Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
4 Punkt sele , Kan det være farligt ? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=17748 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Whosa [ 26 feb 2007, 07:49 ] |
Titel: | 4 Punkt sele , Kan det være farligt ? |
Hey, jeg har monteret en 4 punkt sele i min bil, da jeg var til syn sagde den flink syns mand at hvis sådan en sele er monteret så den går over skuldrende og ned i gulvet bag sædet så er den farlig hvis man køre galt, men hvis den er montere på et rør imellem tårnene så den sider oppe i forhold til skuldrende så skulle det være ok ? Er der nogen der har forstand på dette ? Det var noget med at den ville trukke personen samme hvis den var monteret i gulvet, så man ville få ødelagt sin rygsøjle ... |
Forfatter: | Wankel [ 26 feb 2007, 08:18 ] |
Titel: | |
Synsmanden har ret. Skulderselerne skal monteres i en 45-90 grader vinkel. Hvis du monterer skulderselerne i bunden af bilen i de originale befæstigelseshuller vil du i tilfælde af et fremadrettet kraft(uheld) blive tvunget ned i sædet af selerne, dog kræver det at sædet går i stykker og at du ikke glider nedenud af selen. Men det kan ske. Prøv også at forstille dig hvad der vil ske hvis din bil tager en tur på taget og du sidder fastspændt i sædet, taget kan kollapse og brække nakken på dig, derfor siger jeg altid at racerseler og bur går hånd i hånd |
Forfatter: | Whosa [ 26 feb 2007, 09:44 ] |
Titel: | |
ok, tak for det hurtige svar ... Så må den ryge |
Forfatter: | Slavteren [ 26 feb 2007, 16:36 ] |
Titel: | |
wanker, kan du ikke komme med nogle eksempler på det uheld hvor taget har dræbt enb med h-seler.. for det første kan jeg ikke se logikken i det, og for det andet tvivler jeg ret stærkt på at det var tüv godkendt hvis det er så farligt... og til sidst er det (tror jeg nok) kun dig jeg nogensinde har nævnt det... |
Forfatter: | klyfax [ 26 feb 2007, 17:37 ] |
Titel: | |
Syns manden har ret med at de skal monteres sådan. Men husk hvis du piller 3 punkts selen ud er din bil ikke lovlig... Men du må gerne køre med H sele og have den i, den orig. skal bare også være der... |
Forfatter: | Escort 3 [ 26 feb 2007, 18:19 ] |
Titel: | |
du kan læse inde på dasu hvordan de siger det skal monteres. http://www.dasu.dk/media/filebank/org/tm_253_2007.pdf se 253.6 og ja synsmanden har ret da sæderyggen vil tage alt trækket ved et evt. sammestød |
Forfatter: | Wankel [ 26 feb 2007, 22:00 ] |
Titel: | |
Slavteren skrev: wanker, kan du ikke komme med nogle eksempler på det uheld hvor taget har dræbt enb med h-seler.. for det første kan jeg ikke se logikken i det, og for det andet tvivler jeg ret stærkt på at det var tüv godkendt hvis det er så farligt... og til sidst er det (tror jeg nok) kun dig jeg nogensinde har nævnt det...
Ved rulleuheld er det er sgu da logik for perlehøns at hvis du sidder fastspændt i sædet og taget kommer ned over dit hoved, altså bilens vægt på taget, så er overlevelseschancerne meget små. Jeg kan ikke se hvorfor det er nødvendigt at komme med eksempler på det åbenlyse. |
Forfatter: | klyfax [ 26 feb 2007, 22:12 ] |
Titel: | |
Nu det jo en del af sikkerheds tjekene hos EuroCap at de bliver rullet rundt ved en given hastighed. Bilens tag kan uden problemer holde til "bare" at rulle rundt... Men det sker ikke så tit at den bare ruller rundt. Som regelt hopper den og nogen gange lander den så på taget. Det trykker taget... Jeg kan godt følge wanker i dette, orig. selen tillader at man kan blive skubbet ind mod midten, det tillader en H sele ikke, eller racersæder. H sele og racersæder burde være sammen sat med et komplet bur. Der er ikke meget sikkerhed i bare H sele og racersæder, det eneste de giver er "LOOK" og mere "stivhed" i bilen, nærmer sagt man kan "føle" hvor bilen ligger... Men sikkert det er det ikke uden et bur. |
Forfatter: | Slavteren [ 27 feb 2007, 21:08 ] |
Titel: | |
et af mine ynglingssteder at opholde mig er den lokale ophugger, og jeg har endnu ikke set en bil der hvor taget har været foldet ned over en evt. passager, men mange hvor der (efter min vurdering) var mere brug for et ordenligt sæde og seler. 2. argument er at at en h-sele jo også holder en person bedre nede i sædet når bilen ruller, det er faktisk sjældent at en 3-punktssele sidder optimalt til det, aka stramt ned om lårene.. jeg har en vane med lige at hive i den når jeg tager den på, men det er sq meget sjældent jeg ser andre der gør det.. 3. argument er at hvis du triller så voldsomt at bilen tryker taget ned er det ikke så meget taget som din egen vægt man skal være bekymret for.. hvis du står lige på hovedet behøver du absolut ikke en h-sele til at brække nakken, din vægt er nok, og eftersom en 3punkt sele ikke ligefrem hiver en til siden kan jeg ikke se fordelen der... men vil bare gerne se nogle, måske ikke lige eksempler, men i hvert fald lidt bedre forklaring på det... og nu blev minj pizza skide kold... |
Forfatter: | grydesvamp [ 27 feb 2007, 21:12 ] |
Titel: | |
nu vi er inde på emnet hvor pokker finder man så beskrivelse og tegninger af hvordan et bur skal bygges efter dasu's relgsæt (bilen skal bruges på gaden og til klubrally) |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |