Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Magnet tændspole, test? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=22384 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | klyfax [ 21 jul 2009, 21:14 ] |
Titel: | Magnet tændspole, test? |
Nogen der har et tricks til hvordan man finder ud af om en magnet tændspole er død? Det drejer sig om bla. stihl og kina tændspoler, til motorsave bla. Skal man bare være hurtig med en magnet hen forbi spolen eller hvad? |
Forfatter: | HenrikGM [ 21 jul 2009, 21:28 ] |
Titel: | Re: Magnet tændspole, test? |
klyfax skrev: Nogen der har et tricks til hvordan man finder ud af om en magnet tændspole er død? Det drejer sig om bla. stihl og kina tændspoler, til motorsave bla.
Skal man bare være hurtig med en magnet hen forbi spolen eller hvad? Helt vild ide: Sæt den på kædesaven og hiv i snoren? ![]() |
Forfatter: | klyfax [ 22 jul 2009, 17:48 ] |
Titel: | Re: Magnet tændspole, test? |
HenrikGM skrev: klyfax skrev: Nogen der har et tricks til hvordan man finder ud af om en magnet tændspole er død? Det drejer sig om bla. stihl og kina tændspoler, til motorsave bla. Skal man bare være hurtig med en magnet hen forbi spolen eller hvad? Helt vild ide: Sæt den på kædesaven og hiv i snoren? ![]() HEHE Det gnister den ikke af, derfor søges en måde at finde ud af hvordan sådan en tændspole er død. Der findes følgene fejl mulighedere i mine øjne: Tændkabelbrud Dårligt tændrør Dårlig stel For meget afstand mellem magnet og spole Død tændspole. Det var sådan set mere af nysgerrighed, end noget andet. Data'erne har vi ikke på noget af det, for vi ved ikke hvad de hedder. |
Forfatter: | Lars PH [ 22 jul 2009, 18:49 ] |
Titel: | |
det der med dårligstel vis jeg ikke husker helt forkert skal den tynde ledning på tændspolen ikke havde stel. Afstanden mellem svinghjul og tændspole har jeg altid justeret ved at ligge et papir dobbelt der hvor spolen er så den bliver trukket ned mod magneten på svinghjulet det har altid virket |
Forfatter: | JPP [ 22 jul 2009, 21:50 ] |
Titel: | Re: Magnet tændspole, test? |
klyfax skrev: HenrikGM skrev: klyfax skrev: Nogen der har et tricks til hvordan man finder ud af om en magnet tændspole er død? Det drejer sig om bla. stihl og kina tændspoler, til motorsave bla. Skal man bare være hurtig med en magnet hen forbi spolen eller hvad? Helt vild ide: Sæt den på kædesaven og hiv i snoren? ![]() HEHE Det gnister den ikke af, derfor søges en måde at finde ud af hvordan sådan en tændspole er død. Der findes følgene fejl mulighedere i mine øjne: Tændkabelbrud Dårligt tændrør Dårlig stel For meget afstand mellem magnet og spole Død tændspole. Det var sådan set mere af nysgerrighed, end noget andet. Data'erne har vi ikke på noget af det, for vi ved ikke hvad de hedder. Jeg skal lige høre. Når vi snakker tændspole på motorsav 2-takt, snakker vi så tændspole, svinghjul, platiner som vi kender dem på knallerter mv, eller hvad menes her med tændspole? Hvis "knallert"-tænding vil jeg under fejlfinding tilføje død kondensator og manglende eller for meget afstand på platiner, samt irrede poler på tændspole eller magneter, eller løse ledninger/lodninger mellem delene. Umiddelbart er den sikre vel at få fingrene i en velvidende fungerende spole og montere (forudsat resten virker). Men interessant hvis nogen har en god metode til test. |
Forfatter: | klyfax [ 23 jul 2009, 17:00 ] |
Titel: | Re: Magnet tændspole, test? |
Lars PH skrev: det der med dårligstel vis jeg ikke husker helt forkert skal den tynde ledning på tændspolen ikke havde stel. Afstanden mellem svinghjul og tændspole har jeg altid justeret ved at ligge et papir dobbelt der hvor spolen er så den bliver trukket ned mod magneten på svinghjulet det har altid virket Ja den tynde ledning skal kun have stel hvis du vil slukke den, så kortslutter du tændspolen, så der ik kommer strøm til tændrøret. Men der skal stadige være en stel forbindelse mellem tændrør og tændspole. Papiret ligger du i mellem spolen og magneten? JakobM skrev: Jeg skal lige høre. Når vi snakker tændspole på motorsav 2-takt, snakker vi så tændspole, svinghjul, platiner som vi kender dem på knallerter mv, eller hvad menes her med tændspole?
Hvis "knallert"-tænding vil jeg under fejlfinding tilføje død kondensator og manglende eller for meget afstand på platiner, samt irrede poler på tændspole eller magneter, eller løse ledninger/lodninger mellem delene. Umiddelbart er den sikre vel at få fingrene i en velvidende fungerende spole og montere (forudsat resten virker). Men interessant hvis nogen har en god metode til test. Det er en elektrisk magnetisk tændspole. 2 ledningere, 1 til tændrøret og den anden går til en kontakt som kortslutter spolen, så strømen til tændrøret bliver ledt direkte til stel i stedet. Så slukker maskineret. At få fat i en velfungere spole er lidt svært når man ikke kender typen af maskinerne. Så kan man kun sammenligne med øjet, og der er intet på lageret der lige passer. |
Forfatter: | Lars PH [ 23 jul 2009, 18:48 ] |
Titel: | |
ja jeg bruger bare noget normalt papir og ligger det dobbelt og vis du så får svinghjulet til at trække med sine magneter i tændspolen så har du samme af stand ved begge ender af tændspolen det har ind til nu altid virket ved mig men har du prøvet at ohme den igennem og så sammen ligne med en anden tændspole ikke fra sammen model men de plejer at ligge tæt på hianden de forskellige tændspole til motorsave plejer |
Forfatter: | JPP [ 25 jul 2009, 10:36 ] |
Titel: | Re: Magnet tændspole, test? |
klyfax skrev: Lars PH skrev: det der med dårligstel vis jeg ikke husker helt forkert skal den tynde ledning på tændspolen ikke havde stel. Afstanden mellem svinghjul og tændspole har jeg altid justeret ved at ligge et papir dobbelt der hvor spolen er så den bliver trukket ned mod magneten på svinghjulet det har altid virket Ja den tynde ledning skal kun have stel hvis du vil slukke den, så kortslutter du tændspolen, så der ik kommer strøm til tændrøret. Men der skal stadige være en stel forbindelse mellem tændrør og tændspole. Papiret ligger du i mellem spolen og magneten? JakobM skrev: Jeg skal lige høre. Når vi snakker tændspole på motorsav 2-takt, snakker vi så tændspole, svinghjul, platiner som vi kender dem på knallerter mv, eller hvad menes her med tændspole? Hvis "knallert"-tænding vil jeg under fejlfinding tilføje død kondensator og manglende eller for meget afstand på platiner, samt irrede poler på tændspole eller magneter, eller løse ledninger/lodninger mellem delene. Umiddelbart er den sikre vel at få fingrene i en velvidende fungerende spole og montere (forudsat resten virker). Men interessant hvis nogen har en god metode til test. Det er en elektrisk magnetisk tændspole. 2 ledningere, 1 til tændrøret og den anden går til en kontakt som kortslutter spolen, så strømen til tændrøret bliver ledt direkte til stel i stedet. Så slukker maskineret. At få fat i en velfungere spole er lidt svært når man ikke kender typen af maskinerne. Så kan man kun sammenligne med øjet, og der er intet på lageret der lige passer. ok, lyder som knallerttænding i mine ører. Jeg har ikke været ude for at tændspolen var fejlkilden pånær irrede poler, det har altid været alt muligt andet som nævnt tidligere i indlægget. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |