Powerforum
http://powerforum.dk/

Geark. - lave gear driller engang imellem.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=18882
Side 1 af 1

Forfatter:  tonnilerche [ 29 aug 2007, 17:43 ]
Titel:  Geark. - lave gear driller engang imellem.

Hej.

Nu laver den gamle japaner bøvl igen.. altid så dejligt :D

Nåmen... engang imellem vil den ikke i 1. og 2. gear.. den blokerer ligesom hvis man havde slubbet koblingen. Nogle gange kan jeg presse den ned i 2. gear når den gør det.. andre gange ka jeg nøjes med at putte den i et højere gear og derefter ned i 1./2. gear uden problemer.

Tror ikke det er syncromesse-ringene der er slidte da gearkassen har kørt 100.000, købt hos forhandler, og da vi havde den skilt ad for et halvt års tid siden og skifte differentiale så den yderst nydelig ud.. pæne skarpe kanter på alle tænderne og ingen afhakkede kanter eller noget.. der var ingen tvivl om at km tal i hvertfald er lavt.

Gearkasseolien er 80w90 IQ-X / Thansen.. viskositeten er den korrekte ifølge min motor-manual... mængden er i orden.. Dog blandede vi IQ-X og noget pennzoil og hældte på, men blev enige om at det var "fint nok" da bilen ikke er en F1 racer.

Det er kommet inden for et par de sidste par dage.. Den gør det både når den er varm og kold.. og kun engang imellem.. Ved at daihatsu-gearkasserne kan finde på det, når koblingen og gearkassen er godt varm ( fx trackdays ) men det er jo ikke tilfældet her.

Det skal siges at man ka høre 1. gear arbejde når man driller i det.. men det er vel pga det er synkroniseret med bak-gearet at man ka høre den slags.


Nogle forslag til hvad jeg prøver først? Gerne noget der ikke koster voldsomt mange penge 8)

Tonni.

Forfatter:  klyfax [ 29 aug 2007, 18:21 ]
Titel:  Re: Geark. - lave gear driller engang imellem.

tonnilerche skrev:
Hej.

Nu laver den gamle japaner bøvl igen.. altid så dejligt :D

Nåmen... engang imellem vil den ikke i 1. og 2. gear.. den blokerer ligesom hvis man havde slubbet koblingen. Nogle gange kan jeg presse den ned i 2. gear når den gør det.. andre gange ka jeg nøjes med at putte den i et højere gear og derefter ned i 1./2. gear uden problemer.


Lyder som om synkro ringe.

tonnilerche skrev:
Tror ikke det er syncromesse-ringene der er slidte da gearkassen har kørt 100.000, købt hos forhandler, og da vi havde den skilt ad for et halvt års tid siden og skifte differentiale så den yderst nydelig ud.. pæne skarpe kanter på alle tænderne og ingen afhakkede kanter eller noget.. der var ingen tvivl om at km tal i hvertfald er lavt.


Tænderne har ik det store at have sagt når det gælder om at få den i gear. De har kun noget at sige omkring at holde den i gear, og hvor meget den kan holde til.

Selve synkro ringen er faktisk en bremse med en bremse belægning inde i skiftemuffen. Den bremser gearet så den er til at få i gear uden dobbelt udkobling og mellemgas.

Det du oplever med at sætte den i et højere gear og derefter kan sætte den i 1-2 gear, er fordi gearkassen er bremset i det andet gear, og derfor er det lettere at få i gear.

tonnilerche skrev:
Gearkasseolien er 80w90 IQ-X / Thansen.. viskositeten er den korrekte ifølge min motor-manual... mængden er i orden.. Dog blandede vi IQ-X og noget pennzoil og hældte på, men blev enige om at det var "fint nok" da bilen ikke er en F1 racer.


Uden at vide hvor gammel bilen er, så kan forkert olie faktisk godt smadre bremse belægningerne. Altså forkerte additiver... Aner ik hvad pennzoil og IQ-X er, men det kan evt. godt være her fejlen ligger.

tonnilerche skrev:
Det er kommet inden for et par de sidste par dage.. Den gør det både når den er varm og kold.. og kun engang imellem.. Ved at daihatsu-gearkasserne kan finde på det, når koblingen og gearkassen er godt varm ( fx trackdays ) men det er jo ikke tilfældet her.

Det skal siges at man ka høre 1. gear arbejde når man driller i det.. men det er vel pga det er synkroniseret med bak-gearet at man ka høre den slags.


Tja, synkro ringe går jo ikke bare lige sådan, og hvis den ik har været svær at få i gear før hen, så kunne det igen tyde på en olie, gearkassen ik kan lide... I øvrigt er det ik synkroniseret med bak-gearet. Det lidt forskelligt hvad bakgear deler skifte muffe med, nogle gange 1, andre 5 gearet. Kommer an på hvordan kassen er bygget op.

tonnilerche skrev:
Nogle forslag til hvad jeg prøver først? Gerne noget der ikke koster voldsomt mange penge 8)


Prøv at lege lidt med dobbelt udkobling og mellemgas... Så skal du nemlig kunne få den i gear uden problemer, da en dobbelt udkobling for gearkassen ned/op i fart...

Forfatter:  RollaGTi [ 29 aug 2007, 19:18 ]
Titel: 

Kobler den ordentligt ud ??

Forfatter:  tonnilerche [ 30 aug 2007, 10:46 ]
Titel:  a

dobbelt udkobling hjælper ikke.. prøvede i går hvor den rigtig lavede bøvl.


ja, jeg er temmelig sikker på den kobler helt ud.. koblingspunktet ligger højt oppe og jeg træder pedalen helt i bund. derudover ville den vel også skratte når jeg forsøger at tvinge den i gearet. istedet for er den bare meget hård.


IQ-X er billig olie fra thansen... pennzoil er en olie-fabrikat solgt af nogle andre steder.

tjekkede olieniveauet igen i går.. kan se der måske mangler 4-5mm.. det plejer at flyde ud af hullet når jeg skruer påfyldningsskruen / topskruen af. må lige efterfylde i morgen.

det skal siges at svinghjulet er skævt på bilen, og har været det i et godt stykke tid. da vi lagde motoren i, havde vi ikke andre, og den skulle ud og køre så hurtigt som muligt... koblingen er nyere, samt trykfoden osv.


Tror i svinghjulet også har lidt at sige?

Forfatter:  klyfax [ 30 aug 2007, 19:19 ]
Titel: 

Hmm et skævt svinghjul. Kan give ubalance i motoren og smadret lejer i motoren hvis det går helt galt... Evt også en knækket indgangs aksel, men så tror jeg heller ik der kan ske mere...

Men alt det er udelukket... Ja hvis den ik kobler ordenligt ud så vil den være svær at få i alle gear, og evt. krasse tænder.

Hvis en dobbelt udkobling heller ik virker, så ved jeg snart ik hvad det kan være, for så kan det være skæve skiftegafler, låse og holdelåse der ik virker.

Så er PT tom for idéer...

Forfatter:  luske [ 31 aug 2007, 11:12 ]
Titel: 

er der kabel eller stangtræk som skifteforbindelse til gearkvasen ?? hvordan går den i gear når maskinen ikke er igang ??

MVH Luske

Forfatter:  tonnilerche [ 31 aug 2007, 11:31 ]
Titel:  a

det er stang.. hvis du mener den fra gearstangen til kassen, i bunden af vognen. mon det kan være den? så vidt jeg ved er den ikke justerbar som den er på visse biler.

har faktisk ikke prøvet uden motoren snurrer.. men er det ikke det samme som at tage koblingen og vente på gearene ikke snurrer rundt længere?

Forfatter:  luske [ 31 aug 2007, 11:44 ]
Titel:  Re: a

tonnilerche skrev:
har faktisk ikke prøvet uden motoren snurrer.. men er det ikke det samme som at tage koblingen og vente på gearene ikke snurrer rundt længere?


jo lidt , men er den stadig træg ku det måske være slidte led på din stangforbindelse ?

MVH Luske

Forfatter:  tonnilerche [ 31 aug 2007, 16:35 ]
Titel:  a

det kunne det faktisk godt være..


må der være slør i sådan en stang der? kan evt trille ud hos en kammerat og tjekke det.. han har en grav.

Forfatter:  luske [ 31 aug 2007, 22:42 ]
Titel: 

hvis der er slør er det ikke sikkert at du har vandring nok så en kontrol ville nok være på sin plads :D

MVH Luske

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/