Powerforum
http://powerforum.dk/

AFR / lambdasonde / motorlampe
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=20176
Side 1 af 2

Forfatter:  tonnilerche [ 30 mar 2008, 06:08 ]
Titel:  AFR / lambdasonde / motorlampe

På vej hjem fra arbejde her for 2 timer siden, røg motorlampen på igen igen...

Motorlampen har det med at ryge på i et par sekunder, og så slukke igen, kontinuerligt, når jeg kører stærkt på motorvejen med delgas.

Når den ryger på, er det mellem 5 og 15 sekunder den gør det. Samme antal sekunder går der typisk også, når den slukker igen, før den kommer på igen osv osv.

Facts:

1) Jeg skal køre over 140 / 4000rpm før den gør det.

2) Den gør det kun ved delgas. Trykker jeg foden ned, slukker den efter et par sekunder, og kommer ikke på igen, før jeg kører med delgas igen.

3) Der går typisk 5 minutter med delgas ved 4000rpm, før den kommer på første gang.

4) Jeg har skiftet lambdasonden, uden at det har hjælpet.

5) Jeg har udlæst fejlkode på motoren, hvor den siger det er lambda-problem. Desværre specificerer den ikke om den har været for mager, eller for fed.

6) Der er ingen tændingsbanken-problemer, af hvad jeg kan høre med øret. Heller ej ved fuld gas og lave rpm.


Nu til grisen:

Jeg har et godt multimeter liggende, og så kom jeg i tanke om:
http://www.powerpage.dk/tuning_blandingen_2blandingsmåler_1guide.aspx

Nu er mit spørgsmål så bare: Ville i bare skrælle et lille stykke isolering af sondens ledning ( den er enkelt-ledet, altså kun en ledning ), og tape multimeters pol fast derpå, og så lade den anden få stel? Og så køre en tur for at se hvad den viser?

Er det "så" simpelt?

Mvh Tonni :reading:

Forfatter:  Runesm [ 30 mar 2008, 11:36 ]
Titel: 

Ja, det er så simpelt :)

Forfatter:  david [ 30 mar 2008, 20:04 ]
Titel: 

prøv at se om du ikke kan få monteret multimeteret ind bag i stikket til sonden. Det er da lidt træls at sprætte ledninger op hvis man kan være fri.

Forfatter:  tonnilerche [ 31 mar 2008, 22:12 ]
Titel:  a

Så fik jeg det monteret.


Ved WOT ligger målingen meget stabilt. 770mV ved WOT og lav rpm, næsten 900mV ved WOT og høj rpm ( 6000rpm ). Minimalt udsving.. Den svinger måske 10mV.. Altså 0,00x volt.. Dvs blandingen er meget fed ved WOT, men dette er normalt på en Daihatsu ( har jeg ladet mig læse til ).

Ved delgas og motorvej, svinger mV målingen MEGET. Hvis jeg holder en konstant pedal og fx 4000rpm, svinger mV mellem 350 og 800..

Dog har jeg ikke fået motorlampen til at lyse endnu. Typisk når man står og vil have den til det :D


Mit spørgsmål, indtil videre, er om det er normalt at mV svinger så meget ved delgas? ( og uden at jeg arbejder på pedalen, altså bare holder den 50% åbent fx )...

Forfatter:  tonnilerche [ 31 mar 2008, 22:18 ]
Titel:  a

En anden ting.

Da jeg havde lambdasonden ude ( for at lodde en ledning til målingen på ), var føleren lysegrå/hvid. Tjekkede så også tændrørene.. De er også hvide..

Er det ikke en (for) mager blanding !?

Forfatter:  tonnilerche [ 01 apr 2008, 00:12 ]
Titel:  a

Kunne ikke dy mig for en tur mere her til aften.. Dejligt med en tom motorvej hvor man ka gøre hvad man vil ( næsten ) :D


Kan en sonde blive for varm? Jeg kan ikke finde nogen sammenhæng med, at motorlampen ryger på, og de målinger jeg får...

Den har vist mange forskellige tal, de gange hvor den har lyst.

Men i hvertfald svinger målingerne utroligt meget ved delgas, og meget lidt ved wot ( eller over 3/4 del gas - det er også der hvor gasspjældspotentiometeret skifter indstilling ).

Den har meget svær ved at blive stabil ved delgas.. Ligemeget hvordan jeg placerer foden, og holder den meget præcist i samme position, vil den ikke..


Nu tænker jeg så på, at sonden bliver for varm til at afgive et ordenligt tal ??

Sonden sidder 10cm over katalysatoren, og klask i midten, hvor de fire afgangsrør bliver støbt til et. ( kan ikke lige finde et godt billede af det desværre ).

Måske det er det der sker?

Målingen "låser" på intet tidspunkt...

Forfatter:  Saab-Daniel [ 01 apr 2008, 17:00 ]
Titel: 

Hmmm, en lambda skal jo veksle omkring 14.7, det er der kat'en arbejder bedst... Ved delgas og tomgang skal den pulse omkring dette afr-forhold...
Daniel.

Forfatter:  flyby [ 10 jun 2008, 20:49 ]
Titel: 

jeg har sådan et greddy AIR/FUEL den står op pulser hele tiden..
Så måler jeg med mit multimeter, og den svnger fra 0.3 til 0.9 i tomgang... Er det lambda sonden som er underlig, eller er det fordi det ikke er en bredbåndslambdasonde?

Forfatter:  ae86 [ 10 jun 2008, 21:18 ]
Titel: 

Som daniel er inde på så bruger motorstyringen ikke værdierne fra lambda ved fuldgas aka wot . Prøv at finde grafen for hvordan en nb sonde arbejder så vil du se at den svinger meget ved lambda1 / afr14.7 ...
Her justerer ecu hele tiden brændstof mængden udfra den tidligere forbrændings lambda værdier .. Det svarer lidt til at forsøge at ridde på ryggen af en vandman

Forfatter:  flyby [ 10 jun 2008, 21:33 ]
Titel: 

med andre ord så skal jeg bare have en wideband sonde og så virker det normalt igen?

jeg købte det bruge med ny lambda, men det er så nok en forkert...

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/