Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 21:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej.

Jeg har brug for lidt råd og vejledning, hvis i har lyst til at give et godt råd.

Jeg er generelt ret god bil at rode med biler og føler mig nu klar til at kaste mig ud i et nyt eksperiment.

Min bil har haft en mindre motorbrand og hjelmen er blevet "lidt" sveden. Lakken bobler og det kan ikke poleres væk. Derfor ser jeg mig nødsaget til at få hjelmen lakeret. Bilen er ret gammel og har ikke den store værdi, dog meget affektionsværdi for mig. Jeg vil ikke bruge en masse penge på at få den malet hos en autolakér og vil derfor prøve selv.

Jeg arbejder et sted hvor vi har et lager, som er et gammelt autoværksted med udtag til trykluft, malerkabine og udsugning. Så alt dette skulle være på plads.

Jeg har købt tokomponent lak ved en professionel maler. Hjelmen er ikke bulet eller med nogle ridser, så satser på jeg kan nøjes med at slibe hjelmen ned og grunde/male derfra.

Puha en mass ord, nu til spørgsmålene
Jeg har overvejet at spraye primeren på med spraydåse og så slibe/polere overfladen glat inden lakering for at undgå "appelsinhud". Vil der være en bedre fremgangsmåde end dette, eller har andre en positiv erfaring med dette?

Hvor mange gange vil i anbefale den lakeres over?
Skal den have en let polering til sidst? Evt. en "mellempolering"?

På forhånd mange tak for jeres svar og hjælp.

Mange hilsener
Jens

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

mit råd vil være at få den slebet helt ned til metallet nu når der har været noget ild indblandet..og så ville jeg helt klart grunde den med epoxy grunder(jeg bruger generelt ikke dåsespray, det holder ikke ligeså godt)efter nogle lag epoxy skal der derefter sprøjtspartel/fylder.slib det fint og glat.giv en gang epoxy grunder mere,og først derefter kan du begynde at tænke på at give den farve og klarlak,når den er fuldstændig glat og jævn..og husk at tøre den efter med cellulose fortynder og silicone fjerner inden du begynder på lakeringen.
hvis der skulle risikere at komme nogle små støvpartikler i lakken når den er påført, så kan det godt vådslibes og poleres væk bagefter.

vil bare sige at det vigtigste er den epoxygrunder..DEN HOLDER!

vh jesper

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lige lidt hijack :oops:

har tit hørt om det epoxygrunder , men har aldrig prøvet at bruge det , kan det købes af private uden epoxycertifikat ? evt hvor ?

MVH Luske

Titel:
Moderator

jeg har førhen brugt Esbjergs rødbrune grunder. Det har været ret skudsikkert, og enkelt og let at have med at gøre.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

epoxy og div andet kan evt købes her eller hos automaler...

www.starpaint.dk

vh jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time