Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 01:13

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 03 jun 2011, 14:07 
Offline

Tilmeldt: 25 jan 2011, 21:46
Indlæg: 9
Hej!

Jeg har en gammel E30'er 1,6 som jeg er meget glad for, men jeg vil gerne have lidt mere skub i den. Kan man ligge en større motor i? Ikke nødvendigvis en E30 motor, måske noget fra 5'er eller 7'er serien?

Eventuelt så den kan passe med E30 gearkassen.

MVH.
Frederik


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2011, 16:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvor der er vilje er der plads.
Næsten alle motorer bmw har produceret er på en eller anden måde endt i en E30 karosse, selv en v12 motor fra en 750.
Men biltilsynet og told og skvat har nok en del indvendinger til de projekter.
Find en med en anden motor Det er meget nemmere.
En 318is hvis man er til køreegenskaber.
eller en 325i hvis man er til 6 cylindret lyd.

Alternativet er at finde en krumtap, plejlstænger, og stempler fra en 2l motor.
Og bore din nuværende blok op, en lidt skarpere knast, udstødning, og få justeret karburator og tænding ind, det vil nok ende med ca 130 hk, og et godt moment forløb.
Men husk endelig at beholde original blokken, ellers er det for nemt at se der er skiftet motor.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2011, 15:42 
Offline

Tilmeldt: 25 jan 2011, 21:46
Indlæg: 9
Hej.
Tusinde tak for dit svar.

Min intension var egentligt bare at bygge en racer, altså bare uden plader og det. Bare til at køre lidt drift i og sådan, hvis du forstår?

Er det besværligt at ligge en 735 motor i?

De er nemlig til at finde i Tyskland, til rimelige penge.

I stil med denne; http://www.gebrauchtwagen.de/autos/bmw/ ... KP1KV.html
Mvh.
Frederik


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2011, 16:03 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 05 mar 2009, 08:34
Indlæg: 53
En M30 motor er ikke vanskelig at lægge i, der er bare ved at være langt mellem motorophæng og diverse som passer med E30 til M30 motoren.
Hvorfor ikke vælge en M50 ?, de er til at finde alle steder til fornuftige penge også som "plug n Play" kit til en E30.
Det er nyere teknik, som er til at skaffe dele til.

Jeg kører selv drift i E30 med M50, dog med tryk. Men på de små baner klarer en M50b25 og et svejst bagtøj det fint. Der er rigelige med den kombination i de danske driftserier.
Bare husk en ordentlig køler (S50b30) med el-blæser,hydraulisk håndbremse og et fast sæde/sele kombination så er du igang.

_________________
- www.rasoengineering.dk -


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2011, 20:20 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 04 maj 2006, 23:51
Indlæg: 24
Jeg har køleren hvis du skulle mangle :0)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2011, 20:52 
Offline

Tilmeldt: 25 jan 2011, 21:46
Indlæg: 9
Noget i stil med denne? http://www.guloggratis.dk/biler/reserve ... e/11227567


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2011, 22:07 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 05 mar 2009, 08:34
Indlæg: 53
Ja i princippet, men hvis du alligevel vælger bane løsningen uden nr. plader så du er fri af det juridiske, så ville jeg vælge en M50b25, altså en 2,5Liters fra en 325i.
Alternativt en M52b28 fra en 328i, den har lidt mere bund og går ret fornuftigt med en indsugning fra en M50b25, de kan også findes til den slags penge.

_________________
- www.rasoengineering.dk -


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2011, 06:21 
Offline

Tilmeldt: 25 jan 2011, 21:46
Indlæg: 9
Ville du så montere tryk på? Og hvilken slags, kompressor eller turbo?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2011, 06:39 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 05 mar 2009, 08:34
Indlæg: 53
Næh, som nybegynder er det vigtigere at du kommer i gang billigt og får noget øvelse. Og du kan sagtens være med på sugemotoren et godt stykke ad vejen. Der er min. 3 pt. der bruger samme opsætning og en enkelt med M30 løsningen som du selv var inde på.
Prøv evt. at møde op til et arrangement og tal lidt med de folk som har den opsætning, så får du da friske første håndsoplysninger.

_________________
- www.rasoengineering.dk -


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2011, 13:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Der er kun EN motor der virkeligt spiller i en e30 :wink: :lol:

Billede

En m60 eller m62 (V8 fra 5 eller 7 serie.)

Den på billedet er en jeg lavede sammen med en kammerat i hans e30, det var en 4 liters fra en 540i med 6 trins gearkasse. Det går altså bare godt i sådan en lille e30, den har så meget moment at der nærmest er lige meget om man kører i 3 eller 6 gear når man skal overhale.

Der skal laves en del om i forhold til en m 50, som nærmest er plug and play. Men hvis du er ligeglad med at skidtet ikke kan synes uden en del bøvl og udgifter, så er det altså et fedt sæt.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team