Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Lidt hjælp til ledningsdiagram http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=21533 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Wankel [ 21 jan 2009, 02:40 ] |
Titel: | Lidt hjælp til ledningsdiagram |
Hej gutter Jeg har brug for hjælp. Nu har jeg brugt 3 timer på at tegne og tænke strøm. Er der en med lidt mere teknisk indsigt end jeg, som lige gider at kommentere mit rod. Er det helt hen i vejret. ![]() Diagrammet er tænkt til racerbil, så bare glem al komforten. ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 21 jan 2009, 10:52 ] |
Titel: | |
Som princip skitse ser det ikke helt tåbeligt ud. Men blinklys kredsen kræver lidt mere arbejde, blinkrelæ, og en baglygte mere. Køle blæseren mangler et relæ, og en thermokontakt. Visker systemet bør man nok kigge lidt på og kopiere original systemet! Hvor er sprinkler motoren? Hvad med kabineblæseren? Dernæst så ville jeg dele sikrings boksen op i 3 dele. En med konstant+ En med tændings+ der kun giver de komponenter strøm der er viktige under start. Og en med tændings+ når motoren kører. For jeg regner ikke med at batterie kapaciteten bliver særligt stor. Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel. Og du mangler at beregne lednings tykkelsen på de enkelte ledninger. MVH Morten |
Forfatter: | Ravnen [ 22 jan 2009, 19:08 ] |
Titel: | |
Wankel, jeg er ked af det men den der skal du sku længere ud på landet med... som Morten er inde på, så ville dit diagram maksimalt til nød kunne bruges som princip skitse, ikke andet, du mangler stort set alle detaljer... Jeg vil anbefale dig at, med et orginalt ledningsdiagram som hjælp, at strippe et std. ledningsnet ned til kun de funktioner du har brug for, en løsning jeg foriøvrigt selv bruger meget (er sjovt nok lige nu igang sammen med Lasse at gøre det på Kølerandens E12 projekt), fidusen er at du, og efterfølgende ejere, bagefter altid ville kunne bruge et org. diagram til fejlfinding og ydermere så slipper du for at prøve at gennemskue hvordan især blinklys og visker kredsløbene virker (det er ikke for børn skulle jeg hilse at sige)... |
Forfatter: | HenrikGM [ 22 jan 2009, 19:50 ] |
Titel: | |
De 3 timer du brugte på det diagram er skønne spildte kræfter.... Umiddelbart skal du nok ikke forsøge dig ud i at leve som autoelektrikker ![]() Nup et ledningsdiagram over en simpel gammel bil, feks en volvo Amazon eller lign, og start derfra. Evt. en Volvo240, hvor der allerede er angivet ledningskvadrat på tegningen, og hvor grundnettet er uden andet end basic features. |
Forfatter: | Runesm [ 22 jan 2009, 20:31 ] |
Titel: | |
Morten VJ skrev: Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel.
Hvad nu hvis han alligevel har været nød til at føre en voldfed usikret ledning op til startermotoren fra bagagerummet? Den kan du jo ikke have sikret, og da den alligevel er på starteren, hvorfor ikke lige føre de sidste 20-40 cm op på generatoren |
Forfatter: | Morten VJ [ 22 jan 2009, 20:52 ] |
Titel: | |
Runesm skrev: Morten VJ skrev: Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel. Hvad nu hvis han alligevel har været nød til at føre en voldfed usikret ledning op til startermotoren fra bagagerummet? Den kan du jo ikke have sikret, og da den alligevel er på starteren, hvorfor ikke lige føre de sidste 20-40 cm op på generatoren Dels har han en hovedafbryder, der kan afbryde strømmen til hele systemet. Bare ikke til generator, som tegnet Og man kan få sikringer der kan klare belastningen fra en starter, og stadig sprænge hvis kablet stelles. MVH Morten |
Forfatter: | Wankel [ 22 jan 2009, 21:02 ] |
Titel: | |
Takker gutter. Ja jeg er ikke den store el-ørn ![]() Jeg har taget konsekvensen af mine manglende elektriske evner og strippet det originale ledningsned for løse ender og overskydende stik, som nævnt før er det også lettere i længden. Og så kan man jo stadig tage det originale diagram og slette de ledninger man har kasseret. ![]() Det er nok nemmere sådan. |
Forfatter: | klyfax [ 22 jan 2009, 21:05 ] |
Titel: | |
Runesm skrev: Morten VJ skrev: Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel. Hvad nu hvis han alligevel har været nød til at føre en voldfed usikret ledning op til startermotoren fra bagagerummet? Den kan du jo ikke have sikret, og da den alligevel er på starteren, hvorfor ikke lige føre de sidste 20-40 cm op på generatoren Har sikringere på arbejdet til 350-400 A til 12-48 volt. Og der kan sikkes bestilles meget større sikringere. Usikret ledningere gør man kun engang... |
Forfatter: | Runesm [ 23 jan 2009, 08:03 ] |
Titel: | |
klyfax skrev: Runesm skrev: Morten VJ skrev: Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel. Hvad nu hvis han alligevel har været nød til at føre en voldfed usikret ledning op til startermotoren fra bagagerummet? Den kan du jo ikke have sikret, og da den alligevel er på starteren, hvorfor ikke lige føre de sidste 20-40 cm op på generatoren Har sikringere på arbejdet til 350-400 A til 12-48 volt. Og der kan sikkes bestilles meget større sikringere. Usikret ledningere gør man kun engang... Måske jeg lige skal huske det, jeg har kørt usikret i saaben på plussen efter jeg har flyttet batteriet bagi ![]() |
Forfatter: | Wankel [ 23 jan 2009, 21:34 ] |
Titel: | |
Whats the big deal. Generator -> batteri er jo heller ikke sikret ab fabrik. Så hvis man er påpasselig med kabelføring er det vel næppe et problem. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |