Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Escort mk2 baghjulsophæng m.m. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=17378 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | needspeed [ 26 dec 2006, 21:55 ] |
Titel: | Escort mk2 baghjulsophæng m.m. |
Jeg er i gang med at sætte en mk2 i stand og har så købt en 24 V cosworth motor til den. Men er i tvivl om hvordan og hvorledes jeg skal lave baghjulsophæng.. Ja den har fast bagaksel, men hvor meget ekstra skal jeg bruge? Hvis man kan skrive det såen Er der behov for 4 Link system, eller er det nok med en panhardstang? Bilen skal IKKE bruges til baneræs, kun noget dæk afbrænding en smule drift.. Håber jeg vil få nogle seriøse svar, da spørgsmålet måske kan virke sært |
Forfatter: | Westmus [ 27 dec 2006, 00:00 ] |
Titel: | Re: Escort mk2 baghjulsophæng m.m. |
Tja du kan da lure lidt hos www.burtonpower.com . Under "steering & suspension" er der en rubrik der hedder "rallysuspension-Escort" hvor der er lidt forskelligt til baghjulsophænget. Bl.a hjælpearme "radiusrods" som mig bekendt er beregnet til at stabilisere og fjerne det stepperi som bladfjedre ellers er gode til at lave når man skyder bilen af. Pga at fjedrene bliver vredet som et "S" når selve bagakslen forsøger at komme modsat vej rundt af hjulene. De stumper koster da forøvrigt ikke vildt mange penge at købe færdige, kan jeg lige se. |
Forfatter: | Wildert [ 27 dec 2006, 09:41 ] |
Titel: | |
Radiusrods - eller reaktionsarme - som RS2000'eren har - giver kun lidt på "stepperiet". Problemet er at det ikke fjerner netop det at akslen drejer sig og former sig som et S. Til det skal der i princippet bruges 4-link da det holder fast på akslen oppe og nede og forhindrer den i at vride sig. Med 4-link skal der dog konverteres enten til skruefjedre eller bladfjedrene skal konverteres med glidebøsninger for at det ikke skal binde. Jeg kørte dog "kun" med english axle med RS2000-arme samt et godt stift pladespær, og det hoppede ikke vildt og vanvittigt faktisk. Hvad der skal til... mja det er jo op til én selv. Der er jo ingen endelig opskrift på det som sådan, men jeg ville som minimum lave radius rod/reaktionsarme. Muligvis også en panhardstang - den er alligevel ret simpel hvis den laves uden Watts led. |
Forfatter: | Westmus [ 27 dec 2006, 11:03 ] |
Titel: | |
Wildert skrev: Radiusrods - eller reaktionsarme - som RS2000'eren har - giver kun lidt på "stepperiet". Problemet er at det ikke fjerner netop det at akslen drejer sig og former sig som et S. Til det skal der i princippet bruges 4-link da det holder fast på akslen oppe og nede og forhindrer den i at vride sig.
Sidder sådanne arme over eller under på en Escort? Hvis de sidder over akslen modsat fjederen, opnår man jo netop noget der ligner "4-link" hvor akslen ikke kan vride sig nogen steder (kræver selvfølgeligt stive bøsninger). Competition udgaverne af de tidligste Shelby Mustangs var vist nogle af det første kørte med noget i den stil. Om ikke andet kan man ihvertfald komme rigtigt langt med "bare" et par bladfjedre hvis de er rigtigt sat op, kik f.eks på de historiske racere. Eller i dragrace verden hvor de nogle af de hårde drenge kan få en bil til at lyfte forhjulene fra astalten under start, bare med bladfjedre og intet andet til at styre bagakslen. Det hele ligger i opsætningen af den samlede undervogn. Men sådan noget er langt over mit niveau at kloge i. Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis. Jeg tror jeg ville opsnuse hvad f.eks de gamle rally biler brugte af grejer. Mk2'erne kørte jo på højt niveau engang og de er da stadigt igang i gruppe H eller hvad det nu hedder. Max bid fra start eller optimeret til sving er i hvertfald undervogn i to helt forskellige retninger. |
Forfatter: | Wildert [ 27 dec 2006, 13:25 ] |
Titel: | |
Westmus skrev: Sidder sådanne arme over eller under på en Escort? Hvis de sidder over akslen modsat fjederen, opnår man jo netop noget der ligner "4-link" hvor akslen ikke kan vride sig nogen steder (kræver selvfølgeligt stive bøsninger). Competition udgaverne af de tidligste Shelby Mustangs var vist nogle af det første kørte med noget i den stil. De sidder over - der er en del billeder af min gamle brønds bagtøj her: http://lbrt.dk/index.php?module=photosh ... ges&fid=66 Citat: Om ikke andet kan man ihvertfald komme rigtigt langt med "bare" et par bladfjedre hvis de er rigtigt sat op, kik f.eks på de historiske racere. De bruger så netop også diverse "hjælpemidler" - bl.a. fordi det er homologeret til netop Escort'en. Panhard hjælper i øvrigt en del på at fjerne noget af belastningen sideværts på bladfjedrene. Citat: Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis. Det er ikke viiildt kompliceret. Det største problem er om man risikerer "bind", eller at tingene låser for hinanden. Her skal man være opmærksom på den kurve som bagtøjet beskriver når det fjedrer op og ned, og at både den øverste og den nederste arm følge denne kurve. Generelt kommer man meget langt med at lave armene godt og grundigt lange - på Escorterne er de typisk monteret helt fremme ved bagsædets forkant - men det kræver at man laver lange kanaler i bunden af bilen, med monteringspunkter osv. Det har så også den konsekvens at bagsæde bliver lidt bøvlet . Citat: Jeg tror jeg ville opsnuse hvad f.eks de gamle rally biler brugte af grejer. Mk2'erne kørte jo på højt niveau engang og de er da stadigt igang i gruppe H eller hvad det nu hedder. Max bid fra start eller optimeret til sving er i hvertfald undervogn i to helt forskellige retninger.
De vildeste af dem bruger Atlas bagtøj med panhardstang med watts-led på midten, 4 link reaktionsarme, og så er bladfjedrene forlængst skrottet og erstattet af coilovers. Det sidste kræver at skærmkasserne modificeres så der rent faktisk laves et dæmpertårn (kaldes "turretting") - ved den lejlighed bliver dæmperne i sagens natur også rejst op så de virker mere effektivt. I forenden skrottes den normale krængningsstabilisator der holder bærearmene. Den funktion varetages nu af "compression struts" som er uniball-arme der går fra bærearmen og bagud ind på et beslag der svejses på vangen lige hvor gulvet begynder. Evt. monteres en anden krængningsstabilisator der kun skal fungere som krængningsstabilisator og ikke også holde bærearmene som originalt (også set på Polo) - men det afhænger af hvor hårde fjedre man kan/vil køre med. |
Forfatter: | Westmus [ 27 dec 2006, 14:54 ] |
Titel: | |
Westmus skrev: Om ikke andet kan man ihvertfald komme rigtigt langt med "bare" et par bladfjedre hvis de er rigtigt sat op, kik f.eks på de historiske racere. Wildert skrev: De bruger så netop også diverse "hjælpemidler" - bl.a. fordi det er homologeret til netop Escort'en. Panhard hjælper i øvrigt en del på at fjerne noget af belastningen sideværts på bladfjedrene. Det kan nu også trylles pænt gode køreegenskaber frem uden div. stræberarme. Kik f.eks på Christian Nordal som køre banerace under HMS i en Mustang. Specielle "race" bladfjedre beregnet til formålet, Koni dæmpere og en krængningsstabilisator er hvad der sidder under den. Citat: Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis. Wildert skrev: Det er ikke viiildt kompliceret.
Måske ikke men uden de rigtige vinkler på armene får man en bagaksel/bil der reagere forkert hvis det er max bid eller køreegenskaber man er ude efter. Det er et spørgsmål om hvor krafterne der "overføres" i armene rammer i forhold til tyngdepunktet i bilen. I seriøs dragracing er det ihvertfald en af de problematikker der arbejdes rigtig meget med og bruges meget krudt på når et 4-link skal bygges. Når det sidder perfekt til bid ud af hullet, så lyfter du nærmest hele bilen vandret op ved start og overfører alt vægten som et tryk oven på baghjulene. Bl.a også derfor dragrace 4-link normalt har en lang række justeringsmuligheder. Bl.a så man kan justere hvor agressivt ophænget skal reagere i forhold til bidet på den enkelte bane den pågældende dag. Det er ikke bare pga dækkene man til dragrace ind imellem ser biler der ryger op i 45 graders vinkel. Aner ikke hvad man har at gøre med på precis en Escort, men der er i hvertfald masser af eksempler på at en større ombygning ikke er en absolut nødvendighed for at få en bil der køre rigtigt fornuftigt, selv om der kun er hestevognsfjedre bag i. |
Forfatter: | Wildert [ 27 dec 2006, 15:29 ] |
Titel: | |
Westmus skrev: Det kan nu også trylles pænt gode køreegenskaber frem uden div. stræberarme. Kik f.eks på Christian Nordal som køre banerace under HMS i en Mustang. Specielle "race" bladfjedre beregnet til formålet, Koni dæmpere og en krængningsstabilisator er hvad der sidder under den. Joee... men det er den dyre vej frem... Det koster kassen at få lavet bladfjedre på mål kontra at købe 60 mm. motorsportsfjedre som kan fås fra lager i et nærmest uendeligt antal varianter af hårdhed, karakteristikker og længder til ca. 350 kr. + moms pr. styk. Resten er jo det samme - og reaktionsarme ville jeg ikke undvære med mindre jeg var tvunget til det (homologering, reglement eller hvad der nu måtte diktere det). Lad os lige holde målet for øje her: Manden har ikke nogen reglementsbegrænsninger, men er givetvis på begrænset budget hvad angår penge, og ikke så slemt hvad angår tid. Ergo må Georg Gearløs-typen af løsninger træde til. Spørgsmålet er bare hvornår nok er nok. Citat: Citat: Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis. Wildert skrev: Det er ikke viiildt kompliceret. Måske ikke men uden de rigtige vinkler på armene får man en bagaksel/bil der reagere forkert hvis det er max bid eller køreegenskaber man er ude efter. Det er et spørgsmål om hvor krafterne der "overføres" i armene rammer i forhold til tyngdepunktet i bilen. I seriøs dragracing er det ihvertfald en af de problematikker der arbejdes rigtig meget med og bruges meget krudt på når et 4-link skal bygges. Når det sidder perfekt til bid ud af hullet, så lyfter du nærmest hele bilen vandret op ved start og overfører alt vægten som et tryk oven på baghjulene. Bl.a også derfor dragrace 4-link normalt har en lang række justeringsmuligheder. Bl.a så man kan justere hvor agressivt ophænget skal reagere i forhold til bidet på den enkelte bane den pågældende dag. Det er ikke bare pga dækkene man til dragrace ind imellem ser biler der ryger op i 45 graders vinkel. Aner ikke hvad man har at gøre med på precis en Escort, men der er i hvertfald masser af eksempler på at en større ombygning ikke er en absolut nødvendighed for at få en bil der køre rigtigt fornuftigt, selv om der kun er hestevognsfjedre bag i. 4 link er stadig ikke vildt kompliceret i sig selv, og med den oprindelige hensigt: nemlig at holde på bagtøjet så det ikke "ruller", eller rykker frem og tilbage. Det er hensigten - ikke mere eller mindre. Dvs. ophænget skal laves så det bedst muligt beskriver en så stor kurve som muligt når bagtøjet fjedrer op og ned, og uden at leddene får det til at "binde". Det du beskriver er sådan set bare det som Opel har gjort i sin tid med f.eks. Ascona, Manta og Kadett'erne - de sparker bagtøjet nedad grundet placeringen af armene. Godt til afsæt - mindre godt til nedbremsning. Alt i alt er det her sikkert mest en fordel at gå efter et mere allround setup - altså igen så neutral kurve som muligt. ... og at en bil kan køre fornuftigt med hestevognsfjedre er korrekt - men nu gik snakken sådan set på hvad de mest hardcore Escort'er benytter sig af tricks - du spurgte selv til det . Den rigtige løsning for vores spørger ligger nok et sted mellem det og standard . I øvrigt vil jeg foreslå spørgeren at kigge på dette site: http://www.spannerfodder.com/the_works_escorts.php Ikke mindst forummet indeholder en masse info om forskellige baghjulssetup på sådan en. |
Forfatter: | Wildert [ 27 dec 2006, 15:37 ] |
Titel: | |
Grrr... Spanner Fodders forum er åbenbart nede - beklager... Her er til gengæld et par billeder af 4-link med bladfjedre med "ruller": http://rcma.free.fr/escort/gazo_fev_5h_et_7h/pont.jpg http://rcma.free.fr/escort/FEV%20011.jpg |
Forfatter: | Westmus [ 27 dec 2006, 17:46 ] |
Titel: | |
Hm..den oprindelige spørger bliver vist langt fra klogere af at vi diskutere så jeg holder vist her. Men er nu nærmest en smule rystet over at netop DU sådan simplificere det at lave et korrekt fungende 4 link. |
Forfatter: | Wildert [ 27 dec 2006, 22:47 ] |
Titel: | |
Westmus skrev: Hm..den oprindelige spørger bliver vist langt fra klogere af at vi diskutere så jeg holder vist her. Mnåh... det ved jeg da ikke om han gør. Der er vel stof til eftertanke. Citat: Men er nu nærmest en smule rystet over at netop DU sådan simplificere det at lave et korrekt fungende 4 link.
Det må ærligt talt stå for din egen regning - men der er måske forskel på hvad vi hver især ligger i ordet "simpelt". |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |