Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 20:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 apr 2010, 12:56 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Hejsa,

Hvordan er det med cylinderdiameteren i forhold til stemplerne?

Jeg har gang i en frisk motorblok da den gamle fik et par utilsigtede revner, men mine smedede stempler fra Wiseco er standardstørrelse så jeg er lidt i tvivl om jeg kan få frisket cylindrene lidt op inden jeg samler, eller om jeg er nødt til bare at køre med dem som de er?

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 13:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Både mig selv og flere af mine kammerater kørere med wiseco stempler i standard størrelse, der har ingen problemmer været.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 13:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nu findes der måleværktøj der kan måle indvendig, og udvendig diameter.
De 2 tal giver fratrukket hinanden et tredie tal.
Dette tal skal ligge inden for tolerencerne der er angivet af producenten.

Mål istedet for at gætte!!


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 13:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det er jo et stempel i standard størrelse, og med garanti mindre end et orginalt stempel.
Så kan ikke se hvad problemmet skulle være...

Men derfor kan man jo godt måle/checke hvis man sover bedre af den grund...

Men så tror jeg næste spørgsmål bliver: Bruger min motor ikke meget olie, når der er stører tollerence end hvad motor fabrikant skriver...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 14:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
Supra MK4 skrev:
Det er jo et stempel i standard størrelse, og med garanti mindre end et orginalt stempel.
Så kan ikke se hvad problemmet skulle være...

Men derfor kan man jo godt måle/checke hvis man sover bedre af den grund...

Men så tror jeg næste spørgsmål bliver: Bruger min motor ikke meget olie, når der er stører tollerence end hvad motor fabrikant skriver...


Nu er det jo ikke stemplet som der skal holde olien tilbare i motoren, det er vel stempelringende?

Er det ikke bare og måle din boring?
vis den er det som stemplerne er forskrevet til, er det så bare ikke og få bestilt nogle nye stempelringe, og så dem lagt i den nye motor?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 14:40 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Selvfølgelig kan jeg køre med standardstørrelse, men det jeg er ude efter er om jeg kan hone cylinderen for at sikre at den er bedst mulig?

Jeg kender ikke tolerancerne, og jeg har ikke den nye blok hos mig så jeg kan måle den endnu. Og jeg kan heller ikke finde tolerancerne på Wiseco's website.

Der ud over så er der jo ret delte meninger om hvordan disse tolerancer skal være, synes jeg at have læst flere gange her inde.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 14:52 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
John Sahl skrev:
Selvfølgelig kan jeg køre med standardstørrelse, men det jeg er ude efter er om jeg kan hone cylinderen for at sikre at den er bedst mulig?

Jeg kender ikke tolerancerne, og jeg har ikke den nye blok hos mig så jeg kan måle den endnu. Og jeg kan heller ikke finde tolerancerne på Wiseco's website.

Der ud over så er der jo ret delte meninger om hvordan disse tolerancer skal være, synes jeg at have læst flere gange her inde.


vis bloken er ny, hvorfor så hone? kan kun se en ide i at hone vis det er en "ny" brugt blok.
skriv en mail til wiseco, de ved helt sikkert hvordan dine stempler får de bedste forhold og leve under.
Det er trods alt dem der laver dem, og de har jo nok en temlig go viden omkring hvordan sådan et stempel opføre sig under drift.
En del bedre viden end de fleste har her inde :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 14:53 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Bare lige for en god ordens skyld, så vil jeg godt lige pointere at jeg er på 100% bar bund når vi taler cylindre, stempler og stempelringe, så jeg kender intet til hvad man kan og ikke kan.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 14:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
syncroGT skrev:
Supra MK4 skrev:
Det er jo et stempel i standard størrelse, og med garanti mindre end et orginalt stempel.
Så kan ikke se hvad problemmet skulle være...

Men derfor kan man jo godt måle/checke hvis man sover bedre af den grund...

Men så tror jeg næste spørgsmål bliver: Bruger min motor ikke meget olie, når der er stører tollerence end hvad motor fabrikant skriver...


Nu er det jo ikke stemplet som der skal holde olien tilbare i motoren, det er vel stempelringende?

Er det ikke bare og måle din boring?
vis den er det som stemplerne er forskrevet til, er det så bare ikke og få bestilt nogle nye stempelringe, og så dem lagt i den nye motor?


Ja det er det, men hvis du oplyser bore manden der kan forkomme lidt race, så plejer de altid overbore den lidt, og så plejer de bruge olie, fordi ringgabet i stempel ring ikke er rigtig mere...

De gange mine kammerater har overbore en toyota motor, bruger de standard tollerence selv om det er en "tuninge" stempel der skal i.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 15:03 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
John Sahl skrev:
Bare lige for en god ordens skyld, så vil jeg godt lige pointere at jeg er på 100% bar bund når vi taler cylindre, stempler og stempelringe, så jeg kender intet til hvad man kan og ikke kan.


Nu er det ikke fordi jeg skal klåge mig på nogen måde.

I dit tilfælde, ville jeg gøre følgene.
Du har en ny blok, ingen grund til og hone, da den er ny honet af fabrikken (din motor fabrikant laver tusinde af vis af motore i året, og de har sikkert en del mere viden om honning, end den lokale motor troldmand )

Du står med et sæt brugt stempler, som skal i en nye blok, der ville jeg nok vælge og montere nye stempel ringe på, så de kunne tilpasse sig den nye motor blok.
det er ikke sikkert det er nødvendig.
skriv en mail til din stempel leverandør, og forklar dem din situration, de ville kunne fortælle dig, og din gamle stempel ringe kan slide sig til i den ny honnede blok, eller der skal nye ringe til.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team