Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Karrosseri reparation - spørgsmål! http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=21758 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Ferrari Killer [ 21 mar 2009, 22:58 ] |
Titel: | Karrosseri reparation - spørgsmål! |
Hey drenge... Jeg skal lige bruge lidt gode råd og vejledning angående min Alfa 155 karrosse. Er netop færdig med at strippe den totalt, og meningen var så at karrossen skulle fuldsvejses og der skulle bur i - og så lave de rustreparationer der så måtte være. Og rust har jeg da fundet - det ventede jeg jo idet det er en italiener! Men der hvor jeg har fundet det, finder jeg lidt skræmmende! Der hvor forbroen monteres, oppe foran i forreste vognbund, er der sat forstærkningsstykker i. De sidder så fast på vognbunden, som igen er fæstnet sammen med sidepanelerne. Disse forstærkningsstykker er sat ovenpå den reelle forreste vognbund. Men denne forreste vognbund er sgu rustet væk under disse forstærkningstsykker. Derudover er den forreste vognbund også rustet væk langs kanten med sidepanelerne flere steder. Sidepanelerne er dog fine. Denne forreste vognbund kan købes som rep.stykke, men for at undgå at komme ud i et større projekt med at få skiftet denne, og måske få den sat lidt skævt, så forbroen også kommer til at sidde skævt, så tænkte jeg at jeg måske kunne nøjes med at skære det dårlige at den forreste vognbund (eller måske det hele, ud til kanten ved sidepanelerne) og så montere flade og lige plader i stedet for. Og her kommer det store spørgsmål så - kan jeg udskiftede de bukkede vognbundsplader, med lige og flade plader i stedet, eller der noget med deformationszoner eller lign? Også i forhold til syn? |
Forfatter: | John Sahl [ 21 mar 2009, 23:42 ] |
Titel: | Re: Karrosseri reparation - spørgsmål! |
Ferrari Killer skrev: Og her kommer det store spørgsmål så - kan jeg udskiftede de bukkede vognbundsplader, med lige og flade plader i stedet, eller der noget med deformationszoner eller lign? Også i forhold til syn?
Så vidt jeg er orienteret, så er du inde på noget afd et rigtige, men desværre er det delen med at det er ulovligt at gøre det. Men, giv lige Andreas et kald, det ved han jo alt om ![]() . |
Forfatter: | HenrikGM [ 22 mar 2009, 08:37 ] |
Titel: | |
Hvis det ellers er lavet af en _håndværker_, så er det ikke noget problem. Du kan sagtens lave det så det slet ikke er synligt, det kræver bare lidt tålmodighed og lidt evner som pladesmed(ellers kan nød lære een meget!) Jeg har selv haft skåret hele bunden ud af fruens gamle 245, og, jo, gu er det da et stort projekt, men så meget desto federe når den er færdig. Tag nogle fixmål inden du hugger øksen i den, så skal du bare have disse fixmål til at passe igen før du sætter bunden i igen. |
Forfatter: | cb [ 22 mar 2009, 09:58 ] |
Titel: | |
Husk Zone A,B,C og D |
Forfatter: | Westmus [ 22 mar 2009, 10:24 ] |
Titel: | |
Der plejer normalt ikke at være problemer synsmæssigt i at lappe både her og der, hvis bare det er lavet ordenligt! Det gælder i praksis faktisk også vanger og andet bærende. ![]() Selv en amatør uden større maskinpark, kan som GM siger, lave det så fint at det er nærmest usynligt bagefter. Det er kun et spørgsmål om en lidt større arbejds indsats og en smule talent for at svejse/arbejde i stålplade. Flad stålplade er der ikke meget styrke i. Det bliver let noget flapværk hvis det er en større flade og det er bl.a derfor fabrikkerne laver alle de her sjove "mønstre" i bundpladerne. Det giver er en helt anden stivhed i pladen. Har selv engang genoplivet en Alfasud, hvor der gik adskillige m2 plade bare til lapper. Den var SERIØST rusten og det vrimler jo ikke ligefrem med nye pladedele til sådan en. Der var aldrigt så meget så et løftet øjenbryn omkring rustarbejdet de gange jeg var i synshallen med den og jeg havde ikke spekuleret det mindste i A,B, C zoner. Kun at lave det så flot mine amatørevner overhovedet rakte. Med den arbejdsindsats du vist ellers ligger i projektet, ville jeg næsten synes det lyder underligt hvis du ikke ville forsøge at lave rustreparationerne så usynligt som muligt. Som inspiration burde jeg jo næsten finde billeder af ham Taiwan gutten der nærmest med bare hammer, mejsel, lidt træklodser har lavet en perfekt kopi at hele bunden i et gammelt VW bus førerhus, med alle knæk og faconer.....Det er svimlende flot lavet!!! ![]() ![]() |
Forfatter: | Exhume.dk [ 22 mar 2009, 10:40 ] |
Titel: | |
cb skrev: Husk Zone A,B,C og D
![]() Det lovlige aspekt af det fstyr.dk <---clicky |
Forfatter: | Ferrari Killer [ 22 mar 2009, 20:14 ] | |||
Titel: | ||||
Okay - så sådan som jeg tolker det, så vil det blive tolket som konstruktive ændringer hvis jeg ændrede bukkede plader til flade plader?! Men nu skal brilen jo rallysynes - så der vil jo være konstruktive ændringer mange steder på bilen. Jeg vedhæfter lige et par billder af det, så I kan se hvilket område jeg mener det er.
|
Forfatter: | lqs [ 23 mar 2009, 04:41 ] |
Titel: | |
prøv at læs lidt på de regler for rallysyn. er bilen pt dansk? MVH søren |
Forfatter: | Wildert [ 23 mar 2009, 15:37 ] |
Titel: | |
Ferrari Killer skrev: Okay - så sådan som jeg tolker det, så vil det blive tolket som konstruktive ændringer hvis jeg ændrede bukkede plader til flade plader?!
Men nu skal brilen jo rallysynes - så der vil jo være konstruktive ændringer mange steder på bilen. Det var ikke noget videre konstruktivt svar fra LQS, men jeg antager at han mener at du ikke bare får hvad som helst godkendt mht. konstruktive ændringer og rallysyn. Det er ret specifikt pindet ud hvilke områder i Detailforeskrifter for motorkøretøjer der kan dispenseres for, og hvad man skal gøre til gengæld for den dispensation. Og bare lige et tjek: Du er klar over at der kræves bur for rallysyn i vore dage ik'? |
Forfatter: | Westmus [ 23 mar 2009, 16:18 ] |
Titel: | |
Ferrari Killer skrev: Jeg vedhæfter lige et par billder af det, så I kan se hvilket område jeg mener det er.
Øh, er det ikke bare at bukke nogle repstykker og skarre i? Det der ligner da et rimeligt simpelt projekt, hvis man har lidt erfaring med pladearbejde og ellers er udstyret med bare en smule tålmodighed. I min verden er sådan noget med bare hurtigt at klistre nogle flade pladestykker i, løsninger man bruger på gamle potter der bare lige skal klare et syn mere. Sandsynligtvis har fabrikkens ingenører jo også haft en tanke med at lave alle de "rynker" i bunden. ![]() |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |