Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Castrol Edge 10w60 til hverdag? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=18993 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | tonnilerche [ 18 sep 2007, 20:34 ] |
Titel: | Castrol Edge 10w60 til hverdag? |
Hej. Har købt en kammerat's trackday-bil ( en lille japaner ) og denne kører på ovennævnte olie. Hvordan er den at køre på til hverdag? Jeg kører ca 90 km hver dag ( til og fra studie ) og ellers bliver det til en lille tung fod engang imellem.. dvs 5-6k rpm i et par af gearene engang imellem.. Motoren er i god stand ( har kørt 100.000 og spinner perfekt uden mislyde ) - så derfor vil jeg høre om olien er dårlig når motoren ikke får bank som den jo får på en bane.. Har nemlig hørt noget om at edge 10w60 suger vand !? Tidligere ejer mener at man godt kan køre på det, så længe man skifter olie ved 6k MAX 8k km. Jeg hælder mest til at finde en billigere olie der samtidig kan holde til lidt bank "engang imellem".. Hvad med en Castrol 10w40 delsyntetisk? Den der hedder GTX-5 Lightec ? |
Forfatter: | Morten VJ [ 18 sep 2007, 20:55 ] |
Titel: | |
Det er en fin og noget dyr olie. Jeg kan ikke se hvorfor den ikke kan bruges til daglig kørsel. Og nej den suger ikke vand eller betinger tættere olieskift end de normale. Men det kræver en længere doktorafhandling og nogle tekniske forklaringer jeg ikke er nok inde i. Men spørg castrol, da det er deres olie, og de må nødvendigvis vide det. MVH morten |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 18 sep 2007, 21:00 ] |
Titel: | |
Sad lige og læste dit gearkasse indlæg..... du er bare til billig olie ej spøg til side... Købe en fuldsyntetisk oile 5w40 eller 10w40, og ikke Thansen's (stoler ikke på deres kvalitet) pris tja 150kr : 6k km = 2,5øre/km 300kr : 6k km = 5,0øre/km, så heller jagte billig benzin end købe dårlig olie Castrols delsynt er muligvis udemærket, men jeg ville vælge en fuldsynt |
Forfatter: | grydesvamp [ 18 sep 2007, 21:12 ] |
Titel: | |
ring ind til derres danske afd / forhandler hvis de er bare lidt flinke derinde vil de fortælle dig hvilken olie der er bedst til din maskine og ikke hvilken der er den dyreste i derres katalog (som hos t-svansen) jeg kører selv elf 15-50 delsync. manden hos elf sagde (efter han var færdig med at grine af mit lille projekt) at den var bedst til en gammel motor som min der var presset til tider. jeg kunne også gå efter den fuldsync 15-50 men den billige af dem ville uden tvivl gøre min motor glad, jeg takkede og bukkede og har kørt på det skidt lige siden, såen ca. |
Forfatter: | K-FINN [ 18 sep 2007, 21:54 ] |
Titel: | |
Kører med den 10/60 til dagligt, har aldrig givet mig mistanke om vand i olie. Køber mand det de rigtige steder koster det heller ikke alverden, giver 366kr for 5L(læs 5L).Så vil jeg godt være lidt god ved motor... Har oplevet at olieforbrug er forsvundet på motore med mange rpm(toyota 20v), efter skift til 10/60. |
Forfatter: | tonnilerche [ 19 sep 2007, 14:32 ] |
Titel: | a |
super duper.. har hørt at "Mobil One" også er en god olie.. hvor får man fingre i den henne? Kan kun finde noget der hedder "Mobil".. hos harald-skrald. |
Forfatter: | Wildert [ 19 sep 2007, 14:46 ] |
Titel: | |
RS 10w60 (gamle version) og Edge 10w60 er en rigtig fin olie særligt til en motor som ser nogle bank over længere tid af gangen. Den kan nemlig holde til temmeligt meget varme førend den så at sige "går fra hinanden". Prisen for denne holdbarhed er at den generelt bliver slidt hurtigere end f.eks. en mere konventionel 5w40, og det er hvad der gør at det er en god ide at skifte den lidt oftere. Den højere varmeresistens kommer af nogle længere polymer-kæder end man normalt bruger, men de slides altså også hurtigere når olien får tæv. Dvs. at med normal dagligdagskørsel bør du sagtens kunne køre f.eks. 10.000 km. på den olie pr. skift - men er der mange race-lignende kilometer bør skifteintervallet være kortere. Men lad det være sagt med det samme: Den helt store fidus ved den olie er primært ved vedvarende hård brug - altså f.eks. trackday, decideret race, etc. Selvom du kører lidt friskt fra et lyskryds ind i mellem i det daglige så er det næppe så det kan siges at være vedvarende hård brug, og derfor kan du i princippet godt klare dig - i hvert fald i det daglige - med en mere konventionel 5w40 olie uden at det vil være en forringelse for din motor. Men der er jo ingen der render og skifter olien frem og tilbage konstant mellem to typer hvis man er typen der måske ofte tager til trackdays eller lignende - så i det tilfælde giver det mest mening bare at bide i det sure æble og betale ved kasse 1 og altid køre på det dyre grej. Du kan som sagt sagtens køre rimeligt lange intervaller på den hvis det primært er almindeligt brug alligevel. På Mapodo.de kan du købe olien til fornuftige penge - ca. den pris som Finn nævner. |
Forfatter: | tonnilerche [ 19 sep 2007, 16:22 ] |
Titel: | att: Wildert |
super tak for et lækkert svar Ja jeg må bare bide det sure æble. Men så dyrt synes jeg nu heller ikke det er for at holde en bil igang. Jeg kører små 2000km på en måned ( 1800 præcist ), og når det bliver hård vinter kommer jeg til at bruge offentlig transport til skolen. Dvs jeg kan forvente et olieskift engang til november. Hvis jeg fx lader den køre 7000-8000km på olien. Hvordan er det nu med viskositeten? det første tal er flydeevnen ved kold temperatur. nummer 2 tal er flydeevnen ved høj temperatur. Det skal siges at jeg kan høre at ventilerne ikke får olie i en del sekunder efter koldstart. Mon olien er for tyk når den så er kold? Er det så noget 5W40 jeg bør gå efter? |
Forfatter: | Morten VJ [ 19 sep 2007, 17:13 ] |
Titel: | |
Jeg vil nok nærmere sige at den første temperatur er flyde evnen, eller tykkelsen ved -20 graders c. det næste er smøreevnen ved 120 grader. Den bliver aldrig tykkere end, det minimums temperaturen der findes i bundkarret, kun tyndere ved højere temperatur, men grundet oliens opbygning har den samme egenskaber som en ren 60 olie ved 120 grader. MVH Morten |
Forfatter: | tonnilerche [ 19 sep 2007, 17:59 ] |
Titel: | a |
okay.. men er det usundt at jeg ka høre ventilerne klapre de første 10-15 sekunder af kørslen når motoren lige er startet? bør jeg lade den stå et minuts tid i tomgang inden? |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |