Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 sep 2007, 11:03 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Jeg ved jo der er folk her inde som bare kan det lort, så måske nogen gider komme med lidt input omkring det..

Umiddelbart når jeg søger på det og læser det jeg finder, så er der udelukkende fordele ved det, så hvad er faldgruberne og hvorfor er det lige, at så mange hopper på MIG-svejsning i stedet?

.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 11:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Ja det ville jeg også være interesseret i at vide. Da jeg har planer om at anskaffe mig noget grej.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 11:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Hvis det skal være lækkert så bruger man TIG, hvis lortet bare skal møges sammen bruger man MIG...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 11:50 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Ravnen skrev:
Hvis det skal være lækkert så bruger man TIG, hvis lortet bare skal møges sammen bruger man MIG...


Så kan jeg igen ikke se hvorfor nogen skulle vælge MIG..

Har du nogen negative ting at sige om TIG?

Umiddelbart ligner det for mig lidt, at det er samme teknik som med autogensvejsning - Bare bedre?

.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 11:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Ulempen ved tig/wig er at man bruger en meget større mængde af gas i forhold til mig og så er tig/wig's argon gas dyre end mig's co2

Derudover stiller tig/wig et meget højer krav til renheden af de emner der skal svejses sammen, det er næsten umuligt at svejse med tig/wig i rusten jern (let rusten/overflade rust, selfølig skal der stadig være jern/stål tilbage at svejse i)

Og så er det alt andet lige nemmere for en nybegynder (glad amatør) at kaste to emner sammen med mig da du ikke selv skal stå og fægte med tråden i den ene hånd og samtidigt undgå at dybbe næsetippen af wolfram spidsen i smeltebadet

Det kan dog læres og selvom en dygtig mig svejser kan lave nogle rigtig flotte mig svejsninger (for jo mig svejsninger kan godt blive flotte) så kan det ikke rigtigt slå en flot tig svejsning

I min bog er Mig det nemmeste, Tig/Wig noget mere udfordrende og Ilt&Gas noget nær det sværreste

Men når det nu er sagt så har Tig også nogle fordele, blandt andet kan det sammenføje materialer der er umuligt at sammenføje med Mig, og så kan man fordi tig'en arbejder med en meget højere varme og et tyndere/mindre/mere koncentreret "varme-påvirknings-areal" nå at sammenføje små/tynde emner (meget høj varme (i forhold til mig) & lille koncentreret areal samt meget kort tid), den hurtige og koncentreret tilføjelse af varme i meget kort tid på et lille område af emnet gør at emnet ikke nå at blive til et stort smeltebad men at enderne af det der skal sammenføjes når og smelte sammen og så hjælper det jo at du ikke kommer til at tilføje metal under opvarminigen hvilket du jo bliver nød til med Mig

Så som jeg ser det er tig ikke afløseren for mig
de har hver deres fordel


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 12:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
John Sahl skrev:
Ravnen skrev:
Hvis det skal være lækkert så bruger man TIG, hvis lortet bare skal møges sammen bruger man MIG...


Så kan jeg igen ikke se hvorfor nogen skulle vælge MIG..

Har du nogen negative ting at sige om TIG?

Umiddelbart ligner det for mig lidt, at det er samme teknik som med autogensvejsning - Bare bedre?

.


Det afhænger meget af hvad der skal svejses, MIG er jo som bekendt bedst til pladearbejde og hvis det skal gå stærkt, Autogen er for folk over 100år, og TIG er godt til rør - både sort, rustfri og alu m.m. samt div. små opgaver som beslag, studser og lign.

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 13:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Ravnen skrev:
... Autogen er for folk over 100år ...

Det syntes jeg nu ikke du har helt ret i, det er rigtigt at det ikke er det første man hiver frem hvis man skal have svejst lidt, men hvis du skal have varmet noget for at bukke det eller hvis du skal have løsnet en rusten bolt er det vidunderligt. desuden kan man jo bruge et autogenværk som skærebrænder


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 13:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Så må ravnen være over 100år gammel... du holder dig sku alligevel godt så...

(Han repede en messing bøsning igår med autogen værket...) :tooth:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 14:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Jeg mener at, hvis man svejser med gas er man 100+ , ikke bukke, skære, lodde og løsne, og så kan man jo altid lave nogle gode ilt og gas bomber.... :lusket:

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2007, 15:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Ravnen skrev:
(...) Så kan man jo altid lave nogle gode ilt og gas bomber.... :lusket:


hehe ja det er lang tid siden jeg sidst var med til det... :grin:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team