Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
For varm olietemperatur - føler placering? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=23890 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | tonnilerche [ 24 jul 2010, 14:28 ] |
Titel: | For varm olietemperatur - føler placering? |
Heysa ![]() Har haft kørt rundt med et billigt biltema olietemp-ur/føler/adapter i et stykke tid nu. Og jeg synes at olien bliver uretfærdigt hurtigt varm når den får klø... Ved 100km/t og 4500rpm går olien fra 95 grader til 105grader på knap 40 sekunder... Der går så 10 minutter før at temperaturen er nede på plads igen, når man lader den snurre ved de normale 2500rpm på landevejen.. På motorvej i 5. gear med ~ 4400rpm bliver olien 130+ ... Ved normal stille og rolig kørsel, op til 80km/t, er olien mellem 90 og 95 grader her i sommervarmen. **** Jeg har haft kontrolmålt føleren ved at sammenligne dens "temperatur vs ohm" med et digitalt stegetermometer (eneste jeg lige havde i nærheden) og derefter efterprøvet de ohmske værdier med et justerbart potmeter ude på uret. Værdierne stemmer overens inden for hvad der svarer til 3-4 grader. ** Og så kommer jeg til at tænke på strålevarme fra katalysator/manifold og evt placeringen af føleren. Føleren sidder i en adaptor mellem motorblok og oliefilter, og jeg har lavet et hjemmefusket varmeskjold mellem oliefilter og manifold/kat: ![]() ![]() Bilen er en Daihatsu Charade 1.3i - 10W40 olie, med 1.6i motor (1.3i køler) - vandtemperaturen ligger normalt - den når ikke at stige når den får klø - til gengæld dykker den lidt lige efter man har kørt til den - det må vel være termostaten der gør sit arbejde :o) Har i nogle kloge bud til hvad der sker? Bliver min olie virkelig så varm, så hurtigt?? |
Forfatter: | Westmus [ 24 jul 2010, 15:23 ] |
Titel: | |
Synes da ikke de temperaturer lyder specielt unormale. Når folks biler pludseligt bruger olie på en lang tur i tyskerland, er det jo fordi olien endeligt får lov til at blive så varm, så længe, at den kan få kogt ophobet kondensvand og andet affald ud af olien. En dårligt justeret tænding kan forøvrigt betyde en mærkbart forhøjet varmeudvikling. At temperaturen stiger er jo fordi at kølevandet jo kun køler den øverste del af motoren, resten er det motoroliens opgave at klare. En vis del af den energi der udvikles i cylindrene bliver til ren spildvarme, så jo hårdere motoren arbejder (hk der udvikles) jo mere spildvarme udvikles der også. Den varmemængden er sikkert større end man lige tror og der er kun 4-5 liter motorolie til at optage den, så temperaturen vil vel helt naturligt hurtigt stige op, hvis der ikke er en kraftig termostatstyret oliekøler der kan følge med. ![]() |
Forfatter: | tonnilerche [ 24 jul 2010, 18:54 ] |
Titel: | |
Westmus skrev: Synes da ikke de temperaturer lyder specielt unormale. Når folks biler pludseligt bruger olie på en lang tur i tyskerland, er det jo fordi olien endeligt får lov til at blive så varm, så længe, at den kan få kogt ophobet kondensvand og andet affald ud af olien. En dårligt justeret tænding kan forøvrigt betyde en mærkbart forhøjet varmeudvikling.
At temperaturen stiger er jo fordi at kølevandet jo kun køler den øverste del af motoren, resten er det motoroliens opgave at klare. En vis del af den energi der udvikles i cylindrene bliver til ren spildvarme, så jo hårdere motoren arbejder (hk der udvikles) jo mere spildvarme udvikles der også. Den varmemængden er sikkert større end man lige tror og der er kun 4-5 liter motorolie til at optage den, så temperaturen vil vel helt naturligt hurtigt stige op, hvis der ikke er en kraftig termostatstyret oliekøler der kan følge med. ![]() Mange tak ![]() ![]() Og ja, du har jo ret i at der også er varme fra blokken - og når den endda er i alu, så leder den også varmen godt :o) Så vil jeg prøve at undersøge med en tykkere olie - mere for at sænke forbruget her om sommeren ![]() |
Forfatter: | Westmus [ 24 jul 2010, 20:05 ] |
Titel: | |
tonnilerche skrev: Mange tak ![]() Jo det er også højt, men havde du ikke også målt det ved 4400 omdr i 5.? Hvor stærkt kører du lige der? Det er jo ikke sikkert Daihatsu' ingenører har gearet den til regelmæssigt længere varende "Autobann" kørsel, for vel nærmest fuld roulade. Så havde de sikkert udstyret den med en oliekøler som standard. Mener det var standard på selv en forhistorisk Golf 1 GTI. Synes jeg kan mindes at der tidligere var en tråd med en BMW der også blev bekymrende varm ved fuld roulade i længere tid af gangen. Nogen gange er det meget lettere bare med nogle røde idiot lamper, så spare man sig for en masse bekymringer. ![]() |
Forfatter: | tonnilerche [ 24 jul 2010, 21:18 ] |
Titel: | |
Westmus skrev: tonnilerche skrev: Mange tak ![]() Jo det er også højt, men havde du ikke også målt det ved 4400 omdr i 5.? Hvor stærkt kører du lige der? Det er jo ikke sikkert Daihatsu' ingenører har gearet den til regelmæssigt længere varende "Autobann" kørsel, for vel nærmest fuld roulade. Så havde de sikkert udstyret den med en oliekøler som standard. Mener det var standard på selv en forhistorisk Golf 1 GTI. Synes jeg kan mindes at der tidligere var en tråd med en BMW der også blev bekymrende varm ved fuld roulade i længere tid af gangen. Nogen gange er det meget lettere bare med nogle røde idiot lamper, så spare man sig for en masse bekymringer. ![]() Ved 4400rpm i 5. triller den 140km/t... - dette er endda med en ombygget gearkasse, hvor gearingen er lidt breddere/længere - på en original ville den snurre ca 5000rpm... Ja det er jo det - en oliekøler ville nok ikke skade ![]() |
Forfatter: | møffe [ 25 jul 2010, 06:47 ] |
Titel: | |
er det ikke næsten normalt at man efter 20år af bilens levetid begynder at prøve at måle og så bekymre sig? den har sikkert haft den samme tendens de andre år. du var bare ikke informeret om det.. min cosworth behøver at holde ca 10min i tomgang så kan jeg ikke holde på slangen til oliekøleren pga varme.. den er både oile til vand kølet OG olie til luft kølet. |
Forfatter: | tonnilerche [ 25 jul 2010, 07:31 ] |
Titel: | |
møffe skrev: er det ikke næsten normalt at man efter 20år af bilens levetid begynder at prøve at måle og så bekymre sig?
den har sikkert haft den samme tendens de andre år. du var bare ikke informeret om det.. min cosworth behøver at holde ca 10min i tomgang så kan jeg ikke holde på slangen til oliekøleren pga varme.. den er både oile til vand kølet OG olie til luft kølet. Jo sådan har det jo altid været - dette er også bare af ren nysgerrighed og for at lære lidt ![]() ![]() Jeg var bare overrasket over at olien kunne gå fra 90-95 grader til 105-110 grader på et minuts tids... Og så var det mere om det var strålevarme fra katalysatoren, eller om det var blokkens varme der blev overført til føleren, ELLER om det rigtig nok var olien der blev varm... |
Forfatter: | Westmus [ 25 jul 2010, 08:30 ] |
Titel: | |
tonnilerche skrev: eller om det var blokkens varme der blev overført til føleren, ELLER om det rigtig nok var olien der blev varm...
Tror du skal regne med der generelt er pænt varmt inde i en motor. I følge Wiki er stempels top f.eks typisk 300 grader varmt og olien plasker jo bl.a op på dets underside. Det er vist heller ikke uhørt at man kan måle temperaturer oppe under ventildækslet på 150-200 grader når der er fuld skrue på. Hvilket så også er et sted hvor olien er eneste kølervæske. |
Forfatter: | møffe [ 25 jul 2010, 08:30 ] |
Titel: | |
det var nu ikke negativt ment. men jeg er overbevist om at man køre med mange ting man først tænker over når det kommer i fokus. på en gadebil på et relativt lille trim burde en olie til vand køler kunne klare sagerne. det er også hvad mange biler køre med standart. bla min sierra cosworth. |
Forfatter: | luske [ 25 jul 2010, 09:03 ] |
Titel: | |
og lige totalt OT hvordan kører den med det totalt rusttilstoppede simotafilter (eller hvad det nu er) ?? MVH Luske |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |