Powerforum
http://powerforum.dk/

Motorfejl mondeo v6 99
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=20045
Side 1 af 1

Forfatter:  Jimmy P [ 12 mar 2008, 17:17 ]
Titel:  Motorfejl mondeo v6 99

Hey alle.

Kører til daglig rundt i en ford mondeo v6 stc optima fra 99. Den har en kedelig tendens til at miste hk. Prøver at beskrive problemet bedst muligt for jer.

Som bekendt har denne motor 170 hk standard. Hvilket også er det min ligger inde med. Bilen er 100 % standard-

Når jeg starter bilen og kører der ud af, er alt i den skønneste orden. Jeg kan tilmed også give den lidt gas uden der sker noget. Men når jeg på et tidspunkt ønsker at nu skal der ske noget og jeg så giver den lidt væde, så kan man høre at der er et ekstra spjæld som åbner ude i motoren. Når dette spjæld åbner, så er det som om at den mister en hel masse hk. Vil skyde på at den har omkring 120 hk. Man kan ikke hive den over 160 km/t. Dette spjæld er så konstant åbent indtil jeg slukker bilen igen. Når den har været slukket i mere en 5 min, så er det som om at spjældet har lukket sig og jeg kan derefter moderat køre den op til 200+ km/t

Nu er det sjældent at jeg køre så stærkt, det er bare for at beskrive det.

F.eks, er spjældet først blevet åbnet, så er 0-100 tiden cirka 15-16 sek, hvorimod at den er omkring 9 sek hvis det ikke er blevet åbnet.

Det sker typisk efter 3500 omdrejninger og mest i 3. 4. og 5. gear. Det er dog hændt at den har gjort det i 2. gear

Når det sker kan man tydeligt høre det. Der kommer en markant dybere lyd fra udstødningen og den bliver laaaaaaangsom.

Nogen ide om hvad det kan være? Og hvordan jeg for den til at stoppe med at åbne, for det er røv irriterrende hvis den gør det i en overhaling.

Mvh Jimmy

Forfatter:  Transitfar [ 12 mar 2008, 17:46 ]
Titel: 

Få udlæst fejlkoderne... :wink:

Men det er nok det spjæld der styrer indsugningen, der driller. Det er ret let at skifte, men koster vist ca 1500 bobs....

Forfatter:  Jimmy P [ 12 mar 2008, 17:49 ]
Titel:  .

Glemte jeg selvfølgelig at skrive. Bilen havde en airbag lampe som lyste, og i den forbindelse satte ford en "computer" på bilen og slukkede lampen. Burde de ikke havde opdaget fejlen der?

Forfatter:  Transitfar [ 12 mar 2008, 17:55 ]
Titel:  Re: .

Jimmy P skrev:
Glemte jeg selvfølgelig at skrive. Bilen havde en airbag lampe som lyste, og i den forbindelse satte ford en "computer" på bilen og slukkede lampen. Burde de ikke havde opdaget fejlen der?

Det lyder mystisk...
Airbagsystemet i den model er mig bekendt ikke forbundet til OEBD-stikket, men virker udelukkende med blinkkoder.
Pyt med det - hovedsagen er, at mekanikeren skal "teste" motorstyringen specifikt, ellers får han ingen fejlkoder derfra.
Så nej, medmindre du beder om det (og nok også er villig til at betale :P ) burde motorfejlkoder ikke dukke op på testeren.

/Lars

Forfatter:  Jimmy P [ 12 mar 2008, 17:58 ]
Titel: 

Hehe okay. Nok mig der har hørt forkert. :-) Takker for hjælpen.

Nogen pris på hvad det koster at få udlæst fejlkoderne? eller er det de 1500 kr.?

Forfatter:  Transitfar [ 12 mar 2008, 18:05 ]
Titel: 

Jimmy P skrev:
Nogen pris på hvad det koster at få udlæst fejlkoderne?

Spørg på et værksted tilknyttet en af grossistkæderne - Meca, Automester etc...
De burde kunne klare det.

Og de er sandsynligvis betydeligt billigere end et autoriseret Fordværksted :wink:

Forfatter:  JerrilD [ 12 mar 2008, 22:56 ]
Titel: 

Jimmy P skrev:
Hehe okay. Nok mig der har hørt forkert. :-) Takker for hjælpen.

Nogen pris på hvad det koster at få udlæst fejlkoderne? eller er det de 1500 kr.?


gav 100 kr hos den lokale mekaniker som havde en tester til min ford.

Eller er det vist ikke så dyrt. Måske 250 kr eller sådan noget mener jeg.

Ellers prøv og hør ad om der ikke er en ford mekaniker på ford klub danmark som vil hjælpe med at få læst fejl ud, det koster jo ikke og spørge :D

Forfatter:  Sportsvan8900 [ 20 mar 2008, 07:31 ]
Titel:  Fejl

Jeg har selv kørt i Mazda 2.5 V6 i mange år. Motorene er mig bekendt opbygget på samme måde.
Jeg havde samme fejl på min første v6. Der var det en den ene af de (vacum) magnet ventiler som styrer spjældene i indsugningen der var brændt af. De spjælde styrer indsugningsvejen i din manifold ( lang / kort). Normalt aktiveres de omkring 3500 - 4000 omdrejninger. ( der hvor du normalt kan mærke den trækker "lidt" extra. Jeg monterede bare en ny ventil til ca 800kr og bilen spandt som en mis igen. :D

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/