Et eller andet sted må man vel også gå ud fra at fabrikkens højtudddannede ingenører har haft gode grunde/overvejelser med hvorfor det er lavet som det nu er lavet fra fabrikken, tit endda halvkompliceret. Det er muligt det æder 1-2 Hk og ikk' lyder af racer, men så giver det sikkert andre fordele. Med alt den focus der er idag på km/l, miljø osv. ville det vel være helt godnat hvis de ligefrem begrænsede motoren ved hjælp af luftfilteret? Snakker vi tunet kan det så sagtens tænkes at det originale bliver en flaskehals, men skal noget hjemmebyg være nogenlunde optimalt kræver det nok lidt tænkning. Det er jo ikke sikkert det der giver max Hk på en Le-Mans racer er supersmart til en året rundt bil med koldstarter/vinterkørsel osv. Evt. kan man kikke på hvordan fabriken har løst det på kraftigere udgaver af ens model...men der er selvfølgelig sjældet specielt bling bling eller med sej lyd.
Så fornyligt en rullefeltsudskrift på et eller andet forum med et stort dyk i kurven. Det blev oplyst at en rulning også var prøvet med originale luftindtag i stedet for det hjemmebyggede KN og så forsvandt dykket i momentkurven faktisk, men ejeren kunne altså ikke leve uden KN-lyden.
Skal absolut ikke gøre mig klog på hvordan det laves bedst, men man skal nok være forberedt på at optimal lyd/udseende/rullefelts Hk, måske risikere at give andre negative effekter på en hverdagsbil.