Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
lidt usædvanligt spørgsmål om dæk.. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=24175 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Slavteren [ 28 okt 2010, 21:07 ] |
Titel: | lidt usædvanligt spørgsmål om dæk.. |
ohøj, jeg har lige brugt en del af aftenen på at læse https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=130888 aka deteilforskrifterne igennem.. baggrunden er at jeg vil finde ud af om det stadig er lovligt at skære dækmønstre op for dybere mønster, en fremgangsmåde der skulle ha været meget brugt i de gamle dage især på lastbiler, og som jeg læser det under afsnit 8.02.002 Dæk kan jeg ikke se at det er noget problem såfremt man "lader slidindikatorerne stå" aka i mit tilfælde nedjusterer dem så de igen passer til 1,6mm mønsterdybde.. jeg har ikke i andre afsnit læst noget der skulle ha indflydelse på emnet.. ![]() jeg kan forestile mig at det ville blive et problem på nyere biler der skal opfylde kravene for støj fra dækkene, men der er laaaangt op til de årgange på det jeg roder med, så det er udeladt af overvejelserne ![]() jeg har en fornemmelse af at jeg kommer til at diskutere det her kraftigt inden for den nærmeste fremtid, og ville bare høre om i har nogle input til emnet? evt noget jeg skulle ha overset, hvilket jo ikke ville være første gang.. tak. |
Forfatter: | -Pedersen- [ 29 okt 2010, 05:37 ] |
Titel: | |
Sidste uge var jeg med til det på en større scania. På trods af min store skepsis blev resultatet meget godt. Men det var også det rette værktøj til at udføre arbejdet der blev brugt. Men jeg tivler på at slidbanen på et bildæk har gummi nok til at du ville kunne hente noget. Og jeg skal slet ikke gøre mig klog på lovligheden af dette. Mvh |
Forfatter: | Slavteren [ 29 okt 2010, 22:51 ] |
Titel: | |
har aldrig prøvet det på alm gade dæk, men kan da dele de sparsomme erfaringer jeg har.. 1: det kan gi "meget"... jeg har aldrig målt det nøjagtigt, men nok til at redde fra et løb pr sæt fordæk til 2 løb, og nok dæk til 1-2 løb bagpå når indikatorerne er nået. især på toyoerne, som jo desværre har det med at ha pænt med møsnter på siderne, og intet tilbage på midten. dog er det åbenbart ikke alle dæk der er så glade for det. yokohama a-032 ss mistede klart greb da de var ved at være helt nede, dog stadig mange gange bedre end alm gade dæk. skal siges til deres forsvar at de var væsenligt over dato for racerdæk, men med et budget på samme nivou som grækenlands national banks, er gratis dæk altid velkomne.. toyo r-888 medium bider indtil det splitter ad, dvs nedtil og godt på vej igennem trådene, hvilket har gjort leg med omegaen lidt biligere eftersom jeg har forholdsvis let adgang til nedkneppede toyoer ![]() selvfølgelig udført med det rigtige værktøj, som for øvrigt er pænt ligeglade med om det er gummi eller hud / kød det skal igennem ![]() og aldrig under 1,6mm på offentlig vej. altså er det kun det lovmæssige i det jeg søger svar på, da det praktiske er rimeligt godt afdækket. ![]() ![]() |
Forfatter: | cb [ 31 okt 2010, 10:26 ] |
Titel: | |
Du skal kigge i vejledning om syn af køretøjer der står følgende Der må ikke være skåret nyt slidbanemønster i dæk, hvis slidbanemønster er helt eller delvis afslidt, medmindre det er angivet på dækket (symbolet » «eller ordet »Regroovable«), at det er beregnet til genopskæring. øv den tog ikke det hele med, men det står nederst under 8.02.002 (2) |
Forfatter: | Slavteren [ 31 okt 2010, 14:25 ] |
Titel: | |
hmm, og det gør der jo nok ikke på de dæk.. men det klarer da lidt op på emnet. selvom det egentlig undrer mig at det så ikke står i deteilforskrifterne.. men som jeg læser det, er det så i det mindste lovligt at køre på et r-888 eller tilsvarende dæk hvor der er slåret ekstra drænriller (skåret op til decideret regndæk) i, såfremt der ikke er skåret dybere.. |
Forfatter: | luske [ 31 okt 2010, 20:51 ] |
Titel: | |
Slavteren skrev: hmm, og det gør der jo nok ikke på de dæk.. men det klarer da lidt op på emnet. selvom det egentlig undrer mig at det så ikke står i deteilforskrifterne..
men som jeg læser det, er det så i det mindste lovligt at køre på et r-888 eller tilsvarende dæk hvor der er slåret ekstra drænriller (skåret op til decideret regndæk) i, såfremt der ikke er skåret dybere.. det skal du nok ikke regne med i forbindelse med en skade ![]() MVH Luske |
Forfatter: | Slavteren [ 31 okt 2010, 21:29 ] |
Titel: | |
hvis jeg overholder lovgivningen? r-888 er e godkendte, og i realiteten vil jeg lovligt ku køre på dem hele året rundt.. at de så har nogle engenskaber der gør dem uegnet er en anden sag. som jeg læser den regel det går ind under er det forbudt at skære et dæk op for at "genskabe" mønster, altså friske et nedslidt dæk op, men ikke at det er forbudt at skære drænriller i dem, en praksis der er meget brugt inden for rallysporten f.eks. faktisk en reel problemstilling til et af de gratis sæt dæk jeg har fået i år, der netop er skåret om til regndæk.. |
Forfatter: | lqs [ 01 nov 2010, 04:39 ] |
Titel: | |
nu skriver du jo selv at de dæk er E mærkede/godkendte. så kan du jo prøve at undersøge, om samme godkendelse, siger god for selv at lave mønster.... mit bud er nok et nej. MVH søren |
Forfatter: | Slavteren [ 01 nov 2010, 12:29 ] |
Titel: | |
udeb at ha fundet (og egentlig gider at rode SÅ dybt efter et svar, aka lyder ikke som noget jeg lige har evnen til bare at grave op) så kan der ikke være de vilde restriktioner på krav til mønster... der findes flere e-godkendte dæk derude, hvor jeg ikke ville overveje at køre dem til hverdag uden at skære dem om. kig for eksempel på maxsport rb5 http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Wheels_&_Tyres/Competition_Tyres/Maxsport_RB5_Tyre/1790/2209 jeg tvivler på at det ligefrem har bestået en eller anden form for dræn-test ![]() ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 01 nov 2010, 16:33 ] |
Titel: | |
Jeg tror ikke der er tale om at bestå dræntests, men vel nærmere problemet med at deltage med et E-, Dot-, whatever mærket dæk der efter mærkningen er lavet om, og deltage i en konkurrence hvor det er et krav. Du kan garanteret nemt skære det om, men det vil enten ikke være lovligt(gadebrug), eller være brud på klasseregler i din sport. Jeg kan ikke tro en DOT mærkning åbner op for uautoriseret opskæring inden for mærkningen. En god tommelfingerregel man altid kan bruge: Hvis det var dit firma der var producent og du stod med et godkendt dæk, ville du så lade den godkendelse dække over enhver uautoriseret opskæring foretaget af hvemsomhelst med en varm hobbykniv? (og velatmærke være klar til at forsvare produktet i en retssal i yderste konsekvens). Jeg kan næppe tro det er lovligt at opskære et DOT mærket dæk, men hvis nogen finder kravsspecs for at opnår DOT mærkning, så kan vi da konkludere noget mere konkret ud af det.... ![]() |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |