Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Styring af ladetryk på turbo med variable geometri http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=20323 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Brisse [ 24 apr 2008, 14:41 ] |
Titel: | Styring af ladetryk på turbo med variable geometri |
Jeg har kigget på f.eks http://www.autozine.org/technical_schoo ... _3.htm#VTG Og kan kan se ideen i at man kan lave ladetryk tidligere men er komme i tvivl om man udelukkende styre ladetrykket vha geometrien eller om der samtidig er wastegate på? |
Forfatter: | ae86 [ 24 apr 2008, 15:15 ] |
Titel: | Re: Styring af ladetryk på turbo med variable geometri |
Brisse skrev: Jeg har kigget på f.eks http://www.autozine.org/technical_schoo ... _3.htm#VTG
Og kan kan se ideen i at man kan lave ladetryk tidligere men er komme i tvivl om man udelukkende styre ladetrykket vha geometrien eller om der samtidig er wastegate på? Dem jeg har set har kun styring af geometrien det gælder både VTG og VNT Hvis du falder over et Garrett T28 turbinehus så sig lige til, jeg har set dem optil GT25 men jeg ved ikke om de har lavet det |
Forfatter: | duckstar [ 24 apr 2008, 15:17 ] |
Titel: | |
De aktuatorer der sidder på en VGT/VNT turbolader er modsat en wastegateaktuator vacuumstyrede. Det vil sige, hvis du vil bruge en diesel VNT'er på din benziner skal du finde på en fiks måde at finde et vacuum mens din motor er i overtryksmode, alternativt finde på en måde at hive i aktuatorstangen elektronisk. Begge dele kan sikkert lade sig gøre, men du skal også finde en god løsning til at mappe det elektronisk, så den elektroniske model er nok den mest fornuftige. Omvendt skal du finde noget elektronik der kan tåle en satans masse varme. Jeg har selv været ude i noget lignende, men droppede projektet inden jeg overhovedet kom i gang. Som artiklen i dit link henviser til, er varmen i benzinudstødning i øvrigt et problem der sætter en VNT turbo på en prøvelse.. |
Forfatter: | ae86 [ 24 apr 2008, 15:19 ] |
Titel: | |
Det kan måske være fordi dem jeg har set stammer fra dieselbiler som ikke køre med ret stort ladetryk... hvis du skal op omkring (og over) 0.8bar så ville jeg egentligt også overveje at sætte en ekstern wastegate på Men prøv at undersøge om følgende 2 biler har ekstern wastegate... 1989 Shelby CSX (Garrett VNT) Porsche 997 Turbo (BorgWarner VTG) |
Forfatter: | duckstar [ 24 apr 2008, 15:26 ] |
Titel: | |
Brisse, hvor stor er kværnen du vil sætte laderen på? |
Forfatter: | fraguzz [ 24 apr 2008, 17:48 ] |
Titel: | |
du kan evt bruge en normal aktuvator og så bare montere den bagvendt... varme er et problem! mener at alle tidligere vnt style er max 900grader hvor de nye porsche KKK turboer kan tage vidst 1300grader... diesel maskinerne får vakum via en vakumpumpe som der så er en magnetventil på som er styret af motorstyringen... jeg tængte på og bruge feks en advanceret boost controler eller noget mf2 til at lave et boost map... |
Forfatter: | Brisse [ 24 apr 2008, 20:08 ] |
Titel: | |
Mht. varme er det ikke et problem da det er en diesel den skal sidde på, en Peugeot 307 2L HDi Jeg havde tænkt på at bruge aktuatoren som sidder på min org. turbo evt. med noget elektronisk styring. Alternativt lade vakumpumpen drive vakum-aktuatoren på VNT-turboen. Igen via noget elektronisk styring. Ladetrykket skal nok op omkring 1.3-1.5 bar (kører med 1 bar standart SVJH), men det er lige så meget for at få ladetryk tidligere for at give lidt mere skub, gerne helt nede fra 1300-1500 RPM |
Forfatter: | lqs [ 24 apr 2008, 20:44 ] |
Titel: | |
varme bliver nok ikke det største problem.... MVH søren |
Forfatter: | skodacombi [ 25 apr 2008, 08:54 ] |
Titel: | |
hej brisse du skal have fat i lars lybker han ved alt om ombygning til vnt ladere på de franske biler jeg har hans mail så kan du selv tage kontakt til ham.... men send en mail til jrgensenmichael@yahoo.dk så skal jeg formidle kontakten hvis du er intereseret....michael |
Forfatter: | fraguzz [ 28 apr 2008, 23:20 ] |
Titel: | |
joo varme kan blive et problem! noget med mængde af diesel osv.. men det hjælper da det er en diesel.. typisk bliver ladetrykket reguleret af en magnetventil styret af motorstyringen som styrer ud fra tryk, omdrejninger, TPS(tilsvarende på diesel) det er sådan lige det jeg har fundet ud af... du kan jo bare koble det konstante vakumtryk på magnetventilen og så ned på aktuvatoren og få finde noget advanced boostcontroler. eller måske lars ved om boxen på din bil kan bruge programmet fra en bil med standard VNT controler... mener det er det som han fik til at virke. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |