Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Olie forbrug motor - turbo http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=24339 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Jakobsen [ 08 jan 2011, 22:26 ] |
Titel: | Olie forbrug motor - turbo |
Hej Min gamle Volvo B23ET motor bruger en del olie hvilket selvfølgelig er extremt irreterrende og dyrt i olie Har på fornemmelsen at det er min turbo ( T3T4TOP KINA TURBO) den ryger lidt når den står i tomgang men ik sort nærmere grå farve, men den gør det ik når den får lov at arbejde, det er kun i tomgang at jeg kan se den ryger lidt.. Er der en smart måde jeg kan teste om det er min turbo der bruger det olie ? Havde tænke at fjerne olie tilførslen på møllen og sørge for at akslen ik ku dreje rundt mens jeg startede den ? Jeg kan mærke der er lidt slør på akslen ind og ud, hvilket der ikke bør være men stadig, den er ik helt sort af olie heller |
Forfatter: | lqs [ 09 jan 2011, 00:05 ] |
Titel: | |
ja det kan du sagtens... altså forhindre din turbo i at blive smurt. samt dreje rundt... men varmen fra udstødningsgassen vil nok gøre det onde ved den. måske endda på personlig rekordtid! prøv lige at start med at kigge i såvel indsugning som udstødningshus. altså efter olie. når røgen kommer ud af udstødningen, BURDE det være muligt at både se og lugte om det er olie. alt efter om olien har været gennem motoren (indsugningen på turbo) eller blot er løbet ud i udstødningen via turbinehuset, BURDE det være muligt at finde ud af om turboen trænger rep. alternativet er vel at du har taget livet af endnu en motor. MVH søren |
Forfatter: | grydesvamp [ 09 jan 2011, 00:43 ] |
Titel: | |
ring efter falck, få bilen på værksted.. hvis turboen er slidt vil den bruge olie ja hvis motoren er slid vil den brue olie ja Er motoren slidt ? er tubroen en kinalader som ikke altis har super lang levetid ? som måske kunne være skyld i problemet. ? prøv hellere med en anden turbo, evt DEN ORIGINALE! |
Forfatter: | Jakobsen [ 09 jan 2011, 01:00 ] |
Titel: | |
Ja motoren skal nok gå i smader hvis der ik er olie på det er jeg godt klar over og det kommer ikke til at ske ! Søren du har selvfølgelig ret i at varmen vil gøre stor skade på turboen, det havde jeg ik tænkt på selvfølgelig, det er nok nemmere bare at pille den af og lave en flange så jeg kan køre forrør direkte fra turbomanifold til forrør, hvis jeg skal ha det testet. Der er ikke olie indsuningen på turbo'en eller ved V-Band tilsltningen til forrør Denne motor har jeg haft i 3år har renoveret den en gang dog uden at skifte ringe, så hvis den motor sku fejle noget er det stempel ringe ellers er den 100% iorden !!! Har presset den motor utallige gange og den holder og blir bare ved og ved ! Men det er da nok helt sikkert den rådne kina lader ! Kan man teste om ringene er iorden ? eller er det bare ud med motor og nye ringe i ? Bilen kommer hverken på værksted eller blir monteret med org turbo hehe.. Skal ik ud og ofre penge på STANDARD komponenter ! Har ingen orginal lader men min KK27. Jeg skal bare ha lavet min Kina manifold om så den kan passe på motoren, og så skal der laves plads til en extern wastegate så må det vel være godt nok, hvis det altså er turbo'en der er færdig, ellers må jeg kigger på de stempel ringe |
Forfatter: | HenrikGM [ 09 jan 2011, 02:44 ] |
Titel: | |
Hvad er "en del olie"? Du kan snart få titlen "verdens uheldigste volvoejer" |
Forfatter: | Jakobsen [ 09 jan 2011, 09:21 ] |
Titel: | |
ja altså den tittel har jeg nok fået Men det er jo os min egen skyld på en del måder, hvis man forlanger en gammel hund skal ku arbejde med mange omdrejninger uden at renovere den først så går det som regl galt, men det er jo os ting som jeg er udemærket klar over så det behøver i ikke at sige.. den har brugt 2l olie på små 1000km hvilket jeg syntes er helt i vejret.. Men den har altid røget lidt dog ik noget jeg har lagt mærke til før den fik den her turbo på i starten. Men det var heller ikke hele tiden den gjorde det før, men det er det blevet hver gang den kommer til hold ved et kryds Den sveder lidt mellem top og ventil dæksel da den nye pakning åbentbart ik har været helt tæt da det blev monteret, men det er altså ik der olie forsvinder hen.. Men igen det er kun ren hobby bil og test bil Men derfor burde det stadig bare køre, ved godt det bedste ville være at hente en ny 940turbo motor i stedet. |
Forfatter: | HenrikGM [ 09 jan 2011, 10:03 ] |
Titel: | |
Al den snak om renovering, skal vi ikke lige lægge den på hylden så længe vi snakker så beskedne motoreffekter? Hvor mange RPM kører du da? |
Forfatter: | Jakobsen [ 09 jan 2011, 11:04 ] |
Titel: | |
Tjo men det er vel heller ik effekten jeg er bange for men omdrejninger Men effekten er 200hk plus Jamen den får omkring de 6000rpm.. Det er vel heller ikke at forlange at en gammel motor skal holde til de omdrejninger ? Men så ku man jo selvfølgelig ha monteret en olie tryk måler hvis det var |
Forfatter: | grydesvamp [ 09 jan 2011, 11:25 ] |
Titel: | |
hør nu her. den motor er slet ingengang presset. Hvis du mistænker turboen kunne du da gå ud og tjekke lejerne i den først og fremmest, det giver normalt et fingerprej om man skal ud og finde en ny. Som jeg også før har fortalt dig laver den motor der ligger i jeep'en 2x så meget effekt hvis ikke 2,5x. og hvis den bruger en litter olie på 2 timers kørsel er det HELT OK. eneste "fejl" der har været på den er bukkede plejlstænger. først de std b230, derefter mine b230fk 95 stænger, nu er der spm stænger i den hvilket ser ud til at holde.. så hvordan 200hk skulle tage livet af en motor kan jeg ikke helt forstå. Jeg mener at det er ældre audi'er der måtte bruge op til en litter på 1000km før det var kriminelt. så en gammel volvo med en turbo der (formentelig) ikke er helt god mere kan nemt bruge 2. |
Forfatter: | Jakobsen [ 09 jan 2011, 12:02 ] |
Titel: | |
Jeg presser den jo heller ikke med effekt men med omdrejninger.. Siger jo ik jeg har presser min nuværende B23ET.. Vil skyde på den køre med max 200hk lige pt. Men den har været kørt varm 2 gange før rigtig varm pga knækkede køler slanger.. den har holdt fint de sidste 3år det eneste der gik var min 405 Top.. Men har jo taget livet af en gammel B19E og B21ET bund, hvilket man godt man hvis lejre har været slidt og userviceret.. Det er jo ik sikkert en gammel motor med 400.000km på bagen er glad for lige pludselig og få 6000rpm ?? Angående turbo skrev jeg tidligere der er slup frem og tilbage hvilket det ik ska være, og så er der det normale slup op og ned. Men skal os bare ha den til at stoppe med at ryge når den står i tomgang ved hvert lyskryds igennem københavn ! |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |