Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Oliekøler fra en 4AGE? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=20870 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | tonnilerche [ 29 jul 2008, 20:25 ] |
Titel: | Oliekøler fra en 4AGE? |
Jeg har hørt en fugl synge om at der er olie-køler på 4age'eren - er der hold i det? Det skulle vist være noget med et mellemstykke mellem blokken og oliefilteret.. Da sådan en 4age kører med samme olie-filter gevind som min charade, tænkte jeg på at finde sådan et kit, og så måske køleren fra en corolla også - de ligner at de ville passe perfekt ned i motor-rummet på min budget-ræser... Er det alle 4age'erne der har sådan noget køling? |
Forfatter: | ae86 [ 29 jul 2008, 20:38 ] |
Titel: | Re: Oliekøler fra en 4AGE? |
tonnilerche skrev: Jeg har hørt en fugl synge om at der er olie-køler på 4age'eren - er der hold i det?
Det skulle vist være noget med et mellemstykke mellem blokken og oliefilteret.. Da sådan en 4age kører med samme olie-filter gevind som min charade, tænkte jeg på at finde sådan et kit, og så måske køleren fra en corolla også - de ligner at de ville passe perfekt ned i motor-rummet på min budget-ræser... Er det alle 4age'erne der har sådan noget køling? Det er ikke alle 4age'er der har det .. men de første 4age'er (bluetop bigport fra AE86 ) har det og jeg mener også en del mr2'er har dem (AW11) der er et eller andet med at løsningen er lidt anderledens end et "rigtig" oliekøler setup ... men jeg kan ikke huske hvad det er .. syntes jeg har set det beskrevet som et half-flow setup ![]() ![]() |
Forfatter: | klyfax [ 29 jul 2008, 21:27 ] |
Titel: | |
4afe har også, og er da ret sikker på at den har samme gevind som 4age'en... |
Forfatter: | ae86 [ 29 jul 2008, 21:36 ] |
Titel: | |
klyfax skrev: 4afe har også, og er da ret sikker på at den har samme gevind som 4age'en...
Tja da olieudtaget sidder i blokken og ikke i topstykket så vil jeg da også gerne satse på de odds ![]() |
Forfatter: | tonnilerche [ 30 jul 2008, 04:16 ] |
Titel: | a |
jeps, jeg er godt klar over at det ikke er den mest effektive løsning - det er bare for at sikre at olien ikke bliver for varm i den her hede, når jeg prikker lidt til bilen. Når den får tæsk på bane vil den have noget 10W60 ellers hapser den plejllejer.. Okay, så må jeg ud og kigge efter sådan en dims.. - jeg ved det findes originalt til daihatsu, men det er mega svært at finde - rigtig rigtig svært at finde. - men det som sagt et mellemstykke mellem oliefilteret og blokken, og det bruger kølevandet til at køle olien.. ![]() Original daisutsko dims.. svarer toyota's til noget lignende? |
Forfatter: | ae86 [ 30 jul 2008, 12:51 ] |
Titel: | Re: a |
tonnilerche skrev: jeps, jeg er godt klar over at det ikke er den mest effektive løsning - det er bare for at sikre at olien ikke bliver for varm i den her hede, når jeg prikker lidt til bilen.
Når den får tæsk på bane vil den have noget 10W60 ellers hapser den plejllejer.. Okay, så må jeg ud og kigge efter sådan en dims.. - jeg ved det findes originalt til daihatsu, men det er mega svært at finde - rigtig rigtig svært at finde. - men det som sagt et mellemstykke mellem oliefilteret og blokken, og det bruger kølevandet til at køle olien.. ![]() Original daisutsko dims.. svarer toyota's til noget lignende? Nej .. oliekøleren på toyotaen er et med en "rigtig" oliekøler (oile to air OTA) .. hvor olien bliver kølet af luft der render i gennem den .. lige som din vandkøler Det system daihatsuen har er set på en del oem biler og er en slags varmeveksler hvor olien køles af dit kølevand (OTW), hvilket ikke umildbart er nogen succes på en banebil.. med mindre du ikke har problemer med din kølevandstemperatur når du presser din motor på en bane... varmen fra olien bliver jo dumpet i kølevand og stiller derfor større krav til dit kølesystem Alternativt så kan du sætte en lille sepperat køler med kølevand til at køle din motorolie men så skal du lige huske at du bliver nød til at monterer en vandpumpe og så er systemet så komplekst og tungt at det ville have været nemmere, billigere og sandsyneligvis veje mindre hvis man monterede en OTA løsning ... Hvis det skulle være en OTW løsning så ville jeg ikke bruge en oem OTW-bøf da den ikke har stor nok overflade til at være effektiv til banebrug.. de monterer dem nok snarre i et forsøg på at få olietemperaturen hurtigt op på en std oem bil for at mindske slidtage hvis jeg skulle bruge en OTW så ville det blive med et element fra Laminova og så en sepperat WTA køler og en termostat så jeg har den rigtige olietemperatur |
Forfatter: | tonnilerche [ 30 jul 2008, 15:10 ] |
Titel: | a |
OTW dimsen på daisutsko sidder på de biler der har automat-gear - om det er for at opvarme olien hurtigere, eller køle den, aner jeg så ikke. En OTA-bøf fra toyota, hvordan sidder sådan en? Også imellem filteret og blokken? Dvs hvis jeg finder en OTA-bøf og en lille varmeveksler ( køler ), så vil den bare bruge bilens originale olie-pumpe til at mase det igennem, og tilbage igen? Hvor meget ekstra arbejde er det for olie-pumpen at slæbe sådan en? |
Forfatter: | Jesper H [ 30 jul 2008, 19:36 ] |
Titel: | Re: a |
tonnilerche skrev: jeps, jeg er godt klar over at det ikke er den mest effektive løsning - det er bare for at sikre at olien ikke bliver for varm i den her hede, når jeg prikker lidt til bilen.
Når den får tæsk på bane vil den have noget 10W60 ellers hapser den plejllejer.. Okay, så må jeg ud og kigge efter sådan en dims.. - jeg ved det findes originalt til daihatsu, men det er mega svært at finde - rigtig rigtig svært at finde. - men det som sagt et mellemstykke mellem oliefilteret og blokken, og det bruger kølevandet til at køle olien.. ![]() Original daisutsko dims.. svarer toyota's til noget lignende? Har måske sådan en dims liggende, den sag på en 4age 20v jeg købte, kan kigge efter den i weekenden. |
Forfatter: | klyfax [ 30 jul 2008, 21:02 ] |
Titel: | Re: a |
tonnilerche skrev: OTW dimsen på daisutsko sidder på de biler der har automat-gear - om det er for at opvarme olien hurtigere, eller køle den, aner jeg så ikke.
En OTA-bøf fra toyota, hvordan sidder sådan en? Også imellem filteret og blokken? Dvs hvis jeg finder en OTA-bøf og en lille varmeveksler ( køler ), så vil den bare bruge bilens originale olie-pumpe til at mase det igennem, og tilbage igen? Hvor meget ekstra arbejde er det for olie-pumpen at slæbe sådan en? www.turbomotor.dk har oliebøffer og oliekøler, sådan et sæt koster 2500-3000 kr... Incl. ALT... |
Forfatter: | Brisse [ 31 jul 2008, 10:00 ] |
Titel: | |
Prøv lige at kig hos http://www.rallydesign.co.uk Mener de har nogle ret fornuftige priser på bøffer og oliekølere. Kan ske de har noget der kan bruges. |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |