Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
knastaksel hjælp http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=18198 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | MazdaspeedDK [ 09 maj 2007, 12:19 ] |
Titel: | knastaksel hjælp |
Hey svende Så har jeg endnu et spørgsmål. Jeg har aldrig lært hvordan man "læser" en knastaksel men har nogle data på tre knastaksler som burde passe i min motor, men hvilken giver mest sjov? Alle er standard knaster, to fra en 1,3 (to forskellige årgange) og en fra en 1,5 motor men motortypen er den samme så de burde jo passe i alle sammen. Den første knast er den som ligger i nu. 1,3 motor fra 1984 med det som hedder cam lobe height 44.114mm næste 1,3 knast er fra en opgraderet motor og hedder cam lobe heigth 43.731mm den sidste er fra en 1,5motor med samme blok og top men større slaglængde men samme boring. Cam lobe heigth er på denne 44,719mm Knasten skal sidde på en motor hvor der er monteret 2x40mm dellorto og bananmanifold Hvilken af disse tre er der mest sjov i. Jeg går ud fra man bare skifter knasten og så justere ventilerene igen så de har det rette spillerum eller er jeg helt skæv på den? Håber nogen kan give mig et lille hint og også hvordan jeg kan "læse" en knast. Mvh Christian aka MazdaspeedDK |
Forfatter: | klyfax [ 09 maj 2007, 16:07 ] |
Titel: | |
Lyder som om det er hele højden af selve knasten. Og så vidt jeg ved kan man ikke rigtig bruge det til noget, når der snakkes hvad der er vildest. |
Forfatter: | MazdaspeedDK [ 09 maj 2007, 16:29 ] |
Titel: | |
ja som det nok frem går af mit indlæg... hvad ved jeg hehe... men er det højden så kanjeg næsten regne ud at 1,5 knasten burde være sjovest... da den åbner ventilen det mere eller tager jeg helt fejl... har også ladet mig fortælle at man kunne flytte topppen over fra en 1,5 til en 1,3 da det kun er slaglængden som er anderledes.... kunne være man skulle prøve det.... evt se om man så kunne finde en1,5GT top da det er bedre forarbejdet end det der standard motor pjat |
Forfatter: | klyfax [ 09 maj 2007, 16:39 ] |
Titel: | |
Nej de tal du har fundet er ikke hvor meget den åbner ventilen med, men hvor høj knasten er fra bund til spids. |
Forfatter: | MazdaspeedDK [ 09 maj 2007, 18:59 ] |
Titel: | |
nye data efter nærstudie af en haynes bog.... 1,3 ventiler: indsugnings åbningstid 15grader BTDC og lukketid 58grader ABDC udstødnings ventiler åbner 58grader BBDC og lukker 15grader ATDC Cam lobe height er 44,114mm og 43,731mm 1,5 har følgende: indsug åbner 16grader BTDC og lukker 59grader ABDC udstødning åbner 59grader BBDC og lukker 16grader ATDC cam lobe height er 44,719mm er der ikke en formel man kan udregne for at få gradtallet... har hørt om 306graders knaster osv.... ikke at jeg skal helt der op for skulle efter sigende være svær og holde i tom gang så |
Forfatter: | ae86 [ 09 maj 2007, 19:17 ] | ||
Titel: | |||
MazdaspeedDK skrev: nye data efter nærstudie af en haynes bog....
1,3 ventiler: indsugnings åbningstid 15grader BTDC og lukketid 58grader ABDC udstødnings ventiler åbner 58grader BBDC og lukker 15grader ATDC Cam lobe height er 44,114mm og 43,731mm 1,5 har følgende: indsug åbner 16grader BTDC og lukker 59grader ABDC udstødning åbner 59grader BBDC og lukker 16grader ATDC cam lobe height er 44,719mm er der ikke en formel man kan udregne for at få gradtallet... har hørt om 306graders knaster osv.... ikke at jeg skal helt der op for skulle efter sigende være svær og holde i tom gang så her er vedhæftet en fil der burde skære det lidt ud i pap ![]()
|
Forfatter: | Havneren [ 09 maj 2007, 19:40 ] |
Titel: | |
MazdaspeedDK skrev: nye data efter nærstudie af en haynes bog....
1,3 ventiler: indsugnings åbningstid 15grader BTDC og lukketid 58grader ABDC udstødnings ventiler åbner 58grader BBDC og lukker 15grader ATDC Cam lobe height er 44,114mm og 43,731mm 1,5 har følgende: indsug åbner 16grader BTDC og lukker 59grader ABDC udstødning åbner 59grader BBDC og lukker 16grader ATDC cam lobe height er 44,719mm er der ikke en formel man kan udregne for at få gradtallet... har hørt om 306graders knaster osv.... ikke at jeg skal helt der op for skulle efter sigende være svær og holde i tom gang så Jo... Normalt opgiver man graderne på indsugningsventilen og ofte er fraderne ens for indsugning og udstødning. Det er de også her. Hvis de ikke er snakker man assymetrisk knast. 1,3 indsugning = 15 + 180 + 58 = 253 grader. 1,5 indsugning = 16 + 180 + 59 = 255 grader. |
Forfatter: | MazdaspeedDK [ 09 maj 2007, 20:05 ] |
Titel: | |
ae86: møj tusinde tak..finer tegning ![]() Christian/Havneren: Så det bedste vile være og smide en 255graders på ? Som jeg forstår det når man tænker på en 308graders knast er noget opgrade sjov som knalder til den |
Forfatter: | Havneren [ 09 maj 2007, 20:50 ] |
Titel: | |
Ja... Nu er de to knaster MEGET tæt på hinanden med hensyn til graderne og overlappet. Noget kunne dog tyde på at der er højere løft på den 1,5 knast (Det er der med mindre den kører med andre løftere eller er placeret højere end 1,3 knasten). Ingen tvivl om at 1,5 knasten er den kraftige af de to - Men ikke særlig kraftig dog ![]() Passer den så i med 1,5 knasten... V/h Chr |
Forfatter: | MazdaspeedDK [ 09 maj 2007, 20:55 ] |
Titel: | |
skal nok skrive når det er forsøgt monteret her i nærmeste fremtid.... skal lige have en aflagt 1500blok hjem som er død..men knasten fejler intet |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |