Morten VJ skrev:
Ja det er riktigt.
Men hvis vi nu antager at den står en halv tand forkert, med et standart hjul. Hvad gør vi så??
Uden specefikationer på standart knasten, feks hvor meget indsugningsventilen løfter ved ød.
Stoler vi på det ny indkøbte justerbare knasthjuls opmærkning, og kan vi stole på krumtappens ød mærke-
Hvis vi kan det så er det nemt.
Vi montere tandremmern med hjulet i nul.
Løsner hjulet og drejer krumtappen hvilken vej?
Indtil mærkerne passer, spænder hjulet igen, og alt bør i teorien stå korrekt!!
Nu er vi ude i ekstra investeringer først et gradhjul, og et modeficeret tændrør til at stoppe stemplet, med det finder vi det virkelige ød på krumtappen.
Nu skal vi så have fat i et måleur for at måle knastens løft.
Vi håber på at knasten er slebet symmetrisk, og justere ind efter ens løft på ind og udstødningsventil ved ød.
Nu burde skidtet stå korrekt efter fabriks specefikationer.
Nu vil vi så have maks. udbytte af investeingen i hjulet.
Så den skal på felt for at finde maks effekt.
Men inden feltet skal vi lige huske at kontrollere ventilfrigangen, således at vi ikke bukker nogle ventiler grundet for lidt frigang.
Imellem ventil og stempel!
Et meget stor timeforbrug, og en stor investering, for hvilken effekt forøgelse, målt i % ???
MVH
Morten
real good pointe morten , der er altid plads til fejl og groft sat op er det noget nær worst-case scenario det du remser op der , og alligevel ikke hvis man har lidt forståelse for hvordan tingene virker (som du nok er lidt bedre til at udpensle på skrift end mig

)
tror vist vi er enige i det meste bortset fra delen om hvor lidt man får i % kontra arbejdstid , har set dynosheets på en bandit 1200 (andre knaster , sliponpotte, og stage 3 dynojetkit )der lavede henholdsvis 127 HK og maks moment kan jeg dog ikke lige huske og 141 HK og væsentligt mindre moment i den anden ende af justeringen , mener bestemt at alle rul blev lavet inden for 5 timer , skal nok se om jeg kan finde dem et sted i gemmerne
men 14 HK på en 1200 cc motor med lidt dynoarbejde er vel ikke helt tosset
men det var også på en dohc-motor
MVH Luske