Valg af turbo til diesel motor. Toyota 4,0L diesel
Redaktør: Moderatorer
- Thommy
- Junior Medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 25 dec 2003, 19:01
- Geografisk sted: Danmark, Randers, Langaa
Valg af turbo til diesel motor. Toyota 4,0L diesel
står og skal have valgt en turbo til min motor.. valget står pt mellem Holset HX30 & Holset HX35 den skulle gerne komme og yde et sted omkring 230-250hk. motoren er en Toyota 4,0L diesel række 6ér. hvor pumpen vil blive bygget om og det vil dyserne også.. også selvføldig en stål top pakning. der bliver også monteret ported topstykke + chargecooler. men motor skal holde til at blive bruge da den ligger i en 4hjulstrækker. som ofte bliver bruge til løb og ræse rundt i landet..
så vil høre om de er noget værd en af de turboer.. eller om jeg skal i en helt anden retning. for trykket skulle gerne komme så langt nede i omdrejninger som muligt..
takker og håber på svar..
så vil høre om de er noget værd en af de turboer.. eller om jeg skal i en helt anden retning. for trykket skulle gerne komme så langt nede i omdrejninger som muligt..
takker og håber på svar..
- Thommy
- Junior Medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 25 dec 2003, 19:01
- Geografisk sted: Danmark, Randers, Langaa
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Du kan regne lidt på hvor meget luft din motor bruger her:
http://www.powerpage.dk/regnemaskiner-f ... rs%20luftmængde
Det kan du så bruge til at se hvilken turboere du kan bruge ved at kigge her:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html
Mit bedste bud er at kontakte fkes daugbjerg eller andre diesel tunere der ved lidt om sådan noget diesel værk...
Baseret på 4.0 motor, 5000 rpm og 1.5 bars tryk, så skal du da op i GT32 eller GT35, men kig lidt på det...
http://www.powerpage.dk/regnemaskiner-f ... rs%20luftmængde
Det kan du så bruge til at se hvilken turboere du kan bruge ved at kigge her:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html
Mit bedste bud er at kontakte fkes daugbjerg eller andre diesel tunere der ved lidt om sådan noget diesel værk...
Baseret på 4.0 motor, 5000 rpm og 1.5 bars tryk, så skal du da op i GT32 eller GT35, men kig lidt på det...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
- Thommy
- Junior Medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 25 dec 2003, 19:01
- Geografisk sted: Danmark, Randers, Langaa
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Har du læst dether ?
Hvis ikke jeg har regnet meget galt (jeg brugte eksemplet på Garrett's side der er linket til foroven, her er det en 6.6L der ønsker at opnå ca. den dobbelte effekt .. så lidt hurtig regning ~3.3L ~210 WHP ~30-32Lb/min & et pressure ratio på omkring 1.41 )
Så er det umildbart denne her.. GT4088R (selvom den virker lidt stor og er modstridende hvis man følger tommelfingereglen om at en oem diesel turbo fra en 3L passer til en benzin 1.6L) eller denne GT3582R der kommer nærmest
Hvis vi prøver at regne med de formler Garrett har i ovenstående link .. og vælger 250whp og 3400rpm
så får jeg det til et luftforbrug på 34,8 ~35Lb/min
Ladetryk på 19,9 psi +3 psi for tab i filter e.t.c. ~22,9 psi (ABS dvs ~8,2psi Relativ ~0,56bar)
og et Pressure-Ratio på 22,9/14,7 ~1,6
Hvis du krydser 35Lb/min og P/R 1.6 så ligger du omkring 75-77% i virkningsgrad på GT4088R'en og der skulle være lidt plads til at hæve effekten ... det ville nok være den jeg ville satse på hvis det skulle være


Hvis ikke jeg har regnet meget galt (jeg brugte eksemplet på Garrett's side der er linket til foroven, her er det en 6.6L der ønsker at opnå ca. den dobbelte effekt .. så lidt hurtig regning ~3.3L ~210 WHP ~30-32Lb/min & et pressure ratio på omkring 1.41 )
Så er det umildbart denne her.. GT4088R (selvom den virker lidt stor og er modstridende hvis man følger tommelfingereglen om at en oem diesel turbo fra en 3L passer til en benzin 1.6L) eller denne GT3582R der kommer nærmest
Hvis vi prøver at regne med de formler Garrett har i ovenstående link .. og vælger 250whp og 3400rpm
så får jeg det til et luftforbrug på 34,8 ~35Lb/min
Ladetryk på 19,9 psi +3 psi for tab i filter e.t.c. ~22,9 psi (ABS dvs ~8,2psi Relativ ~0,56bar)
og et Pressure-Ratio på 22,9/14,7 ~1,6
Hvis du krydser 35Lb/min og P/R 1.6 så ligger du omkring 75-77% i virkningsgrad på GT4088R'en og der skulle være lidt plads til at hæve effekten ... det ville nok være den jeg ville satse på hvis det skulle være


-
starion
- Junior Medlem
- Indlæg: 56
- Tilmeldt: 28 jan 2008, 20:39
- Geografisk sted: Lintrup
valg af turbo
Du har fat i det rigtige med en hx'er....
hvad kommer din pumpe til at give af mm3 for er det mest afgørende for hvorfor en turbo du skal bruge...
kører selv med en hx40 på en 4.5L på en 4cyl traktor med 2500 omd som max. laver ca 4 bar ind og 2.6 i modtryk
hvad kommer din pumpe til at give af mm3 for er det mest afgørende for hvorfor en turbo du skal bruge...
kører selv med en hx40 på en 4.5L på en 4cyl traktor med 2500 omd som max. laver ca 4 bar ind og 2.6 i modtryk
- Thommy
- Junior Medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 25 dec 2003, 19:01
- Geografisk sted: Danmark, Randers, Langaa
begge gt turboer vil sikket kunng gøre jobettet også.. men tror det er lidt overkill med dem.. har været lidt inde at kigge på garrett´s side.. men kan ikke helt finde ud af den formler der inde. det samme med de maps. der er der inde..
starion:
hvad mener du med mm3 for har aldrig hørt om det.
men hvid det er mængden af hvad pumpen kan give så skulle det være 900cc/min ud fra hva jeg kan se i manualen. ved ikke om det hjælper.
starion:
hvad mener du med mm3 for har aldrig hørt om det.
men hvid det er mængden af hvad pumpen kan give så skulle det være 900cc/min ud fra hva jeg kan se i manualen. ved ikke om det hjælper.