Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 22:11

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Volvo bagtøj
Indlæg: 10 jan 2011, 17:32 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Jeg har en Rekord E2 hvori jeg har lagt en større motor i. Men lige for tiden er der lidt problemer med at få det synet korrekt. Motoren holder sig momentmæssigt inden for hvad karossen er godkendt til. Men jeg kan ikke finde papirer på effekten, selvom jeg har hørt at de skulle eksistere.
Derimod kan jeg fra tyskland få papirer på hvilke bremser jeg skal bruge for at få bilen godkendt med 420hk. Det kræver skiver bagpå. Men da det sæt er lidt kostbart så var min tanke om ikke der kan fåes skiver som standard på et volvo bagtøj?

Rekorden har en sporvidde på 1432mm bagpå, ifølge min haynes bog.
Jeg har ledt på nettet og har fundet ud af at 240 kører med 1350mm. Det vil jeg gerne have bekræftet hvis der nogle der kan det?
Andre Volvo der kører med noget der ligger tættere på uden at være over, og samtidig er let tilgængelige? 740 er lidt bredere.
Hvad er der af muligheder for bremser på bagtøjet?
Attesten jeg kan få siger 279x10,5 eller 279x22 ventileret. Begge kan godkendes til 420hk.
Hvilke gearinger er det muligt at få dem med? Hvad med spær?

Andre mærker kunne også bruges, BMW, Mercedes hvis nogle kender til dem?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2011, 17:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
du kan reelt... bruge de papirer til ingenting. i dk altså.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2011, 18:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Bredden på bagtøjet fra narv til narv er.
240: 140cm
740: 151cm

Sporvidden må du justere med et målet på fælgen!

Bremsekiven er mere problematisk da de er 281*9,6mm
Og hvad med stemplets diameter, og bremseklodsens areal??

Og så er der hele ombygningen af ophængs beslag på bagtøjet.
Og håndbremsekabler, og en masse andre småting.

Og som Søren skriver, så kan du nok ikke bruge papirene fra tüv i dk.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2011, 19:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der er to bredder på volvo bagtøj, mener det er 1350 og 1420mm, men det kan ihvertfald slåes op.

Volvoen kører med et ophæng der ligner 4link på mange punkter, så du skal have noget lavet om for at få det til at passe.

Aftermarket bremser er der lidt forskelligt til volvoen, men det er dyrt. Rigtigt dyrt.

Den har jo 2 stemplede kalibere i bag som std, og med kabeltrukket håndbremse med bakker inde i bremseskive/tromlen.

Volvo bagtøjet fandtes med pladespær, men det er mildt sagt sjældent.
Gearinger er der masser af, i grove tal fra 1:2,9 og til 1:5.3

Aftermarket er der også muligheder med volvo bagtøjet. Det alternative navn er Dana30. Dvs fortøjet fra feks en jeep er samme diff. setup.
På spær delen kan du få alt fra airlockers til slyngdiff. over pladespær og rigtige torsen spær.

MEN, ovenstående muligheder er ikke gratis. Et bagtøj med godt spær (eller nyt) står i ca. 10.000dkr.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2011, 22:02 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
lqs skrev:
du kan reelt... bruge de papirer til ingenting. i dk altså.
MVH søren


I så fald kan de bruges til at syne bilen i tyskland, og efterfølgende i danmark.

Morten VJ skrev:
Bredden på bagtøjet fra narv til narv er.
240: 140cm
740: 151cm

Sporvidden må du justere med et målet på fælgen!

Bremsekiven er mere problematisk da de er 281*9,6mm
Og hvad med stemplets diameter, og bremseklodsens areal??

Og så er der hele ombygningen af ophængs beslag på bagtøjet.
Og håndbremsekabler, og en masse andre småting.


740 bliver for bred så. Så det skal være 240. Det er fint nok de ligger lidt længere inde, så kan jeg bruge de fælge der sad på da jeg købte den som var lovlige efter tysk standard hvor det kun er nødvendigt at have dækmønstret inden for skærmene.

Tykkelsen på skiverne er et problem... Ophæng bliver Rekordens der bliver flyttet direkte over. Håndbremsekabler og småting er en udfordring, men jeg har et ekstra bagtøj liggende som jeg kan lege med.

HenrikGM skrev:
Aftermarket bremser er der lidt forskelligt til volvoen, men det er dyrt. Rigtigt dyrt.

MEN, ovenstående muligheder er ikke gratis. Et bagtøj med godt spær (eller nyt) står i ca. 10.000dkr.


Detskyder lidt min ide i jorden, så kan jeg lige så godt købe bremserne i tyskland, som er bolt on...

Det var ærgeligt. Tak for svarene, så skal jeg ikke tænke mere over det. Medmindre der er nogle der kender til enten BMW eller Mercedes bagtøj. Eller andre muligheder for den sags skyld.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2011, 22:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
duer det dana 30 til noget ?

hvad kan det holde til, og hvad er bredden ?

lyder da som et "billigt" bagtøj,,hvis det da har noget at stå imod med,
tænker selvfølgelig på min drag slæde

der skal helt være lidt fremtid i det, dvs mellem 900-1000 motor hk, med tilsvarende moment fra en 4L V8

3,9 gearing tror jeg kunne passe meget godt, med et godt spær

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jan 2011, 06:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
At den er synet i tyskland betyder ikke at den kan blive synet herhjemme.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jan 2011, 08:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Bufas skrev:
HenrikGM skrev:
]Aftermarket bremser er der lidt forskelligt til volvoen, men det er dyrt. Rigtigt dyrt.

MEN, ovenstående muligheder er ikke gratis. Et bagtøj med godt spær (eller nyt) står i ca. 10.000dkr.


Detskyder lidt min ide i jorden, så kan jeg lige så godt købe bremserne i tyskland, som er bolt on...

Det var ærgeligt. Tak for svarene, så skal jeg ikke tænke mere over det. Medmindre der er nogle der kender til enten BMW eller Mercedes bagtøj. Eller andre muligheder for den sags skyld.


det der ødelægger regnestykket for dig er at du vil have spær, og dermed søger noget ret attraktivt for mange mennesker.

Hvis du kan leve uden spæret, så kan du finde bagtøjet for en plovmand....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jan 2011, 08:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Captain Slow skrev:
duer det dana 30 til noget ?

hvad kan det holde til, og hvad er bredden ?

lyder da som et "billigt" bagtøj,,hvis det da har noget at stå imod med,
tænker selvfølgelig på min drag slæde

der skal helt være lidt fremtid i det, dvs mellem 900-1000 motor hk, med tilsvarende moment fra en 4L V8

3,9 gearing tror jeg kunne passe meget godt, med et godt spær


På volvoen er trækakslerne det svage punkt. Dana30 er kun diff. systemet og centerhuset.

Jeg så en svensk tråd hvor oem volvo blev skiftet med MW aksler lavet til formålet. kan selvf. ikke finde den lige her og nu.

Mig bekendt har jeg ikke hørt om nogen der har splittet kron/spids hjulet eller diff. hjulene(Eaton Torsen forudsat)

Men skudsikkert bliver det nok ikke til drag med store dæk, lim, og tilhørende brug af kobling...
Ford9". Men det har selvf også en højere pris...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jan 2011, 08:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
tjae, jeg kan næppe snyde mig udenom :-(

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team