Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 apr 2025, 09:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 jul 2009, 21:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Nogen der har et tricks til hvordan man finder ud af om en magnet tændspole er død? Det drejer sig om bla. stihl og kina tændspoler, til motorsave bla.

Skal man bare være hurtig med en magnet hen forbi spolen eller hvad?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009, 21:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
klyfax skrev:
Nogen der har et tricks til hvordan man finder ud af om en magnet tændspole er død? Det drejer sig om bla. stihl og kina tændspoler, til motorsave bla.

Skal man bare være hurtig med en magnet hen forbi spolen eller hvad?



Helt vild ide:
Sæt den på kædesaven og hiv i snoren?

:popcorn:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2009, 17:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
klyfax skrev:
Nogen der har et tricks til hvordan man finder ud af om en magnet tændspole er død? Det drejer sig om bla. stihl og kina tændspoler, til motorsave bla.

Skal man bare være hurtig med en magnet hen forbi spolen eller hvad?



Helt vild ide:
Sæt den på kædesaven og hiv i snoren?

:popcorn:


HEHE

Det gnister den ikke af, derfor søges en måde at finde ud af hvordan sådan en tændspole er død.

Der findes følgene fejl mulighedere i mine øjne:
Tændkabelbrud
Dårligt tændrør
Dårlig stel
For meget afstand mellem magnet og spole
Død tændspole.

Det var sådan set mere af nysgerrighed, end noget andet. Data'erne har vi ikke på noget af det, for vi ved ikke hvad de hedder.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2009, 18:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
det der med dårligstel vis jeg ikke husker helt forkert skal den tynde ledning på tændspolen ikke havde stel. Afstanden mellem svinghjul og tændspole har jeg altid justeret ved at ligge et papir dobbelt der hvor spolen er så den bliver trukket ned mod magneten på svinghjulet det har altid virket


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2009, 21:50 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
klyfax skrev:
HenrikGM skrev:
klyfax skrev:
Nogen der har et tricks til hvordan man finder ud af om en magnet tændspole er død? Det drejer sig om bla. stihl og kina tændspoler, til motorsave bla.

Skal man bare være hurtig med en magnet hen forbi spolen eller hvad?



Helt vild ide:
Sæt den på kædesaven og hiv i snoren?

:popcorn:


HEHE

Det gnister den ikke af, derfor søges en måde at finde ud af hvordan sådan en tændspole er død.

Der findes følgene fejl mulighedere i mine øjne:
Tændkabelbrud
Dårligt tændrør
Dårlig stel
For meget afstand mellem magnet og spole
Død tændspole.

Det var sådan set mere af nysgerrighed, end noget andet. Data'erne har vi ikke på noget af det, for vi ved ikke hvad de hedder.


Jeg skal lige høre. Når vi snakker tændspole på motorsav 2-takt, snakker vi så tændspole, svinghjul, platiner som vi kender dem på knallerter mv, eller hvad menes her med tændspole?

Hvis "knallert"-tænding vil jeg under fejlfinding tilføje død kondensator og manglende eller for meget afstand på platiner, samt irrede poler på tændspole eller magneter, eller løse ledninger/lodninger mellem delene.

Umiddelbart er den sikre vel at få fingrene i en velvidende fungerende spole og montere (forudsat resten virker).

Men interessant hvis nogen har en god metode til test.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2009, 17:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Lars PH skrev:
det der med dårligstel vis jeg ikke husker helt forkert skal den tynde ledning på tændspolen ikke havde stel. Afstanden mellem svinghjul og tændspole har jeg altid justeret ved at ligge et papir dobbelt der hvor spolen er så den bliver trukket ned mod magneten på svinghjulet det har altid virket


Ja den tynde ledning skal kun have stel hvis du vil slukke den, så kortslutter du tændspolen, så der ik kommer strøm til tændrøret. Men der skal stadige være en stel forbindelse mellem tændrør og tændspole.

Papiret ligger du i mellem spolen og magneten?


JakobM skrev:
Jeg skal lige høre. Når vi snakker tændspole på motorsav 2-takt, snakker vi så tændspole, svinghjul, platiner som vi kender dem på knallerter mv, eller hvad menes her med tændspole?

Hvis "knallert"-tænding vil jeg under fejlfinding tilføje død kondensator og manglende eller for meget afstand på platiner, samt irrede poler på tændspole eller magneter, eller løse ledninger/lodninger mellem delene.

Umiddelbart er den sikre vel at få fingrene i en velvidende fungerende spole og montere (forudsat resten virker).

Men interessant hvis nogen har en god metode til test.


Det er en elektrisk magnetisk tændspole. 2 ledningere, 1 til tændrøret og den anden går til en kontakt som kortslutter spolen, så strømen til tændrøret bliver ledt direkte til stel i stedet. Så slukker maskineret.

At få fat i en velfungere spole er lidt svært når man ikke kender typen af maskinerne. Så kan man kun sammenligne med øjet, og der er intet på lageret der lige passer.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2009, 18:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
ja jeg bruger bare noget normalt papir og ligger det dobbelt og vis du så får svinghjulet til at trække med sine magneter i tændspolen så har du samme af stand ved begge ender af tændspolen det har ind til nu altid virket ved mig men har du prøvet at ohme den igennem og så sammen ligne med en anden tændspole ikke fra sammen model men de plejer at ligge tæt på hianden de forskellige tændspole til motorsave plejer


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jul 2009, 10:36 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
klyfax skrev:
Lars PH skrev:
det der med dårligstel vis jeg ikke husker helt forkert skal den tynde ledning på tændspolen ikke havde stel. Afstanden mellem svinghjul og tændspole har jeg altid justeret ved at ligge et papir dobbelt der hvor spolen er så den bliver trukket ned mod magneten på svinghjulet det har altid virket


Ja den tynde ledning skal kun have stel hvis du vil slukke den, så kortslutter du tændspolen, så der ik kommer strøm til tændrøret. Men der skal stadige være en stel forbindelse mellem tændrør og tændspole.

Papiret ligger du i mellem spolen og magneten?


JakobM skrev:
Jeg skal lige høre. Når vi snakker tændspole på motorsav 2-takt, snakker vi så tændspole, svinghjul, platiner som vi kender dem på knallerter mv, eller hvad menes her med tændspole?

Hvis "knallert"-tænding vil jeg under fejlfinding tilføje død kondensator og manglende eller for meget afstand på platiner, samt irrede poler på tændspole eller magneter, eller løse ledninger/lodninger mellem delene.

Umiddelbart er den sikre vel at få fingrene i en velvidende fungerende spole og montere (forudsat resten virker).

Men interessant hvis nogen har en god metode til test.


Det er en elektrisk magnetisk tændspole. 2 ledningere, 1 til tændrøret og den anden går til en kontakt som kortslutter spolen, så strømen til tændrøret bliver ledt direkte til stel i stedet. Så slukker maskineret.

At få fat i en velfungere spole er lidt svært når man ikke kender typen af maskinerne. Så kan man kun sammenligne med øjet, og der er intet på lageret der lige passer.


ok, lyder som knallerttænding i mine ører. Jeg har ikke været ude for at tændspolen var fejlkilden pånær irrede poler, det har altid været alt muligt andet som nævnt tidligere i indlægget.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team