Lidt blandet spørgsmål

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

Lidt blandet spørgsmål

#1 Indlæg af Blob »

Hej derude.

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg lige går og roder lidt med, og kunne godt bruge noget hjælp.

Hvordan monteres lamdaén bedst? Vandret eller lodret?
Montere således at den måler fra alle cylindere, eller kun på en cylinder?
Så tæt på turboén som muligt eller modsat?

Hvordan vælger man hvilken rørdimension man skal bruge mellem:
Turbo og IC og spjæld?
Mellem collectoren på udstødningen og turboen?
Efter turboen?

Det er en 1,8liters motor, der kommer til at køre med op til 1bar.

Mvh Jakob
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

Re: Lidt blandet spørgsmål

#2 Indlæg af ae86 »

Blob skrev:Hej derude.

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg lige går og roder lidt med, og kunne godt bruge noget hjælp.

Hvordan monteres lamdaén bedst? Vandret eller lodret?
Montere således at den måler fra alle cylindere, eller kun på en cylinder?
Så tæt på turboén som muligt eller modsat?


Fra 10-75 grader over vandret (Bosch LSU4 Wideband sonde datablad)

Mål fra alle cylindere lidt downstreams fra turboen
Ikke for tæt på turboen da varmen her er lidt mere end den kan lide .. min sad ca 20cm fra turbinen hvilket den overlevede i ~18md

Hvis det er i forbindelse med en standalone motorstyring så vent med at monterer din sonde til efter du har fået startet den op og fået den til at køre nogenlunde tomgang .. så er de værste benzin-olie og silikone rester brændt væk .. og hvis det er standallone med et helt nyt map så får den sikkert mere end rigligt brændstof hvilket forkorter din sonde levetid
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#3 Indlæg af Blob »

Ja det er en sprit ny motor, men jeg har dog haft den startet op med karbs, først.
For at være sikker motoren kørte som den skulle, inden jeg monterede MS, tryk, sprøt osv.

Min Lambda, er en LM-1, men det giver vel det samme?

Okay, jeg montere den så langt fra turboen som muligt, men samtidig så den måler på alle cylinderer.

Jakob
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#4 Indlæg af ae86 »

Blob skrev:Ja det er en sprit ny motor, men jeg har dog haft den startet op med karbs, først.
For at være sikker motoren kørte som den skulle, inden jeg monterede MS, tryk, sprøt osv.

Min Lambda, er en LM-1, men det giver vel det samme?

Okay, jeg montere den så langt fra turboen som muligt, men samtidig så den måler på alle cylinderer.

Jakob


Din lambda sonde du montere i udstødningen er ikke en LM-1 sonde men en Bosch LSU4.2 ... du skal ikke monterer den så langtvæk fra din turbo som muligt .. men du skal på den anden side ikke smide den lige efter turbinen ..

På en na motor snakkes der om en 70-80 cm efter udstødningsporten .. men hvis du sætter den en 40-50 cm efter turbinen er det vel noget nær optimalt
AzZe
Junior Medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19 jun 2006, 22:23
Geografisk sted: 8300

#5 Indlæg af AzZe »

Hmm kan ikke helt forstå at de sonder skulle være så skrøbelige - på min 200 sx sidder sonden std. 4-5 cm fra turbine udgangen og den brokker sig da ikke, jeg har et vems lamda / afr ur liggende jeg skal have monteret som jeg planlægger at sætte 4-5 cm længere fra std. sonden og vinkelforskudt en anelse. Vil det være en dårlig ide? Hvis jeg montere den 40-50 cm fra turbinen vil jeg så ikke få andre tal ind hvad styringen for fra std. sonden - og hvilket er mest reelt?
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#6 Indlæg af grydesvamp »

blob hvis du har brugt penge på en lm-1 hvorfor så ikke læse manualen deri står hvad du gerne vil vide og det er derfra jeg har lært det (stod nemlig med samme spørgsmål dengang) :reading:
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#7 Indlæg af Blob »

Ingen der har nogle gode råd vedr. dimensioneringen af rør?

Ellers må det jo bare blive på et skøn. Så kan man jo lave det om bagefter, hvis det viser sig at være helt hen i vejret.

Jakob
Brugeravatar
david
Mester Medlem
Indlæg: 502
Tilmeldt: 13 jan 2004, 10:46
Geografisk sted: 9000

#8 Indlæg af david »

ang rør. Jeg ville bruge en 2.5"
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#9 Indlæg af Blob »

Over det hele?

Jeg har hørt et rygte, der siger, at det er godt at montere et "forholdsvis" stor dimension lige efter turboén, således denne nemt at kan komme af med gasserne.
Nogle der har hørt noget lignende?
Brugeravatar
david
Mester Medlem
Indlæg: 502
Tilmeldt: 13 jan 2004, 10:46
Geografisk sted: 9000

#10 Indlæg af david »

ok. havde ikke lige set du også spurgte til udstødning. Hvilken effekt sigter du efter. En 2.5" udstødning vil være med et rigtig godt stykke.
Men igen hvilken effekt.
Besvar