Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Eftertænder. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=20016 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | 110474 [ 09 mar 2008, 08:06 ] |
Titel: | Eftertænder. |
Hej... jeg har en Peugeot 405 fra 89 med karburator og mekanisk tænding... Jeg har problemer med den eftertænder, nogen gange rimeligt meget, og kan ikke forstille mig at mortoren har godt af det... Jeg har en Lucas strømfordeler på, hvor vaccumdåsen er gået, og det har sikkert noget med det at gøre da jeg ikke kan justere tændningen ordenligt ind. Men Jeg kan bare ikke finde en ny vaccumdåse den findes bare ikke mere, har haft fat i mange fra huggere, men alle var lige så dårlige... Men ser vi bort fra den vaccumdåse, hvad kan ellers være årsag til at en mortor eftertænder?? Kan ikke huske om det er for høj eller lav tændning der også er skyld i det? Lad mig få lidt viden...... Mvh. Dan F. |
Forfatter: | JPP [ 09 mar 2008, 09:33 ] |
Titel: | |
Din motor går ikke ud når du slukker den? Er det det der er problemet? - så er det pre-ignition. Læs om det her http://www.powerpage.dk/tuning_ignition ... ition.aspx Siger din motor tik- og bankelyde når den trækker aller bedst eller helt oppe i omdrejningerne så er det detonation (tændingsbanken). Læs om det her: http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_detonation.aspx I det hele taget forståelse for tændingsopsætning læs her: http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_map.aspx Mit gæt er at du har begge dele, altså detonation og heraf pre-ignition (detoantion er den største årsag til pre-ignition) efter lidt kørsel (står også i artiklen under pre-ignition). Baggrunden herfor er din defekte vakuumdåse. Den styrer tændingen (læs, trækker tændingen tilbage). Uden vakuumdåse er der ingen styring og så skal det gå galt. Mvh Jakob |
Forfatter: | 110474 [ 09 mar 2008, 13:03 ] |
Titel: | |
Puuuha det var sku tung læsning, men fattede da noget af det.. Men jo min motor går ikke ud, den forsætter med at hoste og nogen gange kan den faktisk holde sig i gang i et godt stykke tid... Motoren er standard, så går ud fra at de tændrør der forskrives skulle være gode nok, (de er helt nye) Men nu er vaccumdåsen jo fedjerbelastet så den skulle under alle omstædigheder stå rigtig i tomgang, så den kan vel ikke være dens skyld at den eftertænder?? Det er jo kun ved højre vaccum(flere omdr.) at den begynder at stille på tændningen... |
Forfatter: | JPP [ 09 mar 2008, 14:26 ] |
Titel: | |
Første råd: Lad bilen/motoren stå indtil du har ny vakuum dåse. Den kører på lånt tid og inden du ser dig om har du kighuller i stemplerne. At tændingen står rigtigt i tomgang har intet med dit pre-ignition problem at gøre. Dit pre-ignition skyldes detonation som kommer på helt andre tidspunkter end ved tomgang. Forløbet er (og gælder kun ved karburatorer): Du starter bilen og kører derud af. Du gir gas og kommer op i omdrejninger. Nu begynder motoren at tændingsbanke (dvs. detonation). Det er ikke sikkert du selv kan høre det. Baggrunden er tændingen står som vinden blæser. Du kører gladeligt videre. Din motor jamre videre. Du kommer hjem. Slukker motoren. Tror du. Den fortsætter og lyder meget underligt. Den kører evt. baglæns rundt!!!. Hvorfor. Jo, du har kørt med detonation under det meste af turen. Detonationen har gjort dit tændrør, din udstødningsventil, alle skarbe hjørner til rødglødende selvantændelseskilder. Om du slukker for tændingen gør nu ingen forskel. Stemplet er på vej mod TDC, men langt tidligere end tiltænkt møder de indsugede brændstofgasser antændelseskilder. Der sker for tidlig eksplosion = pre-ignition. Stemplet for grundige tæsk Og det er alt for tidligt på vej op mod TDC. Enkelte gange vinder antændelseskilden/eksplosionen og banker dit stempel den modsatte vej (typisk lige inden den lyder til at gå ud). Og fortsætter. Motoren går først ud når de tilfældige antændelseskilder ikke længere har held til at antænde de indsugede gasser (mekanisk sug ved karburatorer) på det rigtige tidspunkt. Så snart den rammer helt ved siden af snurrer motoren ikke længere rundt og dermed suger den ikke længere brændstof fra din karborator og tæskene ophører. Du kan nu gå ud af bilen. Mvh Jakob |
Forfatter: | 110474 [ 09 mar 2008, 14:53 ] |
Titel: | |
Hmm okay, lyder jo ikke rart... hehe. Men så har jeg brug for et godt råd, hvad gør jeg så nu når jeg ikke kan få stumper, (eller kan få alt bare ikke vaccumdåsen) til den, det er jo ikke nemt bare at bygge noget andet over på... Og foresten er det ikke Lucas strømfordeler, men en duieceller(stevet forkert) Der findes også et BOSCH fordeler til nogen i samme model, men de siger man ikke bare kan flytte det over på.... Findes der ikke et eletronisk man kan bygge over på, eller er det et større projekt? Nu mener jeg ikke fra andre årgange osv, men måske noget universelt fra et tun firma... |
Forfatter: | Bufas [ 09 mar 2008, 15:02 ] |
Titel: | |
Har du overvejet at høre peugot selv om de har sådan en? |
Forfatter: | 110474 [ 09 mar 2008, 15:11 ] |
Titel: | |
Det er gjordt, og den er udgået af prodiktion for mange år siden... Så de har meldt ud at de ikke kan hjælpe mig, og at jeg skal se om jeg kan finde noget brugt.. Men som sagt så har jeg haft fat i 8 forskellige og har alle været dårlige... |
Forfatter: | JPP [ 09 mar 2008, 15:27 ] |
Titel: | |
Du kan helt sikkert få fat i en fornuftig brugt. Ring til autohallen i viborg tlf. 86676722. De har næsten alt til peugeot på hylderne. Evt. hør på hi-speed.dk |
Forfatter: | 110474 [ 09 mar 2008, 15:32 ] |
Titel: | |
Jamen det vil jeg da bestemt gøre i morgen.... Og vi er da enige om at når man suger i slangen og ligger tungen over hullet, så skal den holde vaccum'et ellers er den ikke i orden?? |
Forfatter: | ae86 [ 09 mar 2008, 18:04 ] |
Titel: | |
JakobM skrev: ...Læs om det her: http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_detonation.aspx ... Det var da en værre gang du har fået rodet sammen her ... Prøv lige at hvad du har skrevet ... det er en OM'er Jeg har ikke fået læst de andre 2 sider du linker til så dem vil jeg ikke kommentere på 1) Citat: Normalt justerer vi ind efter mest effekt og lander her gerne omkring 12.5:1 (12,5 liter luft til 1 liter benzin) Hvordan har du tænkt dig at nogen bilmotor nogensinde kommer til at tygge så fed en blanding ?? 2) Citat: Derfor er det helt i bunden af stemplets vandring, hvor kompressionen er mindst og brændstofmængden størst, at det er nemmest for en glødende genstand at antænde det indsugede brændstof.
BS |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |