Skærmet Kabel Hvordan?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Bakke
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 07 jul 2005, 22:15
Geografisk sted: Store heddinge. Sjælland

Skærmet Kabel Hvordan?

#1 Indlæg af Bakke »

Hej er der en der kan fortælle mig lidt om skærmet kabel skal skærmen til stel, og er det i begge ender den skal det eller er det lige gyldigt!?
Bakke

Ford Sierra Turbo
Rover 214 Si
Suzuki SJ410
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Det bedste er hvis begge ender har stel, men man kan godt køre med det selv om det kun er den ene ende...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Hvis vi taler skærmet kabel til en sensor på bilen,
så er det kun den ene ende der skal til stel.
Ellers kan man få alle mulige mærkelige fejl grundet skærmen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Det er nærmest et religiøst spørgsmål....

Skærm har generelt igennem tiden skulle stelles i begge ende, så i signalgiverens ende, så i modtagerens ende, og nu steller man i vild forvirring.

Hvis man forstår hvorfor, så kan man selv finde den rigtige løsning til sit brug, men det er slet ikke ligetil.

Som udgangspunkt kan stel i begge ender på skærm forårsage vagabonderende strømme igennem skærmen, og det ødelægger skærmkonceptet fuldstændingt.

Hvis man ikke er 100% sikker, så skærm kun i signalgiverens ende.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

HenrikGM skrev:Det er nærmest et religiøst spørgsmål....

Skærm har generelt igennem tiden skulle stelles i begge ende, så i signalgiverens ende, så i modtagerens ende, og nu steller man i vild forvirring.

Hvis man forstår hvorfor, så kan man selv finde den rigtige løsning til sit brug, men det er slet ikke ligetil.

Som udgangspunkt kan stel i begge ender på skærm forårsage vagabonderende strømme igennem skærmen, og det ødelægger skærmkonceptet fuldstændingt.

Hvis man ikke er 100% sikker, så skærm kun i signalgiverens ende.


Det vel kun hvis man skærmer til plus i den anden ende det går galt? Eller er der her tale om sniger strøm?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

klyfax skrev:
HenrikGM skrev:Det er nærmest et religiøst spørgsmål....

Skærm har generelt igennem tiden skulle stelles i begge ende, så i signalgiverens ende, så i modtagerens ende, og nu steller man i vild forvirring.

Hvis man forstår hvorfor, så kan man selv finde den rigtige løsning til sit brug, men det er slet ikke ligetil.

Som udgangspunkt kan stel i begge ender på skærm forårsage vagabonderende strømme igennem skærmen, og det ødelægger skærmkonceptet fuldstændingt.

Hvis man ikke er 100% sikker, så skærm kun i signalgiverens ende.


Det vel kun hvis man skærmer til plus i den anden ende det går galt? Eller er der her tale om sniger strøm?


Hvis du vil kalde en dårlig forbindelse med tilhørende spændingsfald, for sniger strøm så ja.
Og det behøver ikke at være forbindelsen til skærmen der er dårlig.
Men alle stelforbindelser der har noget med motoren eller motorstyringen at gøre.

Et andet alternativ er snoede ledninger. :wink:


MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#7 Indlæg af klyfax »

Morten VJ skrev:
Hvis du vil kalde en dårlig forbindelse med tilhørende spændingsfald, for sniger strøm så ja.
Og det behøver ikke at være forbindelsen til skærmen der er dårlig.
Men alle stelforbindelser der har noget med motoren eller motorstyringen at gøre.

Et andet alternativ er snoede ledninger. :wink:


MVH

Morten


Hehe sniger strøm var nu mere mendt som en joke.
Køre selv med snoede ledningere det virker faktisk fint.

HenrikGM skrev:Som udgangspunkt kan stel i begge ender på skærm forårsage vagabonderende strømme igennem skærmen, og det ødelægger skærmkonceptet fuldstændingt.


Det var nu mere den her jeg undre mig over, hvorfor giver det strøm igennem skærmen? Det giver vel kun strøm hvis den er til stel i den ene ende og plus i den anden...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

klyfax skrev:
HenrikGM skrev:]
Som udgangspunkt kan stel i begge ender på skærm forårsage vagabonderende strømme igennem skærmen, og det ødelægger skærmkonceptet fuldstændingt.


Det var nu mere den her jeg undre mig over, hvorfor giver det strøm igennem skærmen? Det giver vel kun strøm hvis den er til stel i den ene ende og plus i den anden...


Scenarie:
Motor er stelforbundet med en lettere tvivlsom forbindelse. Der er så ledes et lille spændingsfald der er strømafhængigt, så hvis generatoren lader hårdt, eller starteren er i drift, dyser, tomgangsmotorer, magnetventiler osv kører så er stel på motoren faktisk ikke stel, mend derimod et niveau højere, feks 0.5volt (for eksempel).

Da du lige har gjort en masse ud af at stelforbinde din sensor i begge ender, selvf. godt termineret, så kan du nemt få en lavere overgangsmodstand i din skærm, end i din motorstel, hvorfor skærmen begynder at hjælpe med at trække stel.

Noget helt andet er at en syg motorstel kan splitte lejerne ad, både i gearkasse og motor, så der er al mulig grund til at få blokken stellet så man er sten sikker.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

HenrikGM skrev:Scenarie:
Motor er stelforbundet med en lettere tvivlsom forbindelse. Der er så ledes et lille spændingsfald der er strømafhængigt, så hvis generatoren lader hårdt, eller starteren er i drift, dyser, tomgangsmotorer, magnetventiler osv kører så er stel på motoren faktisk ikke stel, mend derimod et niveau højere, feks 0.5volt (for eksempel).

Da du lige har gjort en masse ud af at stelforbinde din sensor i begge ender, selvf. godt termineret, så kan du nemt få en lavere overgangsmodstand i din skærm, end i din motorstel, hvorfor skærmen begynder at hjælpe med at trække stel.

Noget helt andet er at en syg motorstel kan splitte lejerne ad, både i gearkasse og motor, så der er al mulig grund til at få blokken stellet så man er sten sikker.


Nå ok på den måde, ja det kan jeg da godt se er noget bras. Men hvorfor kan det splitte lejerne ad? De køre da ikke på strøm :mrgreen:
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#10 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

klyfax skrev:Nå ok på den måde, ja det kan jeg da godt se er noget bras. Men hvorfor kan det splitte lejerne ad? De køre da ikke på strøm :mrgreen:


Jeg vil tro at det kan ske, hvis motoren forsøger at trække stel et uheldigt sted. Strøm render som bekendt den nemmeste vej.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Besvar