Lars PH skrev:
det der med dårligstel vis jeg ikke husker helt forkert skal den tynde ledning på tændspolen ikke havde stel. Afstanden mellem svinghjul og tændspole har jeg altid justeret ved at ligge et papir dobbelt der hvor spolen er så den bliver trukket ned mod magneten på svinghjulet det har altid virket
Ja den tynde ledning skal kun have stel hvis du vil slukke den, så kortslutter du tændspolen, så der ik kommer strøm til tændrøret. Men der skal stadige være en stel forbindelse mellem tændrør og tændspole.
Papiret ligger du i mellem spolen og magneten?
JakobM skrev:
Jeg skal lige høre. Når vi snakker tændspole på motorsav 2-takt, snakker vi så tændspole, svinghjul, platiner som vi kender dem på knallerter mv, eller hvad menes her med tændspole?
Hvis "knallert"-tænding vil jeg under fejlfinding tilføje død kondensator og manglende eller for meget afstand på platiner, samt irrede poler på tændspole eller magneter, eller løse ledninger/lodninger mellem delene.
Umiddelbart er den sikre vel at få fingrene i en velvidende fungerende spole og montere (forudsat resten virker).
Men interessant hvis nogen har en god metode til test.
Det er en elektrisk magnetisk tændspole. 2 ledningere, 1 til tændrøret og den anden går til en kontakt som kortslutter spolen, så strømen til tændrøret bliver ledt direkte til stel i stedet. Så slukker maskineret.
At få fat i en velfungere spole er lidt svært når man ikke kender typen af maskinerne. Så kan man kun sammenligne med øjet, og der er intet på lageret der lige passer.