Powerforum
http://powerforum.dk/

Volvo B23ET Motronic <<>> Megasquirt??
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=17646
Side 1 af 1

Forfatter:  Morten Lunde [ 09 feb 2007, 09:31 ]
Titel:  Volvo B23ET Motronic <<>> Megasquirt??

Hvis man skulle konvertere til MS fra det dejlige Motronic, kan de eksisterende følerne så ikke bruges til det, altså lufttemperatur - toppunktføler - strømfordeler - vandtemperatur osv.?
kort sagt: er det ikke nærmest plug'n'play?

Hvorfor er der iøvrigt to følere ved svinghjulet på sådan en motor?

Mvh Morten

Forfatter:  Morten VJ [ 09 feb 2007, 17:38 ]
Titel: 

Du kan bruge alt undtagen toppunktsføler, og omdrejningsføler.

Desværre er der en der føler omdrejningene, og den bruger startkrandsen.
Og en der måler toppunktet.
Startkrands føleren er problemet, da coden- hardwaren ikke er hurtig nok.

Der er 3 løsninger på dette problem.

1 find en fordeler fra en sen 240 eller tidlig 740 med indsprøjtning, da den er låst og har en hallgiver.

2 Find en fordeler fra en karburatormodel en A motor fra cå 85 og frem, og låsfordeleren.

3 lav dit eget hjul enten på remskiven, eller krumtappen, og brug en gt1 sensor

den 3 løsningsmodel er klart at foretrække.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 09 feb 2007, 19:15 ]
Titel: 

Det vil faktisk være sådan at man godt kan bruge alt det originale på motronic til MS, hvis man virkeligt vil, men det kræver en lidt speciel MS.

Man kan feks få en 5cyl audi til at køre på original krumptapsensor(startkransen) med COP tænding, så volvoen kan selvf. også køre på oem hardware. Det er et spørgsmål om vilje.

Forfatter:  Morten VJ [ 10 feb 2007, 17:48 ]
Titel: 

Henrik her gik jeg og troede at du gik efter Kiss princippet.
Men ovenstående indlæg tydet jo ikke på det.
En indugiver efterfulgt af en signalconditioner, og så en frekvens omformer, og MS. det var så omdrejnings signalet.
Toppunkts føleren kræver vel kun en signalconditioner for at få et brugbart signal til MS.

Al denne ekstra hardware kun for at kunne bruge sit originale ledningsnet, og event. stik.

Der er ledige pinde i stikket til Mortonic, således at man kan montere et par hall sensorer eller 2.
Hvis man vil beholde orginal styringen som backup.

Men vi taler om et min 17 år gammelt ledningsnet, med de aldersbetingede fejl det må indebære.

Og en lille rettelse til mit første indlæg TPS sensoren kan ikke genbruges.

MVH

Morten

Forfatter:  Morten Lunde [ 17 feb 2007, 18:31 ]
Titel: 

Så det vigtigste mangler simpelthen, toppunktsføler og omdrejningsføler?
Jeg går efter den nemmeste og bedste løsning, så det må være løsning nr. 3.
Jeg har bare ikke evner til at lave sådan et hjul, så er det noget i har eller kan fabrikere?
Og Henrik, du har vel den GT1 sensor på lager. Hvad ligger den i?

Men HVIS man skulle genbruge alt, er det ikke lige så godt at lave boksen så kan finde ud af det fremfor det andet?? Hvad ville det koste?

Mvh Morten

Forfatter:  Morten VJ [ 17 feb 2007, 19:15 ]
Titel: 

Et 36 tands tandhjul fra en gl kreidler.
65 kr hos thansen, og en drejebænk.
Lidt fladjern til monteringen af sensoren, og et svejseværk.

Jeg tror næsten uden at være sikker at henrik har alle mulighederne for at lave det.

Min er desværre en one off, da jeg ikke har en drejebænk, og det er et helvede at konstruere når motoren er i bilen.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 17 feb 2007, 21:37 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
Henrik her gik jeg og troede at du gik efter Kiss princippet.
Men ovenstående indlæg tydet jo ikke på det.
En indugiver efterfulgt af en signalconditioner, og så en frekvens omformer, og MS. det var så omdrejnings signalet.
Toppunkts føleren kræver vel kun en signalconditioner for at få et brugbart signal til MS.

Al denne ekstra hardware kun for at kunne bruge sit originale ledningsnet, og event. stik.

Der er ledige pinde i stikket til Mortonic, således at man kan montere et par hall sensorer eller 2.
Hvis man vil beholde orginal styringen som backup.

Men vi taler om et min 17 år gammelt ledningsnet, med de aldersbetingede fejl det må indebære.

Og en lille rettelse til mit første indlæg TPS sensoren kan ikke genbruges.

MVH

Morten


Bestemt, jeg går skam efter KISS princippet i mange henseender. Dog skal man ikke lukke af for udfordringer ;-)

Trigge på startkrandsen i Audien blev ikke gjort "KISS", men fordi det var et interessant forsøg. Ja, en helvedes masse ekstra hardware, blot for at beholde et originalt net og sensor.
Hvis man virkeligt vil,så kan alle originale sensore på volvoen skam bruges, men ikke uden "sjov".

Forfatter:  HenrikGM [ 17 feb 2007, 21:42 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
Et 36 tands tandhjul fra en gl kreidler.
65 kr hos thansen, og en drejebænk.
Lidt fladjern til monteringen af sensoren, og et svejseværk.

Jeg tror næsten uden at være sikker at henrik har alle mulighederne for at lave det.

Min er desværre en one off, da jeg ikke har en drejebænk, og det er et helvede at konstruere når motoren er i bilen.

MVH

Morten


Har lavet nogle stykker af disse triggerhjul til gamle volvoer,så Morten skal bare kigge fordi. Han bor ikke så pokkers langt væk, såe...;-)

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/