Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Måling af olietryk - blokering af turbo? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=18673 |
Side 1 af 4 |
Forfatter: | Lerup [ 26 jul 2007, 07:35 ] |
Titel: | Måling af olietryk - blokering af turbo? |
Hej Knejte, Jeg har problemer med at holde olietryk på min motor. Efter at have haft motoren splittet ad i atomer mere end én gang uden at finde noget, retter jeg nu mistanken mod min turbo.... og så til spørgsmålet: Kan jeg lukke olietilførslen til turboen og blokere den, så den ikke spinder rundt? Hvordan gør jeg det smartest? Motoren skal bare stå i tomgang indtil den er gennemvarm, det er nok til at jeg kan se om problemet er forsvundet - så det er altså ikke de store prygl en blokeret turbine vil få. Lars :^) |
Forfatter: | Ravnen [ 26 jul 2007, 08:57 ] |
Titel: | |
Hvor stort er olietilgangen til turboen? |
Forfatter: | Lerup [ 26 jul 2007, 09:27 ] |
Titel: | |
Der sidder en restriktor med 2mm lysning i slangen.... |
Forfatter: | Ravnen [ 26 jul 2007, 09:57 ] |
Titel: | |
Hvis trykket stiger når du frakobler slangen, med et så lille hul, så har du et problem makker, formegentlig din oliepumpe eller trykventilen i denne, hvis bilen kun står i tomgang og din wastegate står pivåben burde det ikke være et problem, at "låse" din turbo. |
Forfatter: | Lerup [ 26 jul 2007, 10:05 ] |
Titel: | |
Oliepumpen er frikendt - jeg har prøvet med 2 brugte og p.t. sidder der en sprit ny monteret. Når motoren er kold laver den 3-4 bars tryk i tomgang - det er først når den er gennemvarm at trykket falder til ca. 0,5 bar.... jeg er dybt mystificeret. Motoren har været splittet ad indtil flere gange, jeg har opmålt alt, kontrolleret lejespillerum med plastigauge og tryksat blok og krumtap med lufttryk.... uden at finde noget som helst unormalt |
Forfatter: | ae86 [ 26 jul 2007, 10:51 ] |
Titel: | |
Har sådanne en motor oilsquirters ?? Hvor i motoren eller i oliepumpen sidder din olietryks ventil?? er du sikker på at den sidder i den del af oliepumpen du har skiftet Går udfra det er din Mazda 323 GTS Turbo '88 du har problemer med. |
Forfatter: | Ravnen [ 26 jul 2007, 11:05 ] |
Titel: | |
ae86 skrev: Hvor i motoren eller i oliepumpen sidder din olietryks ventil??
er du sikker på at den sidder i den del af oliepumpen du har skiftet Nemlig, det var mit næste spørgsmål.. |
Forfatter: | Lerup [ 26 jul 2007, 11:43 ] |
Titel: | |
ae86 skrev: Har sådanne en motor oilsquirters ?? Jeps, og de er også skiftet ud med nye. Jeg fandt for en måneds tid siden ud af, at fjedrene i "banjo-regulator-bolten" var slatne (ca. halv fjederkraft, åbningstryk = 0 bar). Jeg købte så nye og satte i, overbevist om at den nu var kureret, men det hjalp nul og nix ae86 skrev: Hvor i motoren eller i oliepumpen sidder din olietryks ventil?? er du sikker på at den sidder i den del af oliepumpen du har skiftet Den sidder som en integreret del af oliepumpen, så den er også skiftet. Testede også fjederkraften i de 2 "brugte" oliepumper jeg har haft monteret. ae86 skrev: Går udfra det er din Mazda 323 GTS Turbo '88 du har problemer med.
Det er det lige præcis.... og den er dælme billigt til salg |
Forfatter: | Ravnen [ 26 jul 2007, 12:30 ] |
Titel: | |
Hmmm. meget mærkeligt, kan den have skudt en kugle/blændprop i oliesystemet? |
Forfatter: | Lerup [ 26 jul 2007, 12:45 ] |
Titel: | |
Det er nok det jeg hælder allermest til.... har godt nok forsøgt at teste det ved at tryksætte oliekanalerne med trykluft, men der fiser jo luft ud i alle lejer osv. så der er rimelig meget "støj" der kan sløre en fejl. Hvor stort vil I tro at olieflowet er i tomgang på sådan en lille japsermotor? Jeg tænker her på hvor lille et "hul" der skal til for at få olietrykket til at droppe fra 3-4 bar med kold olie, til 0,2-0,6 bar med varm olie. |
Side 1 af 4 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |