decideret vanddamp som så lige så hurtigt er blevet slugt af krumtap udluftningen :S |
Forfatter: | needspeed [ 10 jun 2011, 08:35 ] |
Titel: | |
På toyota 2.2 D4D diesel (1 AD -2AD motor) Der går toppakningen på et tidpunkt, den kører super, ryger ikke. Men mangler lige pludselig varme i kabinen (ingen vand). Åbener man motorhjelmen, kan man se at vandet bilver skudt ud af ekspantionsbeholderen. Nogle gange er beholderen helt sort af sod. Men ikke altid. Stemplerne fejler ikke noget. Men cylinderen kan nogle gange godt få lidt ridser. Har dette eksempel, men det var så kølervæske der var grunden og det gav tærring i cylinder. http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=66206 Men syntes da at topstykke skal tjekkes inden man skifter motoren ud, med mindre du selv kan se tydlige fejl. |
Forfatter: | Morten VJ [ 10 jun 2011, 16:24 ] |
Titel: | |
Da jeg stod i lærer. Der havde min fars gamle bil næsten samme problem, det var dog en benziner. Den brugte relativt meget vand ved små korte ture, hvis man kørte langt var der ingenting, ingen røg, eller ujævn motorgang. Kompressionstest ok kold og varm, kølesystemet trykprøvet mange gange kold og varm, ok Efter 2 år hvid røg og går kun på 5 cylindre. Årsag en defekt toppakning. Den blev skiftet, og 2 år senere blev motoren skiftet da den cylinder der havde set vand, var begyndt at brænde meget olie af. Så det er meget lig senarie nr 2! Hvis jeg stod med et lignene senarie på arbejdet, så ville jeg også anbefale en ny motor, Specielt da der ikke er synlige skader på toppakningen, og topstykke. En simpel trykprøvning af toppen kan ikke finde alle fejl. Og en gennemlysning det lyder dyrt, er det En CT skanning der er tale om? For jeg er ikke stødt på udtrykket før! MVh Morten |
Forfatter: | JPP [ 10 jun 2011, 17:51 ] |
Titel: | |
Snakkede med mekanikeren i dag De aner ikke hvad der er galt. Stadigvæk. Dog konstaterer de at cyl 3 har mere eller mindre blanke vægge hvor cyl 1+2 stadig har synlige riller fra honing. Ud fra dette konkluderer de at der har været vand og smøring herefter dårlig og motor skal over skulderen og ny til. Der kan ikke visuelt ses revner. Der BLEV lavet kompressesionstest OG lekagetest. Begge perfekte. Ingen udslag på cyl. 3. Toppakning fejler intet. Så i bund og grund er der ingen der ved om cyl 3 har revne i blok eller i toppen. Han nævnte til sidst i de aldrig i de 4 gange som kunden (min nabo) har henvendt sig har kunne fremprovokere vandforbrug. De har kørt ture, ladet stå i tomgang, kørt ture, holdt pauser, kørt ture mv. Aldrig har de kunne fremprovokere vandforbrug. Men igen vender kunden tilbage med lampe der lyser og ca. ½ liter vand mindre i systemet. Han nævner også at det IKKE er kontinuerligt at vandforbruget er meldt ind. Dvs. kommer pludseligt, og bliver ligeså pludseligt væk. Spurgte om evt. termostat, men blev meldt tjekket og ok. spørgsmål: 1) Bør en kompressionstest eller lekagetest ikke fange samme utæthed som vandsystemet? Jeg mener der burde vel være et lille udslag på cyl 3 vs. de andre cylindre 2) Hvordan ville i tjekke for revne i cylinder som ikke kan ses, udover ovennævnte kompressions/lekagetest? Det hedder enten ny motor 30k eller ca. 5k for toppen monteret igen. Jeg hælder lidt til det sidste.... Bringer ovennævnte nye oplysninger nye konklusioner for panelet...? |
Forfatter: | JPP [ 10 jun 2011, 18:23 ] |
Titel: | |
Morten VJ skrev: .
En simpel trykprøvning af toppen kan ikke finde alle fejl. Og en gennemlysning det lyder dyrt, er det En CT skanning der er tale om? For jeg er ikke stødt på udtrykket før! MVh Morten Jeg ved ikke hvilken type gennemlysning der var snak om. Fik ikke spurgt ind til det. Ud fra mit forrige indlæg bør kompressions- og lekage/trykprøvning ikke overstige normalt vandtryk og heraf give udslag ved revne? |
Forfatter: | JPP [ 11 jun 2011, 09:38 ] |
Titel: | |
spørgsmål: 1) Bør en kompressionstest eller lekagetest ikke fange samme utæthed som vandsystemet? Jeg mener der burde vel være et lille udslag på cyl 3 vs. de andre cylindre 2) Hvordan ville i tjekke for revne i cylinder som ikke kan ses, udover ovennævnte kompressions/lekagetest? Det hedder enten ny motor 30k eller ca. 5k for toppen monteret igen. Jeg hælder lidt til det sidste.... Bringer ovennævnte nye oplysninger nye konklusioner for panelet...? |
Forfatter: | martin høj [ 11 jun 2011, 12:44 ] |
Titel: | |
Det må være muligt og se på stempel om den er vasket af kølervæsken. Når det aligevel er så meget vand. Hvis ikke den er vasket på nogen måder må der da være en lille utæthed på vandpumpe køler slange eller lign. Ville have svært ved og tro fejlen skulle ligge i bunden. Hvorfor prøver de ikke bare med den toppakning og så videre med bilen. 30 kilo er jo mange penge. Mvh Martin |
Forfatter: | JPP [ 11 jun 2011, 15:10 ] |
Titel: | |
martin høj skrev: Det må være muligt og se på stempel om den er vasket af kølervæsken.
Når det aligevel er så meget vand. Hvis ikke den er vasket på nogen måder må der da være en lille utæthed på vandpumpe køler slange eller lign. Ville have svært ved og tro fejlen skulle ligge i bunden. Hvorfor prøver de ikke bare med den toppakning og så videre med bilen. 30 kilo er jo mange penge. Mvh Martin Helt enig! - det er også den løsning jeg hælder til Hvad siger det øvrige panel? |
Forfatter: | HenrikGM [ 11 jun 2011, 19:04 ] |
Titel: | |
Termostaten er tjekket, og den vender rigtigt? Kan den udlufte? Er trykekspansionsbeholderens låg iorden?(ret tryk) I sjældne tilfælde er den kun læk v. bestemt stressforhold(temperatur) og bliver så tæt igen, MEN der hvor vandet siver(feks en indsugningskanal) der kan man se spor efter vandet i kanalen. Toppakning på std biler går ikke i stykker inde for bilens levetid, medmindre der er tale om en kronisk fejl, eller fejl40. |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |