Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 04:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Jeg er ved at finde nogle nye bolte til plejlestængerne i min Fiat 127 da en svag bolt sidste år kostede en motor :damn: så nu ville jeg gerne ha fingerne i nogle ARP-bolte.
Men det er ikke så nemt at finde nogle der passer så jeg er kommet på følgende ide som jeg godt kunne bruge lidt feedback på.

Fig1.
Som det er nu holdes bunden af plejlestangen fast med 2 gennemgående bolte og 2 møtrikker som her (vist med rød)

Fig. 2.
Er det mon holdbart hvis jeg ændre det til følgende.
Der skæres gevind i bund-delen (vist med blå)
ARP-bolte (vist med rød) sættes i fra oven og spænder delene sammen.
Er stålet som plejlestængerer lavet af overhovedet til at dreje gevind i?

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

2'eren er næsten rigtig .. men den skal være gennemgående i bunden og så skal den have møtrikker ... toppen af bolten er excentrisk og kan ikke drejes rundt ... derudover må gevindet ikke løbe helevejen op til hoved på bolten da det svækker den .. gevindet skal begynde nede i underfaldet af lejeskålen således at "brystet" på bolten bruges til at styre underfaldet på plads ... hvis du er "rigtig" prof. så spænder du heller ikke dine bolte med moment men måler hvor meget de har strukket sig ... det er derfor arp bolte har en recesse "kørnerprik" i top og bund af bolten hvor måle udstyret "påspændes" (husk at bruge det medfølgende smøre middel)

Titel:
Mester Medlem

Problemet er at jeg ikke kan skaffe nogle gennengående ARP-bolte - dem jeg kan finde er ikke lange nok eller også har de en forkert diameter (for små)

Originalt er der gennemgående bolte der er presset i overdelen og med gevind på det nederste stykke der der går gennem bunden og så med en møtrik til slut. Boltene er 9.5mm på den tykke del der er presset fast og gevind-delen er 9mm.

Det der er min tanke er, at købe 8 ARP-bolte i 3/8"x1.5" og monterer dem oven fra og så skære gevind bunden af plejlestangen som de så kan gribe i. Altså ingen gevind i overdelen.

Kan godt være det ikke fremgår helt tydeligt af min skitse. Fig 1. er den måde der er lavet originalt og fig 2 er den måde jeg har overvejet at løse mit boltproblem.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det første problem jeg kan se.
Er hvordan vil du kunne få en momentnøgle på boltene :?:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
Det første problem jeg kan se.
Er hvordan vil du kunne få en momentnøgle på boltene :?:

MVH

Morten

med en harleyforlænger ?? ved ikke hvad den hedder rigtigt men den bruges til at nå møtrikkerne der er i midten af v-et på harleyer (en buet ringnøgle der er meget kort og med en 3/8 firkant til momentnøgle/forlænger) og så er man ude i noget med at momentet kan snyde hvis man ikke kan få den rigtige vinkel på

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem

Noglet i stil med det Luske siger. Jeg bruger noget tilsvarende til topstykket hvor der ikke er adgang til en top. Der bruger jeg en top der er skåret over på midten og svejset sammen side om side.

Jeg synes også selv det bliver en bøvlet løsning med de plejlestænger men jeg kan ikke se hvordan det ellers kan løses.
Hvis det vendes om så bolten komme i nedefra, så skal der bruges en forholdsvis tyk bolt hvis det skal passe med et gevind skåret i et 9.5mm hul og så er vi over i at hullerne i plejlestangsbunden skal bores op med 1mm (eller noget i den stil) og det ved jeg ikke om svækker den for meget.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Har du overvejet friske original bolte?

Eller søge lidt i Italien, der er med garenti nogle italjenske tunere der har fået disse maskiner til at overleve umenskelige omdrejninger.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

eller måske bare nogen HKS klistermærker? det her er i mine øjne et eks. på mærkevarehysteri........

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
lqs skrev:
eller måske bare nogen HKS klistermærker? det her er i mine øjne et eks. på mærkevarehysteri........

Tjaa...
En almindelig gevindstang fra byggemarkedet er lavet i styrkeklasse 4.4 (så vidt jeg husker)
En almindelig bolt fra boltreolen er i styrkeklasse 8.8
Den næste styrkeklasse hedder 10.6, og ses ofte i bilers undervogne.
Og af og til ser man 12.4 præget i bolthovedet.

Nu ved jeg ikke, hvor stærk Brisse´s "svage bolt" egentlig var, men mon ikke det bare er et spørgsmål om at gå en eller 2 styrkeklasser op??
Uanset navnet på fabrikanten ;)

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Det var en standard højstryke bolt fra fiat, dog med en lidt speciel udformning af hovedet, syrken ligger omkring 90-100.000 PSI mod ARP'ens 200.000.
En hver anden højstyrkebolt kan sikkert gøre det, ARP var bare dem jeg umiddelbart kunne finde mest info omkring.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time