Powerforum
http://powerforum.dk/

Justerbar takthjul...
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=23111
Side 1 af 1

Forfatter:  JerrilD [ 12 jan 2010, 12:05 ]
Titel:  Justerbar takthjul...

Er det nogen fordele i at ha justerbar takthjul på en motor med en enkel knast?

Eller bruger man kun det til motorer med 2 knaster?

Forfatter:  Morten VJ [ 12 jan 2010, 17:54 ]
Titel: 

Det kommer helt an på hvad det skal bruges til!

På en standart motor er det ligegyldigt!

Men på en tunet motor,
hvor man har lavet om på afstanden imellem krumtap og knasthjul.
Der er den viktig, ligeså hvis man søger de sidste hk på et rullefelt.

Hvis man har lavet et forkert knastakselvalg, så er det en lappeløsning, der aldrig bliver god.

Og det er faktisk ligegyldigt om motoren har en eller to knaster

MVH

Morten

Forfatter:  JerrilD [ 13 jan 2010, 00:03 ]
Titel: 

Vil godt ha en skarpere knast i Citroën og noget Anden udstødnings manifold på, på et tidspunkt. Så vil det være en god ide og skifte takthjul?

Forfatter:  mh [ 13 jan 2010, 11:15 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
Det kommer helt an på hvad det skal bruges til!

På en standart motor er det ligegyldigt!

MVH

Morten


I forhold til hvilken motor det er og hvor stor tolerance der er på låsning af knast/krumtap, så er det vel ikke ligegyldigt hvis man køber en ukendt km. motor som kan have planet topstykke og afrettet blok så vil tandremmen i vise tilfælde ikke kunne ramme indenfor en tand... tror af samme årsag mange nyere biler har flydende knasthjul OEM så dette ikke er et problem...

Forfatter:  luske [ 13 jan 2010, 18:12 ]
Titel: 

mh skrev:
Morten VJ skrev:
Det kommer helt an på hvad det skal bruges til!

På en standart motor er det ligegyldigt!

MVH

Morten


I forhold til hvilken motor det er og hvor stor tolerance der er på låsning af knast/krumtap, så er det vel ikke ligegyldigt hvis man køber en ukendt km. motor som kan have planet topstykke og afrettet blok så vil tandremmen i vise tilfælde ikke kunne ramme indenfor en tand... tror af samme årsag mange nyere biler har flydende knasthjul OEM så dette ikke er et problem...


skal der ikke høvles temmeligt meget af et topstykke for det giver problemer med at tandremmen passer ?? og det med at låse knast og tap plejer franskerne at være gode til (pispotter :mrgreen: er ved at blive mongolpave hver gang jeg skal slæbe alt frem af låsedorne og lort der findes på værkstedet , der er jo ikke 2 der er ens :grr: )


men back 2 topic , så er justerbart takthjul ikke den vilde gevinst på en singelcam-motor , da man flytter begge tider samme vej samtidig , det er noget sjovere på en maskine med 2 knaster der man så kan flytte dem hver sin vej hvis det er nødvendigt (kommer også an på om man jagter topende eller max moment ved så få rpm som muligt)
MVH Luske

Forfatter:  Morten VJ [ 13 jan 2010, 18:38 ]
Titel: 

Ja det er riktigt.
Men hvis vi nu antager at den står en halv tand forkert, med et standart hjul. Hvad gør vi så??

Uden specefikationer på standart knasten, feks hvor meget indsugningsventilen løfter ved ød.

Stoler vi på det ny indkøbte justerbare knasthjuls opmærkning, og kan vi stole på krumtappens ød mærke-
Hvis vi kan det så er det nemt.
Vi montere tandremmern med hjulet i nul.
Løsner hjulet og drejer krumtappen hvilken vej?
Indtil mærkerne passer, spænder hjulet igen, og alt bør i teorien stå korrekt!!

Nu er vi ude i ekstra investeringer først et gradhjul, og et modeficeret tændrør til at stoppe stemplet, med det finder vi det virkelige ød på krumtappen.
Nu skal vi så have fat i et måleur for at måle knastens løft.

Vi håber på at knasten er slebet symmetrisk, og justere ind efter ens løft på ind og udstødningsventil ved ød.

Nu burde skidtet stå korrekt efter fabriks specefikationer.

Nu vil vi så have maks. udbytte af investeingen i hjulet.
Så den skal på felt for at finde maks effekt.
Men inden feltet skal vi lige huske at kontrollere ventilfrigangen, således at vi ikke bukker nogle ventiler grundet for lidt frigang.
Imellem ventil og stempel!

Et meget stor timeforbrug, og en stor investering, for hvilken effekt forøgelse, målt i % ???

MVH

Morten

Forfatter:  luske [ 13 jan 2010, 20:26 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
Ja det er riktigt.
Men hvis vi nu antager at den står en halv tand forkert, med et standart hjul. Hvad gør vi så??

Uden specefikationer på standart knasten, feks hvor meget indsugningsventilen løfter ved ød.

Stoler vi på det ny indkøbte justerbare knasthjuls opmærkning, og kan vi stole på krumtappens ød mærke-
Hvis vi kan det så er det nemt.
Vi montere tandremmern med hjulet i nul.
Løsner hjulet og drejer krumtappen hvilken vej?
Indtil mærkerne passer, spænder hjulet igen, og alt bør i teorien stå korrekt!!

Nu er vi ude i ekstra investeringer først et gradhjul, og et modeficeret tændrør til at stoppe stemplet, med det finder vi det virkelige ød på krumtappen.
Nu skal vi så have fat i et måleur for at måle knastens løft.

Vi håber på at knasten er slebet symmetrisk, og justere ind efter ens løft på ind og udstødningsventil ved ød.

Nu burde skidtet stå korrekt efter fabriks specefikationer.

Nu vil vi så have maks. udbytte af investeingen i hjulet.
Så den skal på felt for at finde maks effekt.
Men inden feltet skal vi lige huske at kontrollere ventilfrigangen, således at vi ikke bukker nogle ventiler grundet for lidt frigang.
Imellem ventil og stempel!

Et meget stor timeforbrug, og en stor investering, for hvilken effekt forøgelse, målt i % ???

MVH

Morten


real good pointe morten , der er altid plads til fejl og groft sat op er det noget nær worst-case scenario det du remser op der , og alligevel ikke hvis man har lidt forståelse for hvordan tingene virker (som du nok er lidt bedre til at udpensle på skrift end mig :D )

tror vist vi er enige i det meste bortset fra delen om hvor lidt man får i % kontra arbejdstid , har set dynosheets på en bandit 1200 (andre knaster , sliponpotte, og stage 3 dynojetkit )der lavede henholdsvis 127 HK og maks moment kan jeg dog ikke lige huske og 141 HK og væsentligt mindre moment i den anden ende af justeringen , mener bestemt at alle rul blev lavet inden for 5 timer , skal nok se om jeg kan finde dem et sted i gemmerne
men 14 HK på en 1200 cc motor med lidt dynoarbejde er vel ikke helt tosset :D

men det var også på en dohc-motor

MVH Luske

Forfatter:  HenrikGM [ 13 jan 2010, 21:31 ]
Titel: 

Man kan driste sig til at påstå at det ikke er muligt på 90% af alle knaster at verificere OM den står korrekt, OEM såvel som aftermarket.

Tag feks duration. Hvor stor betydning har det om en knastaksel er 250grader v. nul løft, eller om den er 250grader v. 1,27mm løft?

Stor? Hvis ja, hvorfor er det parameter så stort set aldrigt opgivet, for slet ikke at snakke om en profilkurve over 720krumtapgader(så man kan stille knasten på specs!)

Knaster er en verden for sig.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/