Elektrodeafstand - tændingsudsættere
: 19 maj 2007, 20:23
Nå, jeg har før skrevet lidt om tændingsproblemer på min potte med eftermonteret turbo, og fået delvist løst det ved at jeg fandt en gennemgnavet ledning til min TDC sensor. Med det lave tryk jeg kørte med 0,4 bar var der intet i vejen. Da jeg i torsdag var hos Scantune for at få opdateret min originale ECU's tændingsmap (fik flyttet tændingstidspunktet noget tættere på bankegrænsen) og justeret mit tilskudsystem og hævet trykket til 0,8 bar opstod der problemer ved max moment igen. Jeg kørte derfra med et resultat på 159 heste og 224 nm på min lille 1,2 liters motor, så det var jeg glad for.
Men udsættere, det havde jeg stadig og det føltes som tændingsproblemer. De var ikke til at fremkalde på rullefeltet, men kom først når der rigtigt var belastning på dyret og max moment og ladetryk var opnået.
Per Mai mente det var et blandingsproblem, da jeg efterfølgende mailede lidt med ham. Det forstod jeg ikke for det føltes som tænding, og den skød da også grå skyer af uforbrændt blanding ud af udstødningen. Jeg er jo totalt novice på området, så jeg valgte at tro på ham. Han sagde jeg kunne gøre en af flere ting.
Enten magre blandingen ud ved maxmoment, men nu havde han jo lige lavet en fin lambdaværdi gennem hele kurven.
Flytte luftfilteret ud foran køleren - problemet kunne skyldes for varm luft i motorrummet omkring filteret.
Ændre elektrodeafstanden på tændrørerne til 0.6-0.7 mm.
Jeg gjorde sidstnævnte med et søgerblad og en lille hammer og voila, så har jeg en 100% rent trækkende symaskine ude i motorrummet!
Mit spørgsmål dertil kommer så, som uvidende person, om den mindre elektrodeafstand ingen ulemper har?
Vh. Anders
Men udsættere, det havde jeg stadig og det føltes som tændingsproblemer. De var ikke til at fremkalde på rullefeltet, men kom først når der rigtigt var belastning på dyret og max moment og ladetryk var opnået.
Per Mai mente det var et blandingsproblem, da jeg efterfølgende mailede lidt med ham. Det forstod jeg ikke for det føltes som tænding, og den skød da også grå skyer af uforbrændt blanding ud af udstødningen. Jeg er jo totalt novice på området, så jeg valgte at tro på ham. Han sagde jeg kunne gøre en af flere ting.
Enten magre blandingen ud ved maxmoment, men nu havde han jo lige lavet en fin lambdaværdi gennem hele kurven.
Flytte luftfilteret ud foran køleren - problemet kunne skyldes for varm luft i motorrummet omkring filteret.
Ændre elektrodeafstanden på tændrørerne til 0.6-0.7 mm.
Jeg gjorde sidstnævnte med et søgerblad og en lille hammer og voila, så har jeg en 100% rent trækkende symaskine ude i motorrummet!
Mit spørgsmål dertil kommer så, som uvidende person, om den mindre elektrodeafstand ingen ulemper har?
Vh. Anders