Powerforum
http://powerforum.dk/

Størrelse på udstødning
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=20828
Side 1 af 2

Forfatter:  Minilars [ 21 jul 2008, 12:28 ]
Titel:  Størrelse på udstødning

Goddag igen.

Har man nogen tommel finger regl på størrelsen på en udstødning.

heste eller cubik.

feks.

en mustang V8 5,0 Litters der er så ca. 2,5 Litter i hver side. hvor stor bør udstødningen så min. være. når den nu ikke skal tunes. 2" eller er det for lidt? eller bør man gå lidt op hvis man nu godt vil have lidt mere af V8 lyden med??

Forfatter:  Runesm [ 21 jul 2008, 16:25 ]
Titel: 

Dengang jeg skulle lave til poloen søgte jeg vidt og bredt på google, tror endda jeg fandt et på dansk, men kan fanme ikke finde det nu.

Der stod i den første kolonne motorstørrelse; 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 4,0 osv, anden kolonne stod der så hvad det skulle være hvis den var turboladet, og sidste kolonne der stod der så hvis den skulle være sugemotor for optimal effekt.

Forfatter:  Gummispoiler [ 03 aug 2008, 15:11 ]
Titel: 

Der er godt nok gået lidt tid siden sidste post, men fandt lige det her

http://www.dot-e.dk/sadanvirker/facts/dot_factudst

Der står bare ikke noget om en 1,8 som jeg har, men mon ikke man bare bør satse på et mål der ligger mellem det for en 1,6 og 2,0???

Ved ikke om det kan bruges, men håber det kan....

Forfatter:  Minilars [ 03 aug 2008, 17:30 ]
Titel: 

Bedre meget sent end meget aldrig.. og det var LIGE den jeg søgte. takker og takker.

Forfatter:  ae86 [ 03 aug 2008, 21:24 ]
Titel: 

En lidt tynd liste ... men det er da et start sted

Her er et link til lidt udstødningsteori .. meget af det han siger (skriver) lyder fornuftigt men som altid så skal du aldrig tage det du læser på internettet for værende sandheden ... med mindre jeg har skrevet det :wink:

http://www.superchevy.com/technical/engines_drivetrain/exhaust/0505phr_exh/index.html

Forfatter:  Westmus [ 04 aug 2008, 09:54 ]
Titel: 

ae86 skrev:
.. meget af det han siger (skriver) lyder fornuftigt men...

David Vizard's skriverier skulle der vist ikk' være noget i vejen med. Han har rodet med tuning og racerbiler professionelt siden 60'erne og har skrevet et hav af bøger og artikler om tuning. Han er vist en af dem man med rette kan sætte betegnelsen "ekspert" på. :)

Nu vi snakker om en Ford V8'er, så som en bonus oplysning: De hæftigste bigblock udgaver af Mustangen omkring 1970 var født med en dobbelt 2 1/4" udstødning.

Komme man for langt op i størrelserne begynder man tit at døjes med rummel og resonans fra rørene, som kan være vildt irriterende at høre på i en gadebil. V8 bulder lyden ligger mere i potterne end udstødnings størrelse. 2" kan sagtens buldre mere end rigeligt. Sådan en Ford 5.0'er skal være virkeligt seriøst tunet før dobbelt 2½" bliver for småt. Men rigtigt ond lyd kommer først når motoren tunes op med skrap knast osv. så får man en anderledes mere rå og spruttende lyd. Tomgangen går fra fiskekutter til maskingevær! :D

Forfatter:  ae86 [ 04 aug 2008, 10:36 ]
Titel: 

Westmus skrev:
ae86 skrev:
.. meget af det han siger (skriver) lyder fornuftigt men...

David Vizard's skriverier skulle der vist ikk' være noget i vejen med. Han har rodet med tuning og racerbiler professionelt siden 60'erne og har skrevet et hav af bøger og artikler om tuning. Han er vist en af dem man med rette kan sætte betegnelsen "ekspert" på. :).......


Jeg kender udemærket Vizard og har da læst en del af det han har skrevet .. bl. så har han skrevet bogen til A-series tuning (Mini, Metro (A+) e.t.c)

Men han kan lyde lidt amerikaner "farvet" .. bl. så skriver han i det jeg har linket til at en cross crank V8 leverer mere effekt end en flat crank .. hvilket jeg undre mig lidt over for hvis det var tilfældet så ville alle V8 racer motorer være lavet med en cross crank ... jeg ved amerikanerne bruger dem meget i deres racing men deres reglement i de forskellige klasser forbyder dem jo ofte at bruge andet .. nu ved jeg at en flat crank var det cosworts's kendte DFV brugte (2 4 cyl klisteret sammen i bunden) og efter hvad jeg ved så er en flat crank mere omdrejnings villig men mindre dynamisk ballanceret end en crosscrank hvilket er derfor at de fleste gadebiler bruger en crosscrank

... nu kan det næppe kaldes en alm gadebil men.. ferrari 360 med ferraris egen 5 ventilet v8 er er en flatcrank og da de skiftede til maseratis v8 (F430) der gik de op i motor volumen ned i antal ventiler (4) og skiftede til en crosscrank..

desuden så blev audis konkurrenter i DTM meget utilfredse med at audi skiftede deres krumtap fra en crosscrank til en flatcrank .. reglementet siger at der skal bruges en std gadebil's motor som basis .. audi forklarede at de havde vredet en almindelig crosscrank så det blev en flatcrank... jeg tror ikke man havde gidet gøre det hvis en crosscrank var det optimale set fra et effekt synspunkt

derudover så fortæller vizard at den underlige tændingsrækkefølge hvor der er to cylindere der med kun 90 graders mellemrum har en udstødningstakt i samme side er grunden til det velkendte v8 bulder og til at man kan opnå højrer effekter end hvis man havde en "normal" tændingsrækkefølge lige som resten af verdens v8'ere .. nu kender jeg ikke nogen motor udover amerikanernes v8 ere der er mere doven hvis man ser på den littereffekt de har.. og hvis det var tilfældet så tror jeg at alle andre v8'ere kørte med "amerikanerbuller" tændingsrækkefølge (krumtap) ... eller hvad med F1 i dag?? de køre alle med samme 2.4L V8'er og nu er reglementet nok ret strengt for hvad man kan få lov at ændre men hvis de måtte skifte til en crosscrank tror i så der var nogle der hoppede på den

i mine øre så lyder amerikaner buller da ok men lyden af en rigtig v8'er vil altid komme fra en hårdtpumpet flatcrank med "alm" tændingsrækkefølge


ps her er hans udsagn
Vizard skrev:
These uneven firing pulses on each bank seem to work in our favor. Evidence to date suggests that single-plane cranked V-8s, which have the same exhaust discharge pattern as an in-line four-cylinder engine, make less horsepower and are more length sensitive.

Forfatter:  Westmus [ 04 aug 2008, 12:43 ]
Titel: 

Ho ho..hvad satte jeg lige gang i her? :shock: ... :D

ae86 skrev:
Men han kan lyde lidt amerikaner "farvet" ..

Sikkert fordi der er der han lever. Er iøvrigt ikke sikker på han ikke oprindeligt er englænder, hans karrierer startede i hvertfald i engelsk flyindustris udviklingsafdelinger og han er da vist f.eks også manden bag motoren til en af vinderbilerne i BTCC (British Touring Car Championship).

Skal slet ikke gøre mig klog på div. krumbasser, ved bare jeg ælsker et gammeldavs USA-V8'er brøl. Har heller ikke endnu hørt nogen højteknologisk Japaner wannabe-HD der lyder så sej som originalen! Men det er jo sikkert smag og behag.

Der er sikkert flere grunde til at amerikanerne altid har være glade for store og "dovne" motorer, med masse af moment. F.eks afstandene og deres generelt tilbagelænede kørestil. Sikkert lidt det samme der gør at mange i europa i dag er blevet glade for at køre i de moderne dieseler. Giver samme afslappede kørsels oplevelse ...+ fin brændstof økonomi.

Samtidigt glemmer vi europære let at de der gamle V8'ere i USA egenligt bare var almindelige billige hverdags øser! Så derfor skulle de helst konstrueres simpelt, solidt og billigt. Rover overtog f.eks alu-V8'eren, fordi amerikanerne mente den var for dyr at fremstille.
Som et eksempel var en alm. BMW 2002 i 1970 dyrere at købe ny hos forhandleren i USA end den heftigste 450Hk Chevelle SS454. Chevellen går 0-100 på 5-6 sek standard og kører yderst lækkert/komfortabelt efter datidens eurupæiske standard + benzinen kostede intet... :)




Fra Ford V8 nørden: Ford udskiftede også 427"eren med en 428"er, selv om der var knapt så meget power i den nye. Fordi den brugte langt flere standardbils stumper (billigere at fremstille og der med sælge), havde mere bundtræk = meget lettere at sælge når Brian stod nede hos forhandleren og skulle sætte krydser på udstyrslisten. De ovennævnte motor var bl.a dem der også sad i en orig. AC Cobra. :wink:

Forfatter:  Westmus [ 04 aug 2008, 13:01 ]
Titel: 

750Hk/1000Nm... så tilbage lænet/hverdagsagtigt kan der køres i en over 40 år gammel bil, når det er en simpel amerikansk "doven" motor! :rock:

www.youtube.com/watch?v=Px_uZWmwKxM

Forfatter:  klyfax [ 04 aug 2008, 15:54 ]
Titel: 

Ja vil nu heller ik kalde en US V8 for doven, jo når den kommer fra fabrikken.

Har en kammerat, som kender en der har en US et eller andet, 1000 hk på sug, laver 8.5x tider på 402 meteren. Det så også incl. 300 hk's NOS kit...

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/