Powerforum
http://powerforum.dk/

Hjælp til estimering af moment ud fra rullefeldsmåling
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=18923
Side 1 af 3

Forfatter:  TDtweeks [ 08 sep 2007, 17:33 ]
Titel:  Hjælp til estimering af moment ud fra rullefeldsmåling

Hej PP folks

Fik endelig rullet det gamle Caddy oliefyr idag ! da jeg ikke har nogen omdtæller og der ikke lige var mulighed for at måle omd (da den puls fætter til dyserørene var gået til) kunne vi ikke rigtig gøre andet end at bruge omdrejningstallet fra den golf 4 tdi som der blev rullet lige inden min.

Spørgsmålet er så den momentkurve jeg har her, hvordan afspejler den virkeligheden ? da de brugte data er fra en tdi som er lidt højere gearet ?

Forskellen mellem Caddyen og Golfen er godt og vel 300 omd ved 100 kmt i 5. men målingen blev foretaget i 4. så vi kunne sku ikke rigtig overskue hvordan vi regnede det om..

Mit gæt er at Caddyen går 2400 omd/min ved 100 kmt i 5. og tdi´eren tjekkede vi og den snorrede 2100 omd/min

Kan nogen hjælpe ?

[img][img]http://img508.imageshack.us/img508/9412/08092007009kw8.jpg[/img]
Billede[/img]


[img][img]http://img508.imageshack.us/img508/1566/08092007008bi9.jpg[/img]
Billede[/img]

Billederne er lidt dårlige men kan laves bedre når jeg kommer i nærheden af en scanner hvis det er nødvendigt ?
Der står 142.4 hk ved 3347 omd
303.8 nm ved 3072 omd

Data på Caddyen:

GKB Typ 1. Gang 2. Gang 3. Gang 4. Gang 5. Gang Achse

4S 020 3,455 1,944 1,286 0,909 0,745 3,941

Dæk: 195/40-17
Rulledia:1846,6 mm

Forfatter:  fraguzz [ 08 sep 2007, 20:46 ]
Titel: 

det er en 1,9 ? og hva står der ved momentkurven? kan ikke læse tallet

Forfatter:  TDtweeks [ 08 sep 2007, 21:32 ]
Titel: 

Nej det er en 1.6 td ... er jo ikke sikker på om momentkurven er korrekt men der står 303 mn ved 3072 omd ! målt efter udvekslingen fra en 1.9 tdi

Forfatter:  fraguzz [ 08 sep 2007, 21:48 ]
Titel: 

:shock: hmm har ikke lige >"tid"< :lol: til at sætte mig ind i den formel men her er nok noget der kan få dig på rette spor ...eller mere på afveje...
http://wotid.com/content/view/13/36/

Forfatter:  TDtweeks [ 09 sep 2007, 08:27 ]
Titel: 

der er ikke rigtig noget brugbart i det link :damn:

Det er vel simpelt nok ! beregningen af kurven er forkert da den er lavet efter en højere gearing... kan bare ikke finde ud af hvordan jeg lige regner det om til når effekten kommer igennem den lavere gearing, ud over at momentet ligger før og er højere.. ik ?

Forfatter:  Havneren [ 09 sep 2007, 12:14 ]
Titel: 

Syntes data blev lidt uoverskueligt der... MEN -

Find ud af hvor mange omdrejninger der reelt har været i forskel på de to biler kørt på feltet i de gear de nu blev rullet i...

Her under et eksempel:

Golf = 2500omdr ved 100kmt
Caddy = 2800omdr ved 100kmt

Moment aflæst på momentkurven = 300nm

Virkeligt moment = 2500/2800*300 = 267nm

Forfatter:  TDtweeks [ 09 sep 2007, 16:21 ]
Titel: 

Hej christian

ja det ser lidt rodet ud, det ved jeg godt, men det er jo ossen en ordentlig smørre.

Jeg kan nok finde de 2 omd tal på de 2 forskellige gearinger men er bare lidt på vildspor da jeg ikke er helt med på hvordan en effekt igennem en højere gearing kan givet et højere moment end samme effekt igennem en lavere gearing ?

Forfatter:  Havneren [ 09 sep 2007, 20:30 ]
Titel: 

TDtweeks skrev:
Hej christian

ja det ser lidt rodet ud, det ved jeg godt, men det er jo ossen en ordentlig smørre.

Jeg kan nok finde de 2 omd tal på de 2 forskellige gearinger men er bare lidt på vildspor da jeg ikke er helt med på hvordan en effekt igennem en højere gearing kan givet et højere moment end samme effekt igennem en lavere gearing ?


Nu bliver der hurtigt en masse misforståelser i sådan noget her for når du skriver:

"gearing kan givet et højere"

"Kan give" Mener du så målt på rullefeltet eller hvordan tingene udarter sig i virkeligheden?

Moment, omdr. og heste hænger matematisk uløseligt sammen. Derfor ændre tingene sig jo, hvis man angiver andre/forkerte omdrejninger.

Eksempel med to motorere, hvor begge yder 200kw (272hk):

1. 200kw ved 6000rpm og her er momentet så 318nm
2. 200kw ved 3000rpm og her er momentet så 636nm

Forfatter:  TDtweeks [ 12 sep 2007, 08:46 ]
Titel: 

Hej Christian

JA det du kan vist nemt se at jeg var rodet mig ud på lidt dybere vand end hvad godt er :?

Men ja den matematiske udregning er jo som verden på rullefeldet er det er vi helt enige om og efter den udregning ved de 267 nm ligge ved 3372 omd ikke ?

Når du skriver at virkeligheden kan være anderledes, hvordan skulle det ske ? når det er et feldt med bremse skulle man jo få ladetrykket på nogenlunde på samme tidspunkt, så kurven vil da blive tæt på ens.

Forfatter:  Havneren [ 12 sep 2007, 09:33 ]
Titel: 

TDtweeks skrev:
Hej Christian

JA det du kan vist nemt se at jeg var rodet mig ud på lidt dybere vand end hvad godt er :?

Men ja den matematiske udregning er jo som verden på rullefeldet er det er vi helt enige om og efter den udregning ved de 267 nm ligge ved 3372 omd ikke ?

Når du skriver at virkeligheden kan være anderledes, hvordan skulle det ske ? når det er et feldt med bremse skulle man jo få ladetrykket på nogenlunde på samme tidspunkt, så kurven vil da blive tæt på ens.


3072 omdr. Forudsat at dine gearing spekulationer er korrekte.

Det jeg mener med virkeligheden var egneligt bare korrekt angivne omdrejninger i forhold til forkerte.

Men virkeligheden mht. sådan noget rullefelt kan jo være lidt en gråzone hvad angår motorydelse, men det er en hel anden diskusion.

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/