Powerforum
http://powerforum.dk/

Bagende "sejler"...
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=21024
Side 1 af 1

Forfatter:  Ferrari Killer [ 09 sep 2008, 20:00 ]
Titel:  Bagende "sejler"...

Har netop fået min Alfa 166´er tilbage fra en reklamationssag, hvor den bl.a. fik en firehjulsudmåling, og blev sporet.

Dette blev den på gamle nedslidte dæk. Dog skal det bemærkes, at selvom den blev sporet, kørte den faktisk fint og stabilt inden da.

Nu da jeg så fik den tilbage, kan jeg mærke bagenden "sejler" ved fx. korrigering af rattet, ved hastigheder over 56-60 km.t.

Et lille svip med rattet til en af siderne, og bagenden kvitterer med at den svinger fra side til side. Dette er også en lille forsinket reaktion på...
Ved motovejskørsel virker det nærmest som om at den kan finde på at gå i selvsving..

Har checket alle bagerste ophæng, og umiddelbart er der ikke nogen der ser ud til at være slidte eller i stykker.
Alle bærearme, stabilisatorarme, stræbere, kødben mv, ser fine ud.
Selv støddæmpere og fjedre er i orden.

Toe in, er uden for mål, dog inden for tilladte værdier på alle hjul, så ingen problemer der. Og camper er på alle hjul ca -0,54. Men på venstre bagerste er den -1,54.

Kan den større camper gøre at bilen opfører sig sådan..?

Eller hvad kan ellers være årsagen til dette..?

Bemærk iøvrigt at der lige igår er kommet fire nye sutter på - hvilket ikke ændrede på det store..

Forfatter:  Runesm [ 09 sep 2008, 20:25 ]
Titel: 

Stor camber på højprofilerede dæk giver sløv, dvask respons indtil bilen har "lagt sig til rette" på hjulet i fx sving.

Men det ligner da ihvertfald ikke alfa at lave biler der føles ustabile, de plejer jo netop at vinde på køreegenskaber.

Forfatter:  Morten VJ [ 10 sep 2008, 07:33 ]
Titel: 

Hvis den sejler efter en udmåling, men har været stabil før.
Så er det i min verden en Ommer!!!

Citat:
Toe in, er uden for mål, dog inden for tilladte værdier på alle hjul, så ingen problemer der.


Hvordan kan det være uden for mål, men inden for tolerencerne???
Hvis toe på baghjulene kan justeres, Så skal værdien være ens på begge hjul efter justering+- 1`
Og de må gerne spidse lidt, da det giver en mere stabil kørsel.

Citat:
Og camper er på alle hjul ca -0,54. Men på venstre bagerste er den -1,54


Igen er kravet ensartethed på akslerne.
Hvis camber kan justeres.
1grad i forskel h-v bag er for meget, og kan give en sejlende kørsel specielt når hjulene bevæger sig op og ned.
Hvis man kunne få forskellen ned på 10-20`så vil det hjælpe meget.
Hellere uden for tolerencerne, men ens!!!
End et hjul perfekt, og det andet uden for tolerencerne.


MVH

Morten

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/