Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Bremseforsøg... http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=24459 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 feb 2011, 22:00 ] |
Titel: | Bremseforsøg... |
Prøver lige pt at køre med sandblæste bremseskiver. Hvorfor...? Havde et sæt ret nye bremser der var delvist ødelagte af rust, og har dårlig erfaring med at klodserne ikke kan holde skiverne rene når først der er lidt rust. Det kan løses ved at slibe skiverne op igen, men kan det også løses ved at fjerne rusten ved sandblæsning...? (Nu er det ikke nogen industriel sandblæsning vi snakker om, med de overfladespændinger der følger med) I samme go, fik klodserne lige en tur også. Det "åbner" overfladen fint på klodserne, umiddelbart ser det lovende ud. Lad os se hvad synsmanden siger om det på bremsefeltet.... Ideen er at gøre det samme som slibningen, dvs lige fjerne toplaget, så sandblæsningen skal være fint for at få det til at lykkes. |
Forfatter: | grydesvamp [ 16 feb 2011, 09:16 ] |
Titel: | |
Mht bremseklodsser er der et gammelt trick der virker ret godt. Find et stykke værkstedsgulv der ikke er malet, dvs fin plan beton. frem med klodssen og slib mod gulvet, jeg har endnu ikke fundet andre metoder til at friske gamle klodsser op med der er bedre ! Skiverne plejer at få med en roterende stålbørste på en vinkelsliber. |
Forfatter: | HenrikGM [ 16 feb 2011, 12:58 ] |
Titel: | |
grydesvamp skrev: Mht bremseklodsser er der et gammelt trick der virker ret godt.
Find et stykke værkstedsgulv der ikke er malet, dvs fin plan beton. frem med klodssen og slib mod gulvet, jeg har endnu ikke fundet andre metoder til at friske gamle klodsser op med der er bedre ! Skiverne plejer at få med en roterende stålbørste på en vinkelsliber. På klodserne kan du bruge en bred fil med smergellærred korn40 eller 60. Lidt håndværk kan rette selv en skæv klods på den måde, og ja, de bliver fine. |
Forfatter: | møffe [ 16 feb 2011, 16:37 ] |
Titel: | |
rillede skiver holder klodserne rene. dejlig og bekvemt. ellers så er det bare kørestilen der skal holde det kørende. relativt hårde korte opbremsninger så det ikke bliver for varmt og lidt fremadrettet tankegang i trafikken hjælper også på levetiden. min fiesta har kørt 144000km på de orginale klodser og skiver. regner med de nemt klare de 150000km efter jeg tjekkede klodserne for en 3 uger siden. og bilen bliver da brugt. jeg har tidligere bare rettet gamle klodser af med en vinkelsliber. det tager lidt tid så er klodsen slidt plan med skiven igen.. |
Forfatter: | Runesm [ 16 feb 2011, 16:55 ] |
Titel: | |
Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne. Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del. |
Forfatter: | møffe [ 16 feb 2011, 16:59 ] |
Titel: | |
Runesm skrev: Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne.
Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del. generelt er det en fejl i mine øjne at alle biler i golf/focus størrelse og under har skiver i bag. HR&FRU dk køre ikke nok km og bruger ikke deres bil nok til sådan noget. den næste DK pakke skulle indeholde valget mellem skiver/tromler i bag. |
Forfatter: | Morten VJ [ 16 feb 2011, 17:37 ] |
Titel: | |
Til bagbremserne på nyere biler, Der bruger vi en fiberslibeskive til vinkelsliberern. Nye biler bremser generelt ikke meget på baghjulene. Og hvis den er let så bliver problemet bare større, med fastgroede klodser, og rustne skiver. Volvoen har sjovt nok ikke det problem! og det er selvom den sammenlignes med biler i samme vægtklasse. Klodserne renset med et bredt stykke sandpapur, korn 8o og nedefter. Det lægges på en plan flade, og klodsen bevæges over papiret. Hvis rustangrebet på skiven er for stort, så er der kun en vej tilbage afdrejning, eller byt til nyt. Jeg plejer gerne at anbefale at man laver nogle hårde nedbremsninger med jævne mellemrum. For at motionere bagbremserne. MVH Morten |
Forfatter: | needspeed [ 16 feb 2011, 19:13 ] |
Titel: | |
Runesm skrev: Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne.
Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del. De Yaris´er er satme også ringe med de bagbremser. Enten hænger de eller så er ruster det væk for folk. Tromler er vejen frem i bag. Ihvertfald i DK. Større biler har dog ikke samme problem. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |