Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Lidt problemer med "lyde" i en B230FT i en Volvo.. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=21475 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 07 jan 2009, 19:55 ] |
Titel: | Lidt problemer med "lyde" i en B230FT i en Volvo.. |
Hej Folkens. Jeg har et problem med en ny-samlet B230FT maskine, der er smidt i en volvo 745. Maskinen har jeg købt af en bekendt, og den kommer fra en 940 Turbo, med 160.000km på tælleren. Motoren har været igennem en totalt adskillelse, lige på nær krumtap, stempeler og oliepumpe. Resten har været afmonteret og skiftet ud efter behov.. Når man starter om morgenen hvor den er iskold, så spinder den som en mis. MEN, når den bliver driftvarm får den en underlig mislyd. Lyden kommer, efter hvad jeg kan lytte mig frem til, nede fra mellemaksel/oliepumpe. Har nogle af jer volvo nørder oplevet at en oliepumpe i en rødblok begynder at larme? Hvis jeg skal beskrive lyden, lyder det som et par ventiler der der er meget ude af justering, så det tikker rimelig højt. Men mislyden kommer så bare nede fra blokken. Og er ikke helt synkront med omdrejningstallet, som et defekt plejlleje f.eks. Så snart man rammer 2000rpm forsvinder lyden helt. Og man kan f.eks starte bilen med kold motor og lade den stå i tomgang i 20min så den er varm, og lyden er ikke til stede. Men hæver man lige omdrejningerne 200rpm, og slipper gassen, så kommer lyden frem. Er der noget jeg har overset da jeg har monteret mellemaksel i blokken? Jeg kan også huske at da jeg monterede akselen, så virkede det som om at drevet til oliepumpen ikke ville blive helt i bund. Det føltes som om der sidder en mikro fjeder neden under, og trykker hjulet opad en lille smule. Og når man så monterer oliefælden, så er der en plast tap som trykker ned på hjulet. Er det rigtigt nok at det skal være sådan? Dennis |
Forfatter: | Morten VJ [ 08 jan 2009, 09:38 ] |
Titel: | Re: Lidt problemer med "lyde" i en B230FT i en Vol |
Volvo-Dennis skrev: Hej Folkens.
Er der noget jeg har overset da jeg har monteret mellemaksel i blokken? Jeg kan også huske at da jeg monterede akselen, så virkede det som om at drevet til oliepumpen ikke ville blive helt i bund. Det føltes som om der sidder en mikro fjeder neden under, og trykker hjulet opad en lille smule. Og når man så monterer oliefælden, så er der en plast tap som trykker ned på hjulet. Er det rigtigt nok at det skal være sådan? Dennis Det med at drevet til oliepumpen ikke vil blive nede, det lyder forkert. Da der er en plan flade i blokken som tandhjulet skal køre på. Selve hjulet er udformet således at det bliver presset ned i blokken, når motoren kører. Det er ikke noget problem når pumpen er under belastning kold olie, eller over 2000 omd. med varm olie. Men belastningen er for lille med varm olie, og drevet hopper op og ned. Men jeg kan huske forkert, da det er nogle år siden jeg har haft en motor adskildt sidst. Og sliddet på olie pumpen bliver meget stort, hvis pinden fra drevet presser på tandhjulet i oliepumpen. Og plasttappen på oliefælden, er efter min mening kun til at hjælpe med at holde drevet på plads under samling af motoren. MVH Morten |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 08 jan 2009, 18:56 ] |
Titel: | |
Hej igen og tak for svaret! I dag er lyden blevet værre, og kommer nu også forrest i blokken, altså ved cyl 1. Og der er lyden nu kraftigst. Så jeg har mistanke om at der er nogle lejer der har taget skade. Lyden er også blevet helt synkron med omdrejningerne. Hvis man stkker hovedet ned til blokken, så bliver ens tanker ledt hen på en Golf 2 diesel.. En mild "knalden" har det udartet sig til. Lyden forsvinder stadig helt ved 2000rpm. Så resultatet er nok at enten er det ny maskine (igen) ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 08 jan 2009, 19:11 ] |
Titel: | |
Ud med tændrøret, og mål så sluppet i plejllejerne....måske et sygt leje... |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 08 jan 2009, 19:16 ] |
Titel: | |
Okay, altså man jager en lang skruetrækker ned og mærker? eller hvordan synes du man skal gøre det? Dennis |
Forfatter: | Morten VJ [ 08 jan 2009, 19:35 ] |
Titel: | |
Hvis du fjerner tændrøret fra cyl 1. og den grimme lyd forsvinder, så har du et problem med plejllejet på cyl. 1. Du kan også prøvve at måle olietrykket, er det lavt så kan det indikerer slidte lejer. Egentligt er det underordnet da motoren skal ud igen. For kontrol af bunden, der ikke blev kontrolleret første gang. Lad bilen stå intil du finder ud af hvad problemet er, ellers kan det hedde en anden donor bund. Og et sæt lejer og en ny oliepumpe koster ikke en formue MVH Morten |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 08 jan 2009, 20:01 ] |
Titel: | |
Jeg må have raketten ud igen, der er ikke andet for, så fejlen kan spores.. Så må jeg have skaffet et sæt plejllejer, noget plastigage og en oliepumpe. Oliepumpen fik jeg forresten en pris på fra Volvo i dag, 2980kr plus moms! Er det ikke sandt at alle B230'ere bruger samme oliepumpe? |
Forfatter: | Morten VJ [ 08 jan 2009, 20:38 ] |
Titel: | |
Køb i Sverige det er meget billigere!! Her feks. er der en oliepumpe uorginal til 2000 svenske pap penge. http://butiken.enem.se/katalog.asp Inc. moms. Men pas på hvis din motor har oliekølede stempler, så er det nødvendigt med den større oliepumpe, da der findes 2 typer. Hvis du hellere vil handle i Dk. så er der et par alternativer her http://www.cvp-webshop.dk/shop/default.asp http://www.spare-parts.dk/ Send dem en mail hvis de ikke har delene i kataloget MVH Morten |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 08 jan 2009, 20:41 ] |
Titel: | |
Ok! Jeg prøver at spørge dem! Motorblokken er datostemplet 91. Er det ikke først senere der kom oliekølede stempeler? |
Forfatter: | Morten VJ [ 08 jan 2009, 21:04 ] |
Titel: | |
1993 er skille året iflg. de kilder jeg er i besiddelse af. MVH Morten |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |