Powerforum
http://powerforum.dk/

Spørgsmål vedr. topstykke
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=24146
Side 1 af 1

Forfatter:  wukshady [ 17 okt 2010, 19:01 ]
Titel:  Spørgsmål vedr. topstykke

Jeg har et lidt alternativt spørgsmål omkring lidt ændringer af en top.

Jeg er så heldig at være indehaver af et noget gammeldags topstykke til en 4-cylindret motor, med kun 2 udstødningsporte. I forbindelse med turbo konvertering er det ikke helt optimalt når der køres med twinscroll turbo (pulserne vil komme skftevis 2 og 2 i hver side af turbinehuset).

Så mine overvejelser går nu på om det er realistisk at dele portene i to, forudsat at der er gods nok i topstykket til at udvide portene og i så fald, hvordan det skal gripes an.
Regner med at jeg har erhvervet mig en defekt top, der kan saves op for at undersøge godstykkelser.

Topstykket er i støbejern.
(traktormotor = traktortræk)

Forfatter:  lqs [ 21 okt 2010, 05:05 ]
Titel: 

du har grovt sagt intet at bruge pulserne til. du har vel et sekund extra tid til at vente på fuldt ladetryk?
MVH søren

Forfatter:  wukshady [ 21 okt 2010, 16:27 ]
Titel: 

Interessant. Du mener altså ikke det er noget jeg skal bekymre mig om?

Forfatter:  lqs [ 21 okt 2010, 17:55 ]
Titel: 

nej. ikke i den sportsgren. reelt bliver det aldrig et problem, i forhold til den (umulige...!) opgave at gøre noget ved det.
MVH søren

Forfatter:  HenrikGM [ 21 okt 2010, 18:32 ]
Titel: 

opgaven er ikke nem, men umulig er den næppe.

Det man nok skal løfte øjenbrynet over her er det faktum at den ene cylinder vil tryksætte den anden under dennes udstødningstakt, og at det sandsynligvist vil være effektbegrænsende.

Jeg vil tro der er tale om en max 2500rpm klasse?

Om det er indsatsen værd er svær at sige, men man sætter jo nogle ikke optimale betingelser fra start, dvs. nok ikke det bedste udgangspunkt.

Klassiskt set har disse turbo traktortrækkere kørt med skyhøje ladetryk og ditto modtryk. Nogen er dog blevet klogere undervejs, for de laver med ydelse idag(med det halve ladetryk!) end for 7-10 år siden.

Spørgsmålet er om det er vundet med høje tryk, eller effektive flow? (gæt selv)

Jeg er ikke enig i at det ingen betydning har, men det er ikke spool-up hastigheden der er problemet, mere tryksætningen af nabocylinderen.

Forfatter:  wukshady [ 21 okt 2010, 20:06 ]
Titel: 

Det er 2500 rpm klasse, ja.
Det er også umiddelbart problemer med modtryk og tryksætning af nabocylinder der bekymrer mig. Har dog ikke oplevet noget "blafren", som vi kalder det når det sker, med omkring 4 bar ladetryk. Modtryk har ikke været målt endnu.
Om jeg skal bekymre mig om det eller ej, kan man så også prøve at se i lyset af, at VolvoBM i en nyere generation af motoren lavede topstykket om til 4 porte, så de er nok blevet klogere. Den motor findes desværre kun i nogle entrepenør maskiner = lavt stk tal = høj pris. Brugte toppe er umulige at finde og et nyt koster 13-14.000 kr, så det er ikke en mulighed lige nu.

Angående ladetryk på de standard traktorer, så er det nok ikke faldet specielt, men der kommer meget mere luft igennem motorerne nu. Og folk bekymrer sig heller ikke så meget om ladetryk længere, efter man har opdaget at det ikke gør det alene.

Forfatter:  lqs [ 21 okt 2010, 23:24 ]
Titel: 

hvis udgifter til ny top til under 15000kr er en hindring, skal i nok ikke prøve på at lave et to portet topstykke om til et med fire porte. det kan godt være i regner arbejdstid som noget gratis, men mit bud er at der let går en sæson eller mere, uden at i får delingen af portene til at virke.
i mellemtiden kan forsøget koste da nogen ladere. mit råd må være, køb den nyere top. eller lav manifold god og lang på den gl top=lad være med at bryde hovedet med problemer i ikke er i stand/villige til at løse.
MVH søren

Forfatter:  wukshady [ 23 okt 2010, 16:41 ]
Titel: 

Jeg takker for inputs og går i tænkeboks

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/