ventilstøj - slidte ventilløftere?
Redaktør: Moderatorer
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
ventilstøj - slidte ventilløftere?
Har en japaner, der støjer lidt i ventilerne.. rimelig meget når motoren er kold, og en smule ( men stadig tydeligt ved lav hastighed ) når den er varm.
den har kørt 100.000km, og de sidste 20.000km har været på bane ( med 10w60 castrol edge / RS olie ).
ved ikke det store ang hvordan systemet med knasten er bygget op, men ved det er med mekaniske løftere ( ikke hydrauliske ). snakkede med en kammerat der forklarede at det er nogle bøsninger på toppen af ventilstammen, der bliver slidt, og knasten så "slår" på bøsningen istedet for at glide, når den begynder at åbne for ventilerne.
Er det korrekt at bøsningerne burde røre knasten hele vejen rundt, istedet for at kun begynde at røre knasten, når den begynder at åbne?
jeg gætter på det er det der skaber støjen.. og det skal jo ordnes, ellers slider den vel knasten og bøsningerne rimelig hurtigt.
har i evt nogle billeder der forklarer det? eller viser det, så en ung motor-interesseret gut forstår det?
hilsen tonni.
den har kørt 100.000km, og de sidste 20.000km har været på bane ( med 10w60 castrol edge / RS olie ).
ved ikke det store ang hvordan systemet med knasten er bygget op, men ved det er med mekaniske løftere ( ikke hydrauliske ). snakkede med en kammerat der forklarede at det er nogle bøsninger på toppen af ventilstammen, der bliver slidt, og knasten så "slår" på bøsningen istedet for at glide, når den begynder at åbne for ventilerne.
Er det korrekt at bøsningerne burde røre knasten hele vejen rundt, istedet for at kun begynde at røre knasten, når den begynder at åbne?
jeg gætter på det er det der skaber støjen.. og det skal jo ordnes, ellers slider den vel knasten og bøsningerne rimelig hurtigt.
har i evt nogle billeder der forklarer det? eller viser det, så en ung motor-interesseret gut forstår det?
hilsen tonni.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Re: ventilstøj - slidte ventilløftere?
tonnilerche skrev:Er det korrekt at bøsningerne burde røre knasten hele vejen rundt, istedet for at kun begynde at røre knasten, når den begynder at åbne?
Nej det er forkert !!!
Du siger du har mekaniske løftere. så skal der være et ventil spillerum
Hvis du ikke har det så risikere du at dine ventiler ikke lukker helt tæt til ventilsædet, og så er der en chance for at du brænder dine ventiler, yderligt vil dit forbrændings tryk nu påvirke op langs ventilstammen hvilket heller ikke er godt
Ventilspillerummet måler du med et søgerblad, din bilfabrikant (eller tunings knastsfabrikant) har nogle data på hvad de må være,
de foreskriver også hvordan det skal måles, men fælles for alle så skal ventilen hvor du måler spillerummet selfølig være ubelasted, dvs. at ryggen af knasten skal vende imod løfteren (toppe af knasten skal vende op)
Der findes forskellige måder hvormed en mekanisk løfter kan shimses op på, der er nogen hvor brikken sidder i bunden af løfteren og så er der nogen hvor den ligger ovenpå, derudover er der nogen der bare er solide med en sleben tap i bunden og så er der dem hvor der sidder en justerskrue i (hvilket oftest er i forbindelse med at motoren har vippetøj)
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
en god charade-kammerat har snakket om at min motor har vippetøj.
og jeg fandt engang en side der solgte ventiler til min motor. og i toppen af ventilstammen var der gevind.. det må have været således at løfteren kan skrues af / justeres.
data med ventilspillerum har jeg ( har en motormanual ).
dvs det er bare en justering af ventilspillerummet der skal til?
og jeg fandt engang en side der solgte ventiler til min motor. og i toppen af ventilstammen var der gevind.. det må have været således at løfteren kan skrues af / justeres.
data med ventilspillerum har jeg ( har en motormanual ).
dvs det er bare en justering af ventilspillerummet der skal til?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
- luske
- Mester Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31
grydesvamp skrev:på en russisk kampvogn justeres ventilerne ganske simpelt med en 14,er en 17,er et lada søgeblad og en hammer
hellere det at ventilerne klaprer lidt end at de går stramt for så går det som ae86 siger meget galt!
hehe Ladasøgeblad ? er det et andet ord for skovlblad eller fejebakke
MVH Luske
Senest rettet af luske 08 okt 2007, 10:58, rettet i alt 1 gang.
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
varm:
intake: 0.25mm +/- 0.05mm
exhaust: 0.33 +/- 0.05mm...
i og med den har vippetøj, så er det vel bare en justering der skal til?
hvordan vil de se ud hvis de er udskiftningsklare? nogle tegn?
intake: 0.25mm +/- 0.05mm
exhaust: 0.33 +/- 0.05mm...
i og med den har vippetøj, så er det vel bare en justering der skal til?
hvordan vil de se ud hvis de er udskiftningsklare? nogle tegn?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Re: a
tonnilerche skrev:varm:
intake: 0.25mm +/- 0.05mm
exhaust: 0.33 +/- 0.05mm...
i og med den har vippetøj, så er det vel bare en justering der skal til?
hvordan vil de se ud hvis de er udskiftningsklare? nogle tegn?
Hvis den er med vippetøj er de aldrig udskiftnings klare, kun hvis den har gået 1 mill km. Det der skal til hvis det er slidt er en planslibning, så holder det 100-200k km igen...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
hiver lige en gammel tråd frem.
Ventilspillerummet, er det mellemrummet mellem vippearm og ventil, eller vippearm og knast?
Ventilspillerummet, er det mellemrummet mellem vippearm og ventil, eller vippearm og knast?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S