Powerforum
http://powerforum.dk/

ventilstøj - slidte ventilløftere?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=19122
Side 1 af 2

Forfatter:  tonnilerche [ 07 okt 2007, 17:18 ]
Titel:  ventilstøj - slidte ventilløftere?

Har en japaner, der støjer lidt i ventilerne.. rimelig meget når motoren er kold, og en smule ( men stadig tydeligt ved lav hastighed ) når den er varm.

den har kørt 100.000km, og de sidste 20.000km har været på bane ( med 10w60 castrol edge / RS olie ).

ved ikke det store ang hvordan systemet med knasten er bygget op, men ved det er med mekaniske løftere ( ikke hydrauliske ). snakkede med en kammerat der forklarede at det er nogle bøsninger på toppen af ventilstammen, der bliver slidt, og knasten så "slår" på bøsningen istedet for at glide, når den begynder at åbne for ventilerne.

Er det korrekt at bøsningerne burde røre knasten hele vejen rundt, istedet for at kun begynde at røre knasten, når den begynder at åbne?

jeg gætter på det er det der skaber støjen.. og det skal jo ordnes, ellers slider den vel knasten og bøsningerne rimelig hurtigt.

har i evt nogle billeder der forklarer det? eller viser det, så en ung motor-interesseret gut forstår det?

hilsen tonni.

Forfatter:  ae86 [ 07 okt 2007, 17:56 ]
Titel:  Re: ventilstøj - slidte ventilløftere?

tonnilerche skrev:
Er det korrekt at bøsningerne burde røre knasten hele vejen rundt, istedet for at kun begynde at røre knasten, når den begynder at åbne?

Nej det er forkert !!!

Du siger du har mekaniske løftere. så skal der være et ventil spillerum

Hvis du ikke har det så risikere du at dine ventiler ikke lukker helt tæt til ventilsædet, og så er der en chance for at du brænder dine ventiler, yderligt vil dit forbrændings tryk nu påvirke op langs ventilstammen hvilket heller ikke er godt

Ventilspillerummet måler du med et søgerblad, din bilfabrikant (eller tunings knastsfabrikant) har nogle data på hvad de må være,
de foreskriver også hvordan det skal måles, men fælles for alle så skal ventilen hvor du måler spillerummet selfølig være ubelasted, dvs. at ryggen af knasten skal vende imod løfteren (toppe af knasten skal vende op)

Der findes forskellige måder hvormed en mekanisk løfter kan shimses op på, der er nogen hvor brikken sidder i bunden af løfteren og så er der nogen hvor den ligger ovenpå, derudover er der nogen der bare er solide med en sleben tap i bunden og så er der dem hvor der sidder en justerskrue i (hvilket oftest er i forbindelse med at motoren har vippetøj)

Forfatter:  tonnilerche [ 07 okt 2007, 18:01 ]
Titel:  a

en god charade-kammerat har snakket om at min motor har vippetøj.

og jeg fandt engang en side der solgte ventiler til min motor. og i toppen af ventilstammen var der gevind.. det må have været således at løfteren kan skrues af / justeres.

data med ventilspillerum har jeg ( har en motormanual ).

dvs det er bare en justering af ventilspillerummet der skal til?

Forfatter:  grydesvamp [ 07 okt 2007, 22:38 ]
Titel: 

på en russisk kampvogn justeres ventilerne ganske simpelt med en 14,er en 17,er et lada søgeblad og en hammer ;)

hellere det at ventilerne klaprer lidt end at de går stramt for så går det som ae86 siger meget galt!

Forfatter:  luske [ 08 okt 2007, 06:20 ]
Titel: 

grydesvamp skrev:
på en russisk kampvogn justeres ventilerne ganske simpelt med en 14,er en 17,er et lada søgeblad og en hammer ;)

hellere det at ventilerne klaprer lidt end at de går stramt for så går det som ae86 siger meget galt!


hehe Ladasøgeblad ? er det et andet ord for skovlblad eller fejebakke :tooth:

MVH Luske

Forfatter:  grydesvamp [ 08 okt 2007, 08:52 ]
Titel: 

tæt på.. det ligner en stegepande bare uden fordybning og thermospot..
og så er det 0,15mm

lidt tricky at bruge skal justeres ved kold motor men med det slør der er i justeringsmekanismen skal man måle før man spænder noget og ikke bag efter da der så kun er 0,8-0,10mm ;)

Forfatter:  tonnilerche [ 08 okt 2007, 17:08 ]
Titel:  a

varm:

intake: 0.25mm +/- 0.05mm

exhaust: 0.33 +/- 0.05mm...


i og med den har vippetøj, så er det vel bare en justering der skal til?

hvordan vil de se ud hvis de er udskiftningsklare? nogle tegn?

Forfatter:  grydesvamp [ 08 okt 2007, 17:13 ]
Titel: 

af med topdekslet og chek efter hvis det kan justeres med en skrue ell lign så er du ikke helt på herrens mark ;)

Forfatter:  klyfax [ 08 okt 2007, 17:22 ]
Titel:  Re: a

tonnilerche skrev:
varm:

intake: 0.25mm +/- 0.05mm

exhaust: 0.33 +/- 0.05mm...


i og med den har vippetøj, så er det vel bare en justering der skal til?

hvordan vil de se ud hvis de er udskiftningsklare? nogle tegn?


Hvis den er med vippetøj er de aldrig udskiftnings klare, kun hvis den har gået 1 mill km. Det der skal til hvis det er slidt er en planslibning, så holder det 100-200k km igen...

Forfatter:  tonnilerche [ 17 jan 2008, 20:51 ]
Titel:  a

hiver lige en gammel tråd frem.


Ventilspillerummet, er det mellemrummet mellem vippearm og ventil, eller vippearm og knast?

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/