Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
Hej alle
Jeg ved ikke om den skulle være under fri debat, men here goes.
Jeg kunne tænke mig at høre folks meninger om forskellige typer af seler og korrekt anvendelse heraf. Sagen er, at der i traktortræk-kredse for tiden er lidt debat om anvendelse af seler. Som det er nu, kræver reglerne brug af minimum hoftesele hvis traktorens førerhus er åbent (altså et standard hus, med døre eller ruder fjernet) eller hvis man kører med bur. Det der så har været snak om, er om kravene skal øges til f.eks H-sele eller 3-punkts sele. Men spørgsmålet er om der overhovedet er nogen grund til det? For den funktion en sele vil have i en traktor, er jo at holde føreren i sædet ved væltning, og det burde en hoftesele vel kunne klare? Og jeg mener også at have læst et sted at en H-sele kan gøre mere skade end gavn, hvis den er monteret forkert. Men er det i tilfælde af kollision eller ved roll-over uheld?
Håber at høre lidt fra nogle af de motorsport kyndige og hvem der ellers har en mening.

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Som traktortrækker kan blive kastet rundt i sædet, så var jeg ikke i tvivl om det skulle være en H-sele hvis det var mig.

Ja, en H-sele kan monteres forkert. Feks hvis skulderstroppenes vinkel er meget spids trækkes føreren ned i sædet v. kollision, og kan brække rygge som følge.

Traktortrækkere har alle chancer for at montere en Hsele rigtigt.

Hofteseler er useriøst i den sport. Hold kæft nogle tæv en fører i hoftesele får når traktoren begynder at bounce!!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Det er rigtigt, at hvis man kører med bur som man gør i de mere voldsomme klasser, så bør man nok bruge H-sele.
Men på en standard traktor med almindeligt førerhus er det ikke så nemt at slå hovedet, hvis man ellers bliver holdt nede i sædet. Dermed ikke sagt at det ikke var bedre med en H-sele, hvis den er monteret korrekt. Problemet; hvis jeg ellers forstår det med vinklen korrekt, er at nogen har kørt med en H-sele hvor skulderstroppene er gjort fast til gulvet i førerhuset, lige bag ved sædet. Det er jo ikke altid, at der i et almindeligt førerhus er noget fornuftigt at gøre en sele fast i bag sædet, i en korrekt højde.

Titel:
Moderator

wukshady skrev:
Det er rigtigt, at hvis man kører med bur som man gør i de mere voldsomme klasser, så bør man nok bruge H-sele.
Men på en standard traktor med almindeligt førerhus er det ikke så nemt at slå hovedet, hvis man ellers bliver holdt nede i sædet. Dermed ikke sagt at det ikke var bedre med en H-sele, hvis den er monteret korrekt. Problemet; hvis jeg ellers forstår det med vinklen korrekt, er at nogen har kørt med en H-sele hvor skulderstroppene er gjort fast til gulvet i førerhuset, lige bag ved sædet. Det er jo ikke altid, at der i et almindeligt førerhus er noget fornuftigt at gøre en sele fast i bag sædet, i en korrekt højde.

Snakker vi udelukkende om std traktorer med std førerhus?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Ja det er hovedsagligt der problemet er.
Sagen kommer af, at nogen standard traktorer kører med et førerhus som er helt pillet for både døre og ruder hele vejen rundt og der har så været debat om hvorvidt føreren kan falde ud af sædet selvom han har en hoftesele på, hvis f.eks traktoren stejler voldsomt. Derfor var det på tale at indføre krav til højde på sædets ryglæn og så var H-selerne også på tale.
I stedet blev resultatet desværre at disse åbne førerhuse blev forbudt. Og med et lukket førerhus bortfalder kravet om sikkerhedsseler. Og et lukket førerhus forhindrer jo ikke føreren i at falde af sædet hvis traktor stejler meget eller hopper.

Men hvis vi skal gøre noget for at få ændret de regler, så var det bedst lige at have lidt styr på hvad der er godt og skidt mht seler. Ingen grund til at lave regler som ikke gavner.

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Hvis H-selen skal monteres korrekt skal den bagud vendte sele max vende 10 grader op af, og 45 grader ned af. Det er ihvertfald kravene til Rally. Men det med de 45 grader ned af. Det er jo for at forhindre som tidligere nævnt at du ikke brækker ryggen ved en samstød. Nu ved jeg ikke om i ligger og leger på vejen med jeres "små traktor :P " , men hvis det bare at for at forhindre at de flyver rundt inde i førehuset kan jeg ikke se noget forkert i at montere den i gulvet lige bag sædet. Så falder du ihvertfald ikke ud. Køb dog en som er manuel hele vejen igennem der. du kan få nogle som selv stramer op. De dyr ikke hvis den monteres lige bag sædet i gulvet.

Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time