Powerforum
http://powerforum.dk/

"klonk" ved lav / høj rpm? plejlstangsleje?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=17970
Side 1 af 1

Forfatter:  tonnilerche [ 02 apr 2007, 17:58 ]
Titel:  "klonk" ved lav / høj rpm? plejlstangsleje?

Hej.

Min fine 300.000km's ( der aldrig er blevet åbnet ) er begyndt at sige en dyb hul klonk-lyd engang imellem.. det sker gerne når den er kold i alle rpm-områder hvis jeg trykker lidt godt til pedalen.. sker også når den er gennemvarm hvis jeg træder pedalen i bund ved 1000-15000rpm og når jeg når ud over 6k rpm.


En gut skrev på bilgalleri at det muligvis var plejlstangsleje der var røget, men vil lige have det bekræftet af mere kyndige folk 8)


Det skal siges at klonk-lyden kun opstår når den trækker, altså i gear.. og den holder igen når den klonker.. hakker..

jeg kan uden problemer smide de rpm efter den jeg vil, når den er i frigear.



Tonni.

Forfatter:  Morten VJ [ 02 apr 2007, 18:58 ]
Titel: 

Det kunne lyde som et plejlstangs leje.
Men prøv at måle dit olietryk først.

Og igen hvis du ikke vil beholde maskinen, men renovere den, eller finde en bedre brugt, så er det underordnet.
Da den nuværende har en mislyd, og en anden eller hovedrenoveret ikke vil have denne grimme lyd.

Lyde er noget skidt at sætte en diagnose på specielt over nettet, uden en lydfil.
Det gøres bedst når man står ved motoren.

MVH

Morten

Forfatter:  tonnilerche [ 02 apr 2007, 19:06 ]
Titel:  a

ja tænkte det godt.. ja motoren ryger bare ud når jeg får tid til at hælde 1.6'eren i..

men mest af alt lyder det som en meget hul klonk eller "dunk".



Det skal siges at motoren har kørt noget der ligner 100km med ca 2 decilitre olie for lidt... det er sgu nok et leje.


men hvordan vil jeg kunne finde ud af det ved at måle på olietrykket? eller vil et manglende olietryk være grunden til de ikke bliver smurt nok?

intet lyser i instrumentbrættet når den klonker.

Forfatter:  Morten VJ [ 02 apr 2007, 19:27 ]
Titel: 

Tumpe lampen i instrumentet fortæller dig forst at det er forsent at udbedre skaden der er sket.
For at en pumpe skal kunne lave tryk, så skal den have en form for restriktion.
Hvis vi tager en benzinpumpe som der sidder på din bil så styres den af benzintryksregulatoren.
Hvis den altid står åben vil du ikke have noget tryk, eller et formindsket tryk.
Lejer, og alt andet der bliver smurt virker som benzintryksregulatoren.
De har fra start af en bestemt lækage.
Og det gør at du kan lave tryk.
Hvis der er et leje eller 4 der er meget slidte.
Så vil lækagen blive større end pumpen er beregnet til at kunne levere, og stadig opretholde sit arbejdstryk.
Og man kan få klonke lyde.
Fenomenet opstår mest ved lavere omdrejninger, hvor pumpen ikke kan levere volumen nok.
Men kan også forekomme ved stor belastning, hvor belastning på lejet er størst.

MVH

Morten

Forfatter:  tonnilerche [ 02 apr 2007, 19:37 ]
Titel: 

tak for forklaringen :)

så må den motor lade livet :)

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/