Powerforum
http://powerforum.dk/

Tandremskift på Rover 620 - svært?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=19584
Side 1 af 1

Forfatter:  Frimodt [ 06 jan 2008, 14:28 ]
Titel:  Tandremskift på Rover 620 - svært?

Jeg vil høre om der er nogen, der ved om det er lige til at skifte tandremmen på en (1995) Rover 620 si (den med 131hk, uden turbo), eller om det kræver specielt værktøj eller speciel viden... Er der f.eks. noget man skal passe på med?

Jeg har tidligere rodet med motorer, men er mest vand til de lidt ældre med stødstænger, og jeg ville jo helst ikke hive remmen af den her nye motor for så at opdage, at f.eks. knastakslen så automatisk drejer sig 1/10 omgang, så snart remmen er kommet af, eller at remstrammeren skal justeres med specielt værktøj eller lign :wink:

Håber at høre fra nogen af jer kloge hoveder.
Mvh Casper :D

Forfatter:  Morten VJ [ 06 jan 2008, 15:11 ]
Titel: 

Det er nemt nok,
der findes 2 stykker special værktøj, som kan erstattes
En dorn til at låse svinghjulet, 7 eller 8mm kan ikke lige huske det.
Men på udstødnings siden af motoren der sidder en aluplade der dækker for svinghjulet, i denne er der et hul, og dornen-boret skal passe i det hul.
Procedyren er afmonter alle dækskjolde over tandremmen, dernæst drejer du motoren således at int, mærket på knasthjulet peger over imod udstødnings knasten, og exh, mærjet peger mod indsugnings knasten, et par tænder inden at de 2 mærker står over for hinanden, så sættes dornen i, og med et let pres på denne drejes motoren indtil dornen falder på plads, og låser motoren.
Nu skal der så bruges specialvæktøj nr 2. en plade der låser knasthjulene.
Men 2 strips kan gøre det samme.
Remstrammeren løsnes og remmen tages af.
Remmen kan dog være svær at få over indsugnings knasthjulet, ved genmontering, og det kan være nødvendigt at dreje dette i urets retning for at få tænderne til at passe.
Slæk remstrammeren spænd det igen drej motoren 2 omgange, slæk og spænd remstrammeren igen, kontroller remmens forspænding, og saml motoren.
Tidsforbrug under 1,5t når man har prøvet det nogle gange.

MVH

Morten

Forfatter:  Frimodt [ 06 jan 2008, 19:36 ]
Titel: 

Hej Morten, Superfedt - det var lige sådan en beskrivelse, som jeg fiskede efter :D

1000 Tak
Mvh Casper

Forfatter:  Frimodt [ 06 jan 2008, 19:51 ]
Titel: 

Hov nej vent!
Efter nærlæsning ser jeg at du skriver:

"...dernæst drejer du motoren således at int, mærket på knasthjulet peger over imod udstødnings knasten, og exh, mærjet peger mod indsugnings knasten..."

Det tolker jeg som at der skal være 2 knastaksler.
Men Rover 620erne har jo kun een knast (bortset fra turbo-modellen). For det er jo ikke samme motor, som labannerne fra Rover har lagt i 420eren... (ja mystisk at bruge 2 forskellige 2 litres motorer med næsten samme effekt i 4'er og 6'er serien, men det har de jo åbenbart gjort).

Har du nogen erfaring med tandremskift på denne "single-knastaksel" motor?

Mvh Casper

Forfatter:  Morten VJ [ 06 jan 2008, 20:06 ]
Titel: 

Så er det modellen der har en honda motor, samme motor der sidder i en Accord.
Dem har jeg ikke set så mange af, men har lavet mange Hondaer.
Og her kræves kun et special værktøj en dorn til at låse balanceakslen
Som igen kan erstattes med et passende bor.
Blænd propppen sidder under indsugnings manifolden ca midt på blokken i højden, og ca 15 cm fra tandremsdækslet.
Det er lige ud af landevejen på denne, dog kan det være en fordel at sætte en liat maling på den anden balance aksel, og blok, da orginalmærkerne kan være svære at se.
Og husk at motoren drejer modurs.

MVH

Morten

Forfatter:  Frimodt [ 10 jan 2008, 18:04 ]
Titel: 

Mange tak :D

Mvh Casper

Forfatter:  saxo-power [ 12 jan 2008, 12:32 ]
Titel: 

Har noget liggende på en autodata cd hvis du er interesseret?
Skal prøve at lave det om til et format du kan bruge hvis det er aktuelt
MVH Tom

Forfatter:  Frimodt [ 12 jan 2008, 20:59 ]
Titel: 

Hej Tom, det må du da meget gerne (hvis det altså ikke er besværligt, for jeg burde kunne finde ud af det ud fra Mortens instruktioner, men selvfølgelig - jo mere info man har, jo mindre risiko for at man fucker noget op :wink: )

Mvh Casper

Forfatter:  saxo-power [ 12 jan 2008, 22:19 ]
Titel: 

Hvornår skal du bruge det?

Forfatter:  Frimodt [ 13 jan 2008, 18:57 ]
Titel: 

Om knap 2 uger vil jeg tro 8)

Mvh Casper

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/