Side 1 af 1

signal til omdrejningstæller? gammel japaner

: 24 dec 2007, 15:34
af tonnilerche
Hej.

Hvordan virker omdrejningstælleren på en gammel japaner?

I min jagt på at få min egen Daihatsu omdrejningstæller ( der dør pga en dårlig elektrisk konstruktion, der ikke er til at lave igen ), har jeg fundet ud af at Toyota Corolla GT Twincam's rpm-skive-skala passer meget præcist med min skala - derfor har jeg en ide om at tage indmaden fra det speedometer, og smide i min charade.

Men hvordan fungerer det?

Hvad er det for et signal den får ind? Der er 3 tilslutninger til min rpm tæller - plus, stel og signal - men hvad er det for et signal? en impuls, der pulser hurtigere jo flere rpm man kører? Tror i det bare er til at smide i, rent elektrisk? Jeg har ikke voldsomt meget forstand på fin-elektronik.

Hvordan jeg får det til at sidde, inde bag huset, tilslutninger af ledningerne, må være mit problem - hvis bare jeg kan få signalet til at virke, så er jeg glad :D

: 24 dec 2007, 15:43
af klyfax
Ja det er en impuls. Kommer nok fra strømfordeleren, eller en krumtaps føler...

: 24 dec 2007, 17:49
af tonnilerche
ja, men kommer det direkte?

på min charade, går der 2 ledninger fra fordeleren - tror du så bare at den ene bliver luset direkte over til impuls-ledningen på stikket til instrumentbrættet?

det lyder lidt mærkeligt - sidder der ikke noget imellem?

a

: 25 dec 2007, 11:20
af tonnilerche
nå - målte spændingen - den sagde 12-13v.

men egentligt er det vel en pulserende kurve er det ikke? fx en puls pr omdrejning. multimeteret opdaterer bare så langsomt at den ikke når at måle "hullerne" ( jeg tror det er en firkantet sinus-kurve )..

lyder det helt i skoven?

: 25 dec 2007, 18:27
af kbonde
prøv at koble den på signalet til tændspolen

a

: 25 dec 2007, 18:43
af tonnilerche
okay - det er bare et direkte signal fra tændspolen den får ind? jeg havde gættet på et eller andet imellem.